Ben zelf erg tevreden over hennepvezel (aubiose). De eieren zakken er niet te ver in en het is niet zo hard als houtsnippers. Verder is het belangrijk om stukken onbehandeld hout tegen de zijkanten te schroeven, zo vullen ze zelf hun bodembedekking aan.
Verse wilgentakken knippen(duimdikte),deze platslaan met een houten hamer(pletten)en dan in stukjes knippen van 6á7 cm lang de ara's maken dit zelf verder kort zonder dat er splinters in zitten zodat de baby's zich niet kunnen verwonden.
Het brengt ook nog voldoende vochtgehalte in het blok.
Je kan ook onder in het blok wat droge afval van shag doen(tegen bloedluis)daar bovenop doe je een laag van +/_ 10 cm boven genoemde wilgenhout.
Ik heb nog wat dunne appelboom takken in de vriezer liggen.
Ik moet er wel even bij vermelden dat het gaat om huiskamer vogels, maar ik kan de natuur niet tegenhouden vind ik, dus geef ik ze een blok en wie weet ..... Zowiezo zullen ze er wel in willen slapen.
Willen ze overdag naar binnen mag dat en blijven ze liever scharrelen in dat blok mag het ook. De gaaien hebben een eigen slaapkamer met verdeelde ruimte.
wat ik ook nog ergens gelezen heb ( volgens mij op de site van peter de jongh) is dat men wel eens een stuk vermolmd hout onderin legt, die de vogels ook zelf verder kapot maken. ( wel even in de magnetron ivm eventuele schimmels/bacterien)