Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > muisparkiet los laten vliegen.
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : muisparkiet los laten vliegen.
ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-06-13 - 13:47:35 send message to ineznick

Sinds een tijdje heb ik eieren bij mijn koppel muisparkieten. De pop zit nu op 4 eieren.
Nou heb ik gelezen dat als het koppel op eieren of jongen heeft , je de voliere open kunt zetten zodat ze dan vrij kunnen vliegen en dat ze dan ook weer terug komen.
Nou heb ik dit 3 dagen geleden gedaan en de man vloog er inderdaad uit. Maar tot op de dag van vandaag heb ik hem niet terug gezien. Heeft iemand hier ervaring mee ? En zal de pop de eieren alleen uitbroeden en de jongen groot brengen?
Gr gerben


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2011-06-13 - 14:00:36 send message to Antonia

Dat was geen handige aktie om zomaar ff uit te proberen angry


Froggie
Website Member
Posts :1

Website Member
2011-06-13 - 16:50:26 send message to Froggie

Ik moet er wel om lachen, het zijn de JONGEN die je los moet laten, niet de ouders......happy :) hopelijk zie je der nog terug

Gr. Rick


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-06-13 - 17:19:52 send message to whitebulldog

quote
Ik moet er wel om lachen, het zijn de JONGEN die je los moet laten, niet de ouders...... hopelijk zie je der nog terug

Gr. Rick



ook die ga je niet meer terug zien naar alle waarschijnlijkheid, deze zijn totaal nog niets gewend, en zullen eenmaal op de vleugels gegaan,geen enkele orientatie hebben, en gewoon wegvliegen.

t.a.v de vraag van de poster van dit topic: je kan met dit soort dingen beter eerst informatie inwinnen voordat je het gaat uitproberen, want dat scheelt een hoop ellende/frustratie.

één troost de overlevingskans voor deze vogels is aanwezig zodat het waarschijnlijk is dat jou weggevlogen man het wel gaat redden buiten, en zich zal aansluiten bij andere muisparkieten buiten.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-06-13 - 18:24:07 send message to Ton Koek

Ik denk dat het moment niet zo goed gekozen is. Vaak lukt dit als de jongen een dag oud zijn en goed beginnen te bedelen. De ouders zoeken dan het meest geschikte voedsel buiten de voliere om te voeren.

Misschien heb je geluk en blijft de man in de buurt.

Voor anderen, hierom lachen als je geen idee hebt hoe het kan werken? SIMPEL!


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-06-13 - 19:46:22 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:BiJYWJJXWeUJ:nl.wikipedia.org/wiki/Monniksparkiet+muisparkiet+los+laten+vliegen&cd=4&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&source=www.google.nl

wat ik hieruit begrijp is dat ze het nest wel elders gaan bouwen!!! en dus niet in je volliere, dus eigenlijk andersom, dus elders nestelen , en bij jou eten halen, maar jij wilt het juist andersom, bij jou netselen en elders eten halen.
Vind het wel interesssant, zijn er mensen met ervaringen?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-06-13 - 20:57:57 send message to Daniel

Ik ken voorbeelden waarbij het goed is gegaan, maar zoals ton schreef ging het toen om een koppel waarbij er jongen lagen en niet zo maar eieren.
Verder ken ik een (voormalige) handelaar die jarenlang muisparkieten liet rondvliegen rond zijn schuur en welke hun nesten bouwden in de dakranden van die schuur. Maar hij verloor al zijn vogels tijdens de opening van het jachtseizoen.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-06-13 - 23:18:05 send message to ineznick

Bedankt voor de reacties , ik wil er nog wel even het volgende over kwijt.
Ik heb genoeg informatie ingewonnen en er ook behoorlijk wat over gelezen.
In het handboek en naslagwerk "papegaaien en parkieten "van Adri van Kooten (2008)staat het volgende letterlijk in beschreven over de muisparkiet :
Muisparkieten zijn geschikt om vrij te houden. Zodra ze een nest en eieren en/of jongen hebben,kunnen ze worden vrijgelaten,want ze keren steeds naar dat nest terug.
Dit en meerdere gesprekken met mensen die er mee gekweekt hadden en dit ook gedaan hadden, leek het mij ook wel een mooie gewaarwording om de vogels zo eens los te kunnen bewonderen.
Jammer dat er dan mensen zijn die dit dan niet begrijpen , had ik ze dan eerst even aan een touwtje in de tuin moeten laten vliegen ? Ik zou niet weten hoe ik dit anders had moeten uitproberen. Ben wel weer een ervaring rijker , maar een vogel armer. Jammer.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-14 - 00:03:49 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Muisparkieten zijn geschikt om vrij te houden. Zodra ze een nest en eieren en/of jongen hebben,kunnen ze worden vrijgelaten,want ze keren steeds naar dat nest terug.



Als dit inderdaad letterlijk in het boek staat, en jouw ervaring is anders (blijkbaarsad :(), dan kan dit van Kooten enigszins worden verweten. Sowieso kan men iets dergelijks nooit pertinent stellen want iedere vogel en iedere situatie zijn anders, maar een voorbehoud of waarschuwing in het boek was op zijn plaats geweest.

Daar heb je achteraf natuurlijk niets aan, maar troost je met de gedachte dat niet alleen jij, maar ook al degenen die je ervaring hier hebben gelezen, een wijze les hebben geleerd.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-06-14 - 00:14:08 send message to ineznick

Dank je Karel,
daarom heb ik het hier ook gemeld. Voor andere mensen , die zoiets ook eens wilden proberen. Het gaat dus niet altijd goed.

gr gerben


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-06-14 - 12:15:07 send message to Ton Koek

Met Japanse nachtegalen en andere insecteneters wordt het ook vaak gedaan, vaak met succes, maar uiteraard gaat het ook wel eens mis.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-06-20 - 23:15:39 send message to whitebulldog

en Gerben, nog iets vernomen van je vogel?sad :(


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2011-06-29 - 02:36:39 send message to ineznick

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo,

Beetje een late reactie, maar ik heb niks meer vernomen van de muisparkiet. Ben bang dat ie te grazen is genomen door een kat of zoiets. Ik heb hem zelfs niet meer in de buurt horen schreeuwen.
Nou, ja , ga gewoon weer verder. Ben nu op zoek naar een nieuwe man, het liefst een mutatie. Als er iemand nog 1 weet te zitten? Laat het me even weten.

gr gerben


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2011-06-29 - 23:06:23 send message to theelepeltje

Dit forum is niet bedoeld voor verzoekjes. Deze website heeft een goed advertentie gedeelte waar je je oproep kan plaatsen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-29 - 23:13:20 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Theelepeltje heeft gelijk. Het feit dat je vogel is weggevlogen heeft me wat mild gestemd.wink ;)

Een goed moment om dit topic te sluiten....



Pagina : 1

Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 91 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede