Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Rode druppelastrildes (vraag aan Mario) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Rode druppelastrildes (vraag aan Mario)
tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-09-09 - 21:58:02 send message to tonnl

Allereerst Mario feliciteren met de geslaagde kweek.happy :)

Daarna gelijk een vraag. Je schreef dat de druppels gewoon in de gemengde volière gebroed hebben. Ik vind ze ook ongelooflijk mooi, maar mij werd door iedereen altijd verteld dat ze veel te agressief zouden zijn in het broedseizoen. Vooral daarom heb ik ze nooit aangeschaft.
Heb je geen problemen gehad met te felle vogels?

Ook anderen die ervaring hebben met deze fraaie vogels zijn natuurlijk van harte uitgenodigd te reageren.

Groeten, Ton.


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-09-09 - 22:38:37 send message to Mario

Dank je,de jonkies zijn vandaag toevallig de deur uitgegaan.

Allereerst je moet het geluk hebben om een goed koppel te hebben dus 1 die goed overeenkomt.
Als je er kan vinden neem dan hier gekweekte vogels(wel 100% zeker zijn van natuurbroed)anders zul je het net als mij met import moeten doen.
Rode druppels zijn vogels die veel op de grond en in de duisternis van vegetatie vertoeven dus hou hier rekening mee.Een voliere is mijninziens een must want in broedkooien leggen ze wel maar daar blijft het meestal bij of krijg je idd agressief gedrag van de man t.o.v. de pop en jongen met meestal dodelijke gevolgen.
Ik laat ze in de buitenvoliere van mei tot oktober de rest van het jaar zitten ze in ruime kistkooi op een temp. van ongeveer 15°C dag en nacht.
Als voedsel krijgen ze een zaadmengsel voor prachtvinken,trosgierst,insectenpatee,groenvoer en buffalowormpjes.(dit alles dagelijks behalve de trosgierst en groenvoer 2x week)verder hebben ze altijd kalkblokjes voor zachtsnavels ter beschikking en krijgen ze 2x week vit. druppels in het drinkwater.Als het weer het toelaat krijgen ze een badschaal waar ze graag een bad innemen.
Wat de kweek betrefd moet je zorgen voor een donker hoekje op de grond die afgeschermd is met bv. stenen en overgroeid met vegetatie.(nestcontrole is bijna niet mogelijk maar zou ik ook zo min mogelijk doen om te vermijden dat het nest in de steek gelaten wordt)
Bij mij bouwden ze een vrij groot nest met maar liefst 3 ingangen (1 voor te slapen,1 schijnnest tegen roofdieren en de uiteindelijke nestkamer goed verborgen achter wat veertjes of een blad.)
Ze leggen ongeveer 4-5 eitjes die na ongeveer 2 weken uitkomen en dan moet je zorgen dat je massa's buffalowormpjes ter beschikking hebt.(geen maden of meelwormen die bevatten te weinig voedingsstoffen en zijn slecht voor de jongen)
Na een 3 weken vliegen de jongen uit en zijn dan nog vrij schaars van veren voorzien.Een week of 3 later zijn ze volledig zelfstandig en kunnen ze bij de ouders blijven zolang die nog geen nieuw nest beginnen of zoals bij mij de man ze begint weg te jagen.Na 3 maanden zijn ze volledig op kleur maar mannen en poppen zijn al veel vroeger te onderscheiden.
Wat betrefd het samenhouden met andere soorten:

- geen andere druppelastrilden of verwante vogels
- geen vogels met felle rode kleuren(bv.vuurvink)
- zeker geen granaat of purperastrilden.

Bij mij zaten er zebravinken,diamantduifjes,goulds,goudbuikjes,oranjkaakjes,napoleonnetjes,blauwfazantjes,binsen en chinese dwergkwartels bij en ik heb nooit vechtpartijen gezien en alle soorten hebben gebroed.

Als je nog iets wil weten mail mij dan : Speedydjm@hotmail.com

Alvast veel succes met deze prachtige vogels.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-09-11 - 00:11:04 send message to tonnl

Hartelijk dank, dit is overtuigend genoeg, ik wil ze ook. Binnenkort maar eens mijn vrouw overhalen. happy :)

Groeten, Ton.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-11 - 16:35:02 send message to Niltava

Mario, hoe zorg jij ervoor dat de andere bewoners niet meteen de buffalo's opeten?

Niltava


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-09-11 - 17:10:04 send message to Mario

Ik geef er elke dag genoeg maar die andere bewoners eten er niet zoveel van misschien elk enkele wormpjes per dag.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 135 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede