Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > valkparkiet Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : valkparkiet
erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2004-09-09 - 14:53:07 send message to erika

Mijn vriend heeft een valkparkiet van een jaar of 2 oud.
Hij wil hem graag tam maken, maar had daar geen tijd voor toen hij hem kocht.
Mijn vraag is of dat nu nog kan en hoe ik dat kan doen!

Alvast heel erg bedankt


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-09-09 - 15:00:13 send message to Hawkeye_NL

Ja, je kan ook een oudere vogel heel makkelijk tam maken. Kijk anders even op mijn site onder de knop weetjes en dan handtam.
www.macawclubholland.nl

Is een lang maar volgens mij duidelijk verhaal.

Erwin


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2004-09-09 - 19:18:58 send message to erika

Dit was inderdaad een lang verhaal, maar alles is me nu wel een stuk duidelijker geworden.
Er stond alleen dat je hem moet leren vastpakken. maar dat zie ik nog niet zo zitten omdat ze inderdaad hard kunnen bijten en kun je mij dan misschien ook vertellen wat de juiste manier is van het vastpakken.
Hij at vroeger trouwens wel uit je hand maar dat doet hij nou ook niet meer omdat er niet zoveel aandacht aan werd gegeven. Hij gaat nog wel af en toe op je hoofd zitten, maar ik vind dit niet echt tam wand zodra je je hand er naar uitsteekt vliegt hij weer weg.

Ik hoop dat jullie mij nog een beetje verder kunnen helpen

Alvast bedankt
groetjes erika


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-09-09 - 19:40:59 send message to Hawkeye_NL

Het vastpakken van een parkiet of papegaai kan je het best doen achter de nek met je duim op het oor aan de ene kant en da wijsvinger op het oor aan de andere kant. Je voorkomt hiermee dat je vogel je in de vingers kan bijten en je kan hem/haar hiermee geen schade toebrengen. Je kan echt hard drukken zonder dat je de vogel pijn kan doen. Door de vogel te knippen weet je zeker dat hij/zij tijdens de training niet wegvliegt en het helpt om je vogel te trainen. Het is en blijft echter een hulpmiddel en is niet een noodzakelijk deel. Je vogel trainen zonder te knippen geeft je de beperking van in huis blijven. Je hebt dan meer gedult nodig. Het terugtrekken bij een beet heeft als gevolg dat je vogel zal begrijpen dat als hij/zij bijt jij je terugtrekt. Hierdoor wordt het bijten een leuk speelje en verdediging. Trek niet terug en slik even een paar keer flink en de vogel zal leren dat bijten geen bevredigend resultaat oplevert. Omdat vogels niet bijten zo van laat ik jou eens lekker zeer doen stoppen ze er ook mee.

Hopelijk heb ik hiermee je vragen beantwoord?

Respect,
Erwin


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-09-09 - 19:43:39 send message to Hawkeye_NL

Nog even als aanvulling op het bovenstaande:

Er zullen heel veel redenen zijn waardoor het noodzakelijk kan zijn om je vogel vast te pakken. Denk hierbij alleen maar eens aan een bezoekje aan de vogelarts, nagels knippen, oppakken als je vogel in gevaar is of dreigt te komen enz. Ik vind het dan ook super belangrijk dat mensen die een dergelijke vogel wensen te hebben op zijn minst het dier moeten kunnen hanteren in geval van nood!

Respect,
Erwin


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-09-09 - 22:07:26 send message to tonnl

De tips zijn bijzonder goed, niet om de boel te verstieren maar toch een opmerking.
Ik vind persoonlijk de valparkiet wel zo ongeveer de vogel die het meest gemeen kan bijten. Ik heb een paar jaar in de dierenwinkel gewerkt en ŕls ik gebeten werd, dan was het een valkparkiet. Ook heb ik een paar jaar zelf deze fraaie vogels gehouden. Hun nek is flexibeler dan bij de meeste vogels en de onderkaak is verrassend beweeglijk. Ik pak liever een amazone of een grijze dan een valkparkiet. happy :)
Stel je in elk geval in op af en toe een snijwondje.
Groeten, Ton.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-09 - 23:36:36 send message to Karel

quote
Ik vind persoonlijk de valparkiet wel zo ongeveer de vogel die het meest gemeen kan bijten
Je moet voor de grap eens een roseborst-baardparkiet (verkeerd) vasthouden laugh :Dlaugh :D


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-09-10 - 01:38:48 send message to Hawkeye_NL

Ik weet precies waar je het over hebt Hans.
Die bijten niet alleen maar proberen er gelijk een ritssluiting bij aan te leggen! shocked 8O

Erwin


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2004-09-10 - 08:11:51 send message to erika

He bedankt voor al jullie reacties.
Ik heb hier zeker wat van. Ik moet denk ik alleen mijn angst nog even overwinnen voordat ik hem kan vastpakken, maar jullie hebben gelijk het moet eigenlijk wel kunnen.
Maar binnenkort ga ik het proberen.

Maar het wieken van een vogel is dat niet schadelijk voor dat beesje. Hij vliegt al 2 jaar gewoon door de kamer, maar als hij dat ineens niet meer kan.
En dat wieken kun je dat zelf doen of kun je dat beter laten doen door iemand die er verstand van heeft.

Ik hoop dat jullie deze vragen ook voor mij kunnen beandwoorden.

Alvast heel erg bedankt
Groetjes erika


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-09-10 - 09:36:26 send message to Hawkeye_NL

Het wieken van de vleugels is net zo iets als het knippen van onze haren. Je voelt er niets van en het groeit weer terug! Wieken is absoluut niet schadelijk voor het dier tenzij je op een flat gaat staan testen of je hem goed genoeg hebt gewiekt! laugh :D ( geintje! ) Nadat de veren weer aangegroeid zijn ( na de rui ) kan je vogel gewoon weer verder vliegen.

Het wieken is geen verplicht onderdeel in een training, als je denkt dat je jouw vogel kunt trainen zonder het wieken dan is dat geen enkel probleem.

Op mijn site staat heel goed beschreven hoe je zelf kunt wieken. Natuurlijk is het het beter dat je de "kunst" een keer kan afkijken bij iemand die ervaring erin heeft.

Respect,
Erwin



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 87 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede