Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > voertabel amazone papegaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : voertabel amazone papegaaien
Baloega
Website Member
Posts :50

Website Member
2011-06-10 - 10:05:05 send message to Baloega

We hebben de jonge amazone papegaaien uit het blok gehaald. Eentje ging er zelf al een aantal keer uit. De man ging hier niet goed mee om. Hij was erg ruw en zat het jong op z'n kop te pikken. Vandaar dat we ze eruit hebben gehaald. Nu willen we graag weten hoeveel pap we moeten geven. En hoe vaak dat per dag moet. De jongen zijn nu rond de 70 dagen. Ze eten nog niet zelf. Alle reacties welkom!


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-06-10 - 12:18:14 send message to henkdelaat

70 dagen dat is 10 weken dan kan je ze 35 á 40 ml,2 x p/dag geven.

Al zal het in het begin moeilijk zijn om ze aan de pap te wennen.
(lukt dit niet dan zal je moeten overgaan op dwangvoeding).

Een bakje met water,zaad en kiemzaad+fruit in de kooi zetten,daar gaan ze vanzelf van eten.

Wel de bakjes zo neerzetten dat ze er makkelijk bij kunnen.

Ook trosgierst in de kooi hangen.

suc6 ermee.

Henk.


frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2011-06-10 - 19:45:04 send message to frehen

Hallo ik zou door de pap ook nog wat eivoer toevoegen.Dat dan rustig opvoeren en de pap dan wat dikker maken zijn de vogels zo van de pap af.Je kan ook nog een tak op de bodem leggen waar ze op kunnen gaan zitten.Ik bedoel de tak wel een centimer of 8 van de bodem af hangen.
veel succes groetjes freek.


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2011-06-10 - 21:41:21 send message to Fokke

Zou het niet gemakkelijker zijn geweest om de man een paar weken apart te zetten. De pop had dan de jongen verder wel grootgebracht.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2011-06-11 - 01:49:12 send message to meyer

Fokke schrijft:
quote
Zou het niet gemakkelijker zijn geweest om de man een paar weken apart te zetten. De pop had dan de jongen verder wel grootgebracht.




Deze oplossing had inderdaad beter geweest.
Bij een volgend nest zit je waarschijnlijk weer met dit probleem. Door de man net voor het uitvliegen bij zijn kroost weg te halen zal de pop haar jongen verder wel alleen groot brengen.
Nadat de jonge zelfstandig zijn en van de ouders af kunnen kan de man weer bij zijn pop gezet worden.

Groeten Meyerwink ;)


Baloega
Website Member
Posts :50

Website Member
2011-06-11 - 21:10:11 send message to Baloega

We hebben idd eerst de man ook weggehaald. Helaas bracht de pop daarna geen eten meer naar de jongen. Daarvoor was het ook meer de man dan de pop die de jongen voerde. We zagen hem meer het blok ingaan dan de pop. Vandaar de keuze om de jongen er bij weg te halen en ze verder met de hand groot te brengen. Ze krijgen nu 2x per dag 35 ml NutriBird A19 High Energy. Verder hebben we trosgierst hangen waar ze aardig van smikkelen. En natuurlijk voer, fruit en water in de kooi.

Iedereen bedankt voor de reactie!


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2011-06-13 - 14:35:46 send message to bert1974

was dit het eerste nest van het koppel.

gr bert


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-06-13 - 16:33:26 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Fokke schrijft:

Zou het niet gemakkelijker zijn geweest om de man een paar weken apart te zetten.

De pop had dan de jongen verder wel grootgebracht.

Hier moet je goed mee opletten want niet alle poppen van papegaaien brengen de jonge groot als je de man weg neemt.

Bv, bij Edelpapegaaien gaat dit niet op want de man voert de pop en de pop voert de jongen.

Als de man de pop niet voert of mag voeren heb je een groot probleem.

Er zijn zelfs edelpoppen die wel willen paren maar daarna wil ze van de man niets meer weten en mag hij zelfs niet bij de nestkast komen.

Dus de man wegnemen is vaak geen optie.

Maar wat is er gebeurd dat de man de jongen is gaan pikken??????

Heb je de jonge regelmatig uit het blok gehaald om ze tam te maken??????

Pikte hij de jonge ook toen ze nog in het blok lagen??????

Is de man door teveel aan eivoer weer te driftig geworden??????

Henk.



Baloega
Website Member
Posts :50

Website Member
2011-06-14 - 21:03:42 send message to Baloega

Ja, dit was het eerste nestje. Vorig jaar hebben ze wel eieren gehad maar onbevrucht. Dit jaar drie jongen. Ik weet niet waarom de man is gaan pikken op hun kop. Heb van iemand gehoord dat de man misschien weer paringsdrang heeft. De jongen heb ik er alleen uitgehad om ze te ringen. Dat was de enige keer. In het blok lagen pikte hij ze volgens mij niet omdat hun veertjes daar perfect waren. Ik heb wel een camera op hun verblijf maar niet in het nestblok zelf. Verder kregen ze wel eivoer, maar niet die met dierlijke vetten. Het gaat trouwens niet om edels maar om geelnekamazones.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2011-06-15 - 20:14:25 send message to henkdelaat

Baloega:

Er staat ook,

Bv, bij Edelpapegaaien gaat dit niet op want de man voert de pop en de pop voert de jongen.

Het kan zijn dat de man de jonge wil beschermen.

Want een amazone man wordt vaak zeer aggresief als er eieren en jonge zijn zelfs naar de verzorger toe,en mijn ervaring is dat de grote geelnek amazone hier geen uitzondering op is,van de kleine geelnek amazone weet ik het niet.

Henk.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede