Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > lijkt het maar zo of......... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : lijkt het maar zo of.........
whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-03 - 21:40:44

het valt mij steeds meer op dat als ik op een vogelbeurs ben, menig vogel ( m.n kromsnavels is me opgevallen) m.i klein zijn van formaat. Ik heb om een voorbeeld te noemen Zwartkopcaiques gezien wat onderhand meer leek op het formaat van een uit de kluiten gewassen agaponis ( overdreven dan natuurlijk) maar ook andere soorten (bonte boertjes, grijze roodstaart........) is me opgevallen dat de formaten in min belveing steeds kleiener lijken te worden.
Is dit omdat men juist van deze formaten af wil , en dus deze exemplaren m.n in de verkoop doet, of dit iets wat over de hele linie aan het spelen is. Door op de beurzen/markten te kijken heb je een overzicht van wat daar zit, je hebt dus niet de gelegenheid te kijken bij alle kwekers zelf, maar het is wel iets dat mij opvalt.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-04-03 - 22:50:13

Het is mij ook al vaker opgevallen. Ik denk dat dit vooral veroorzxaakt wordt door de populariteit van mutanten. Daarbij wordt helaas niet altijd ook op formaat gelet.
Ik denk dat ook het huisvesten in kleine ruimtes (kweekkooien) er debet aan is.

In Apeldoorn mocht ik tijdens het inkooien bij de verkoop 2 jaar terug eindelijk weer eens echte mooie wildkleur roodruggen zien die wel een prima formaat hadden. Ze vielen echt op tussen andere kleuren.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2011-04-04 - 17:24:01

ik ben net weer begonnen met vogels. De Valkparkiet. ook hierin zie ik veel formaatverschil.ben bij verschillende mensen geweest vogels te kopen bij verschijdenen de vogels laten zitten omdat het formaat me niet aanstond.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-05 - 22:56:54

toch jammer dat men het formaat niet / of blijkbaar van ondergeschikt belang acht.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-04-07 - 17:37:19

quote
Ik denk dat ook het huisvesten in kleine ruimtes (kweekkooien) er debet aan is.


op zich interessante uitspraak, je doelt daar waarschijnlijk op net als met vissen dat de vogel zich ook min of meer zou aanpassen aan de beschikbare ruimte?


Stefan Verhoeven
Website Member
Posts :77

Website Member
2011-04-07 - 21:30:10

Vissen passen zich niet aan een ruimte aan, door slechte verzorging blijven dieren kleiner (hun genetisch potentieel wordt door omgevingsfactoren niet optimaal benut). Verder is bij vissen bekend dat ze stoffen (of het echte hormonen zijn durf ik niet te zeggen) aan het water afgeven die invloed hebben op andere vissen, die invloed (afhankelijk van de afgegeven stof en de hoeveelheid ervan)kunnen hebben op de groei. Wanneer je vissen houdt en je zelden of nooit water ververst zal er een stapeling komen van deze negatieve stoffen, zelfs als die van hem/haarzelf komen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-04-07 - 23:47:06

quote
hun genetisch potentieel wordt door omgevingsfactoren niet optimaal benut


(Beperkte) ruimte wordt blijkbaar niet als omgevingsfactor gekwalificeerd? wink ;)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-04-08 - 02:05:30

Ik denk inderdaad dat de ontwikeling verstoord wordt bij jonge vogels die niet de ruimte hebben om optimaal te kunnen vliegen. Spierontwikkeling kan na een paar generaties al gevolgen hebben voor het totale formaat.

Ik heb heel wat vogelhouders bezocht en de mooiste vogels en dus ook "normale formaten" waren eigenlijk altijd ruim gehuisvest.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-04-08 - 11:13:12

Ton er zijn zo ver ik weet geen aanwijzingen dat omgevingsfactoren een uitwerking hebben op de genen. De huisvesting kan wel effect hebben op fenotype van de vogel (dus hoe deze eruit ziet), maar niet op het genotype. Dus dat een vogel klein is kan veroorzaakt worden door slechte voeding bijvoorbeeld maar indien dit gecorrigeerd wordt zullen de jongen weer een normaal formaat hebben. Dit houdt natuurlijk niet in dat we onze vogels niet fatsoenlijk de ruimte moeten geven.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-04-08 - 11:15:51

Ik zag net dat Stefan eigenlijk hetzelfde schreef maar dan in andere woorden. Er is bij vogels nog niet aangetoond dat kleinere kooien kleinere vogels opleveren. Het gebrek aan vogels met een goed formaat in onze volieres heeft veel meer te maken met inteeld en slechte selectie.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-04-08 - 12:18:29

Inderdaad. Je mag je ook afvragen wat klein is.
Vele doorgefokte vogels zijn groter dan de wilde.
Groot is niet altijd beter.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-04-08 - 12:53:56

inderdaad groter is niet altijd beter. Zo zou ik heel erg blij worden van erg kleine wildkleur grasparkieten terwijl deze zelfs in vergelijking met dierenwinkel dieren als veel te klein ervaren zouden worden.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-04-09 - 01:44:21

Dat iets "niet aangetoond is", betekent niet automatisch dat het niet zo kan zijn.

Bijvoorbeeld de werking van paracetmol is ook niet wetenschappelijk te bewijzen, maar het werkt wel.
Heel veel "alternatieve" behandelingswijzen, niet aangetoond, vele werken wel.

Zo denk ik dat vogels die klein zitten op termijn niet hun normale postuur houden, ik bewijs het niet, maar toch geloof ik het. happy :)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-04-09 - 09:43:49

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoewel de (manier van) werking niet aangetoond is, is het resultaat wel aangetoond.
Jouw aanname van kleine hokjes - > kleine vogels niet. Maar goed je mag geloven wat je wil.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2011-04-09 - 10:25:15

En natuurlijk mag je denken wat je wilt Ton, maar in dit geval is het wel degelijk aangetoond dat kleinere hokken de genen van een vogel niet aanpassen of dat ze de groei beperken van vogels. Zoals ook aangegeven is de reden waarom vissen kleiner blijven in aquaria eentje die niet op kan gaan voor vogels.


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2011-04-09 - 18:50:50

Vogels die klein gehuisvest zijn, kunnen hun spieren niet optimaal benutten en dus niet goed ontwikkelen. Hun spiermassa is kleiner/minder goed ontwikkeld dan bij ruim gehuisveste soortgenoten: en dat geldt helemaal voor de vogels die in kleine ruimtes geboren zijn en daarna op dezelfde manier gehuisvest worden: logisch dat deze vogels kleiner/smaller overkomen.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 243 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede