Ik zie sowieso een opaline mutatie en vermoedelijk een D factor (maar dat is lastig te zien op deze foto). Of er nog meer mutaties in deze vogel zitten durf ik niet te zeggen aangezien we dan een betere foto nodig hebben.
Het zwart is lastig. Het zou een versterkte eigenschap kunnen zijn zoals het rood op de buik van turquoisines, veelkleuren, swiften en red-vented blue bonnets. Maar dan moet je kijken of je de eigenschap kan beinvloeden door erop te selecteren (zowel versterken als verminderen). Dit is een lange termijn proces.
Verder: hebben de vogels al geruid bij jou. Want je kan nu wel zeggen dat het niet door licht of voeding wordt beinvloed, maar dat weet je pas zeker nadat de vogels bij jou zitten voordat de rui begint en hun kleur behouden. (De omstandigheden bij een ander zijn altijd lastiger in te schatten en te controlleren dan bij jezelf).
Verder zal je ook proefparingen moeten opzetten naast de paringen die ik aan het begin al meldde. Hoe vererft het en is het een mutatie of een beinvloedbare eigenschap (het 1 sluit het andere niet uit (De Turquoise mutatie is bijvoorbeeld "selecteerbaar" op de hoeveelheid psittacine afname).
Maar misschien dat grasparkieten experts dit eerder gezien hebben, want qua grasparkieten richt ik me toch meer op bush-budgies dan op mutaties. Verder veel succes met de vogels en hoe ons op de hoogte hoe het verloopt. Maar om precies uit te zoeken wat het is zal het een lange termijn proces worden.
1 tip (ik weet dat het bijna onmogelijk is bij grasparkieten), maar aangezien mutaties elkaar kunnen beinvloeden en "apparte" fenotypes kunnen creeeren. Probeer om deze eigenschap in wildkleur vogels te krijgen.