Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vitamine A en Vitamine E Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-03-26 - 09:37:06 send message to Niltava

Vet en vet zijn 2. Ligt er ook aan waar en wat voor wet.
Verder snap ik de keuze nog steeds niet voor de vitamines. Immers als je de voeding ziet moet dat ok zijn. Alleen is er een opname van alles?
Neem eens een ander eivoer. bijv. een AVES een goed eivoer en wordt over het algemeen zeer goed opgenomen.
Juist het geven van deze in vet oplosbare vitaminse kan ook tot gevaren leiden!


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-03-26 - 11:20:46 send message to mijnkaketoes.nl

Kan ik me wel voorstellen Herman. Heb ze in de tijd in een van de parken zien zitten. Meer bierbuik dan de baas en nog kweken als muizen ook.

Henk


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2011-03-26 - 11:51:51 send message to meyer

Ik denk dat Prachtvink de gekochte vit.A en vit.E beter weg kan laten en zich eens goed moet gaan verdiepen in de voeding voor zijn vogelsoorten, te beginnen met een goed calciummerk. Zoek zelf maar eens uit wat daar allemaal inzit. Er zijn verschillende goede merken.
Zo moet je ook eens nagaan wat er in je bestaande rantsoen zit en of dit voldoende is.

Tips zoals je hieronder gegeven hebt zijn beslist niet voldoende.

quote
In het topic ; wel of geen extra kalk ?

schrijft Prachtvink ,

gewoon eierschalen in de vijzel ,malen tot fijne stukjes en mengen in het eivoer.




Groeten Meyer wink ;)


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-26 - 13:23:51 send message to whitebulldog

ik moet eerlijk toegeven dat ik ook gauw geneigd ben iets uit een potje of flesje toe te voegen als het mij aanspreekt, echter door alle discussies van div collega kwekers/liefhebbers ben ik hier toch wat terughoudender mee geworden.
bovendien wil ikzelf als tip meegeven: en dat ben ik gelukkig nooit uit het oog verloren: Kijk eens buiten wat de natuur je te bieden heeft, dat is vaak één grote apotheek , verse gronte zaden ( vlier , rozenbottel, vogelmuur, paardenbloem etc etc) , wie weet wat daar allemaal voor goeds in zit wat ook bij jou net dat zetje kan geven, bovendien is dit bij normale hoeveelheden ( gezond verstand zegt de maat/hoeveelheid echt wel) niet snel schadelijk in tegenstelling tot de poedertjes en sapjes van de fabrikanten.


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-03-26 - 13:50:32 send message to De Prachtvink

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

Hoi, Henk

Ik geef ze elke dag vers voer . wat er over is van de vorige dag gooi ik weg.
tropische zaad , geef ik 5 gram per vogel.
eivoer geef ik 1 theelepel per vogel
groeten, zoals wortel en brocili,daar worden ze niet vet van, he?
maar omdat de goulds ama. gevoelig voor diaree .
geef ik dat maar 1 keer per week.door het eivoer
als je mijn vogels bekijkt zien ze er ook niet vet uit.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-B6GMSR7I.jpg

Natuurlijk krijgen ze ook grit,maagkiezel,sepia en eierschaal.
Gr, Peter

Ik vergeet nog wat. mijn vogels hebben ruim 4 maanden schraal voer gehad.
dus geen eivoer,pinky's of buffelow wormen.
hooguit 1 keer per week wat trosgiers.




Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-03-26 - 16:09:44 send message to Niltava

quote
Ik vergeet nog wat. mijn vogels hebben ruim 4 maanden schraal voer gehad.
dus geen eivoer,pinky's of buffelow wormen.
hooguit 1 keer per week wat trosgiers.

En waar moeten de poppen dan het calcium en fosfor weghalen in die tijd?
Voor het eileggen worden de stoffen aan de beenderen onttrokken. Die "voorraden" moeten dus reeds lang voor die tijd worden opgebouwd in het lichaam.
Groentes door het eivoer? geef het gewoon los dan kunnen ze nemen wat ze willen en zelfs bezig zijn.
Diaree als gevolg van groentes? heb daar nog nooit last van gehad met vogels die zelf hun keuze kunnen maken.


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-03-26 - 17:05:59 send message to De Prachtvink

in de rust peiode hou ik het altijd schraal.
zo gauw het ik ze wil voorbereiden naar het kwekseizoen.krijgen ze eivoer en alles wat er bij hoort.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-26 - 19:17:39 send message to whitebulldog

in de rustperiode verdien je ook je kweekperiode ben ik van mening inderdaad alvast een kleine buffer gaan maken voor het kweekseizoen, en na het kweekseizoen ook niet te schraal houden, want de vogels moeten ook kunnen herstellen, en ruien etc etc.
Dus eigenlijk heel het jaar rond een top verzorging geven.
En in het ene gedeelte van het jaar zal je wat andere voeding in andere mate verstrekken dan wanneer je bijv in het kweekseizoen zit.


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-03-26 - 19:29:11 send message to De Prachtvink

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Klopt , ik had het niet goed beschreven.
ik ga pas schraal voeren als ze door de rui heen zijn en hersteld van de kweek.ik zie er geen probleem in, als je de foto,'s bekijkt, kan je zien dat ze er allemaal goed uit zien.dat kan je toch niet ontkennen he?wink ;)wink ;)

Gr ,Peter


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-03-26 - 20:04:56 send message to Niltava

quote
Klopt , ik had het niet goed beschreven.
ik ga pas schraal voeren als ze door de rui heen zijn en hersteld van de kweek.ik zie er geen probleem in, als je de foto,'s bekijkt, kan je zien dat ze er allemaal goed uit zien.dat kan je toch niet ontkennen he?

??? ik meen toch echt dat je begon met te melden dat je een probleempje had niet???
Ne geven een aantal mensen wat aan, waarom blijf je zo ..... eigenwijs?


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-03-26 - 20:30:23 send message to De Prachtvink

Eigenwijs..??
nee hoor ..
ik heb de bestelling van de suplimenten Vitamine A en E al geanuleerd ,dus niks met eigenwijs te maken, dacht ik zo.

ik wil van iedereen wat aannemen.
ik zie in verschilende berichten ,dat mijn vogels te vet zouden kunnen zijn. dat zijn ze dus niet he?


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2011-03-26 - 21:01:56 send message to meyer

Prachtvink ik vind je een kampioen in het aanpassen van je antwoorden.
Wat hebben de antwoorden dan nog voor waarden als je de nee net zo snel weer veranderd in een ja.

quote
Ik vergeet nog wat. mijn vogels hebben ruim 4 maanden schraal voer gehad.
dus geen eivoer,pinky's of buffelow wormen.
hooguit 1 keer per week wat trosgiers.
========================================================

in de rust peiode hou ik het altijd schraal.
zo gauw het ik ze wil voorbereiden naar het kwekseizoen.krijgen ze eivoer en alles wat er bij hoort.

========================================================

Klopt , ik had het niet goed beschreven.
ik ga pas schraal voeren als ze door de rui heen zijn en hersteld van de kweek.

==========================================================

Eigenwijs..??
nee hoor ..
ik heb de bestelling van de suplimenten Vitamine A en E al geanuleerd ,dus niks met eigenwijs te maken, dacht ik zo

============================================================


Maar één ding, je houd de mensen lekker bezig zolaugh :D

Groeten Meyerwink ;)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-03-26 - 21:17:50 send message to Rogert

Hoi Peter,

Ik denk dat je inderdaad voldoende gevarieerd voert. De broccoli en wortelen geven voldoende vit. A dus dat supplement hoef je zeker niet te geven. Het vit. E gehalte kon ik niet zo snel vinden.

Er zijn verschillende soorten ei-voer op de markt en ik ben van mening dat de droge merken lang niet zoveel vitamine en mineralen bevatten als de zelf gemaakte producten. Je besteed zo te horen veel tijd aan je vogels en ik zou je willen adviseren om over te stappen naar de Aves-producten. Hierin zit een goede variatie aan vitamine en mineralen dat je je daar niet druk om hoeft te maken. Maar het is wel weer een extra taak waarvan ik denk dat je tevreden bent als je overstapt.

Maar wat ik vermoed aan jouw dieet is te veel energie en psychische stimulans. Door de honing toe te voegen aan je dieet krijgt de vogel een gigantische energie boost. En als je deze energie niet kwijt kunt in je dagelijkse routine dan kan het zijn dat de man achter de pop aan blijft jagen. Dat het gewoonweg niet goed lukt met de paring omdat de man te superactief is.

Was vaak een geestelijke stimulans is zijn het voeren van insecten. Voor een vogel is dit een teken van weelde en willen ze snel aan een nest beginnen. Ook hierdoor gaat de man achter de pop aan jagen.

In beide gevallen heb je wel vogels die goed in conditie lijken maar te actief zijn om tot een goed resultaat te komen.

Ik zou de honing weg laten en pas insecten gaan voeren op het moment dat er jongen zijn. Pas op dat moment kunnen ze de extra insecten gebruiken.

Ik ben het wel eens met je schralere voedingswijze in de winter. Dit doe ik ook door de insecten, universeelvoer en kiemzaden uit mijn dieet te halen. Ze krijgen dan nog steeds voldoende variatie (kruiden, fruit, groente en ei-voer) maar probeer op deze manier de stimulans weg te nemen. Door in het voorjaar de stimulans weer toe te voegen merk ik ook duidelijk een voedselinteresse en stimulans.

Ik hoop dat je je kan vinden in mijn uitleg.


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-03-26 - 21:47:59 send message to De Prachtvink

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hoe kom je er bij,dat ik antwoorden wijzig.??

Ik wou het hier bij laten.als je het niet erg vind..wink ;)


@ Hallo,Richard,

het lijkt me verstandig om advies te vragen,via persoonlijke berichten.


R.D.
Website Member
Posts :44

Website Member
2011-03-26 - 22:32:34 send message to R.D.

Hallo Peter.

Als je een forum opent en je om reactie vraagt gaan de discussies lopen, en verlies je vaak het doel uit ogen.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 116 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede