Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > broeden ara's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : broeden ara's
happy
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2004-09-07 - 21:15:16

Het is nu 30 of 31 dagen geleden dat onze ara's een ei hebben gelegd en er is nog niets gebeurd met het ei.

Na 28 dagen hoort het ei uit te komen, hoe lang moet je maximaal wachten ?

Ik weet niet goed wat te doen nu


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-07 - 22:32:56

Allereerst is het belangrijk om te weten of een ei bevrucht is. Heb je al geschouwd? Is het ei bevrucht?

Zo ja,
Het komt wel vaker voor dat eieren iets later uitkomen dan berekend. Meestal komt dat doordat ofwel de pop niet direct na het leggen begint met broeden, ofwel doordat ze (met name in het begin) niet nog erg vast heeft gebroed, waardoor enige afkoeling heeft plaatsgevonden. Dit is meestal geen probleem.......alleen duurt het allemaal wat langer.


happy
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2004-09-08 - 09:05:21

We hebben het ei niet kunnen schouwen, dit omdat de ara's op dit moment erg agerasief zijn.

Dan zou het zo'n strijd worden dat we het maar niet hebben gedaan.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-09-08 - 09:10:08

Ik denk dat je in dit geval beter nog even een paar daagjes kan wachten en dan het ei schouwen.
Is dit het eerste nest? vaak is het eerste nest namelijk onbevrucht.

Erwin


happy
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2004-09-08 - 09:20:08

Ja het is het eerste nest. Ze hadden een ei gelegd en was kapot gegaan. Die hebben we toen met veel pijn en moeite weggehaald.
Twee week later lag er ineens weer een nieuw ei.
Wel hebben we een aantal keren gezien dat de man op de pop zat. Vandaar dat wij dachten van die is wel bevrucht.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-09-08 - 09:29:13

Grote kans dat de pop nu op een onbevrucht ei zit! Jammer maar waar. Toch is het straks beter om het ei te schouwen. De pop zal anders veel te lang kunnen blijven zitten op een leeg ei. Het is wel verstandig nog heel even een paar dagen te wachten. Stel dat er inderdaad een vertragende factor is waardoor het ei nog niet uitgekomen is dan zou het beschadigt worden door de ouders als je er bij probeert te komen.

Denk er even goed over na of je wil dat ze gelijk doorgaan met een nieuw nest of dat je ze een adempauze wilt geven. Te vaak achter elkaar een nest is ook voor vogels niet goed!

Erwin


happy
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2004-09-08 - 15:24:22

ze waren zonet even buiten met hun twee'tjes dus ben ik voorzichtig naar binnen gegaan en heb de schuif dicht gedaan. ik heb het ei even bekeken tegen het zonlicht in. Maar weet niet goed waar ik naar kijken moet. ik kon er niet doorheen kijken. maar zag ook niets zitten in het ei.

Happy (Willem)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-08 - 15:55:06

Voor dit doel kun je beter een schouwlampje gebruiken. Tegen de zon in houden lukt ook wel, maar dan moet je het ei op een bepaalde manier in je vuist houden. Dat raad ik je niet aan als je dat nooit eerder hebt gedaan!

In een ei dat zo lang bebroed is, kun je de inhoud niet meer op onderdelen onderscheiden. Wel moet de inhoud duidelijk volledig donker zijn, terwijl aan de "stompe" kant de luchtkamer zichtbaar moet zijn.

Een onbevrucht ei is volledig doorzichtig met hooguit een wat gelige gloed in het midden.

De laatste mogelijkheid is dat de kiem ergens tijdens het broedproces is afgestorven. De inhoud is dan ook vaak helemaal donker terwijl er dan soms wat vlekken in de schaal verschijnen.
Zo'n ei kun je beter ook niet proberen uit te blazenwink ;)

Als je niet zeker bent, kun je het best nog wel een paar dagen afwachten. Als na het verwijderen van het ei de ouders niet gelijk in de rui vallen, zullen ze het wellicht nog een keer willen proberen, hopelijk dan met meer succes.

Een tweede ronde is over het algemeen niet te bezwarend voor gezonde vogels, zeker niet nu ze de cyclus niet helemaal hebben hoeven afmaken.



Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2004-09-09 - 01:15:52

Om mijn eieren te schouwen gebruik ik het rolletje van toilet papier, steek er een licht of zaklamp achter en hou er het ei op, als je het doet in het donker zie je wel heel duidelijk of er iets inzit, je kan goed waar de luchtkamer zit en hoe groot, en hoever de vrucht al is.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-09 - 12:53:41

Prima methode Swaas! Ook een doosje met een gat in de deksel waar het ei net niet doorheen kan, is goed te gebruiken. (natuurlijk wel een lampje in het doosje doenhappy :))

Toch pleit ik voor een schouwlampje. Er zijn kleine modellen in de handel die op batterijen werken, niet te veel warmte afgeven en waarbij je de eieren niet hoeft aan te raken. Het licht is zo fel, dat je het lampje alleen maar tegen de zijkant van het ei hoeft te houden.

Dit een groot voordeel want een ei uit je vingers laten vallen is zo erg, geloof mesad :(!
Als dat gebeurt kun je wel janken, weet ik helaas uit eigen ervaring!


happy
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2004-09-09 - 18:08:11

We hebben het ei geschouwd, doormiddel van het wc rolletje met een zaklantaarn erachter.
Je ziet heel duidelijk de luchtkamer ( een kwart ei ongeveer) dat is de punt van het ei.

Aan de onderkant zie je duidelijk dat het donker is, maar het lijkt niet helemaal gevuld.
We kunnen er geen vorm van een kuiken in vinden.
Wij denken dat het niet volgroeit is, maar hebben het ei toch maar weer terug gelegd en wachten tot zondag en dan halen we het weg. En zullen hem dan ook open maken.

Dit lijkt ons het beste , maar tips zijn welkom


happy
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2004-09-09 - 18:08:32

We hebben het ei geschouwd, doormiddel van het wc rolletje met een zaklantaarn erachter.
Je ziet heel duidelijk de luchtkamer ( een kwart ei ongeveer) dat is de punt van het ei.

Aan de onderkant zie je duidelijk dat het donker is, maar het lijkt niet helemaal gevuld.
We kunnen er geen vorm van een kuiken in vinden.
Wij denken dat het niet volgroeit is, maar hebben het ei toch maar weer terug gelegd en wachten tot zondag en dan halen we het weg. En zullen hem dan ook open maken.

Dit lijkt ons het beste , maar tips zijn welkom


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-09 - 18:32:20

Klinkt niet zo goed. De luchtkamer moet echt aan de stompe kant zitten en beslaat zeker niet 1/4 van het ei (veel minder).

Heb je aan het ei geroken?
Heb je het idee dat het een beetje begint te glimmen (goed teken!)
Al een dag voor het aanpikken kun je soms het jong in het ei al horen piepen en/of tikken.


happy
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2004-09-09 - 20:29:41

Het ei stonk niet als je dat bedoeld .
En jammer genoeg hoorden we niets piepen angry



August
Website Member
Posts :48

Website Member
2004-09-10 - 18:06:09

Normaal leggen ara's eieren met steeds 1 ei iedere 2e of 3e dag.
Als de pop blijft in het blok zitten dan kan je verwachten dat ze met eieren ligt.
Ze beginnen maar vanaf het 2e ei te broeden.
Ze moeten wel broedvast worden en daarom moet je ze gerust laten van als je 1 of meerdere eieren hebt gezien. Ze broeden ongeveer 25 dagen.
Na min 10 dagen kan je kijken of de eieren blinken of niet.
Ze moeten mat van kleur zijn dan zijn ze bevrucht.
Kijken en schouwen van de eieren doe ik nooit.
Ze moeten toch hun broedperiode afmaken.
Als ze niet bevrucht zijn laten ze toch de eieren liggen.
Dan moet je ze wel wegnemen.
Normaal gaan ze dan wel vanzelf opnieuw leggen ongeveer 3 weken later. Ze hebben vooral rust nodig en een vochtigheid van rond de 70 .
Je geeft beter kalk dat is beter voor de leg.
Augusthappy :)


happy
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2004-09-10 - 18:51:05

We hebben het ei nu toch weggehaald omdat ze er nu ook vaker af gaat. En het inmiddels nu 35 dagen geleden is.
Wel zit de luchtkamer aan de stompe kant zien we nu. We gaan het ei straks open maken en kijken hoe het er uit ziet.

Het eerste ei wat ze had gelegd was stuk gegaan en hebben we toen verwijderd. Deze kwam toen twee week later.

Hoe krijgen we de vochtigheid in het nachthok op de 70 % die wordt omschreven ??

Groet Happy ( Willem )



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 295 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede