Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Einde vogelmarkten/shows Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Einde vogelmarkten/shows
blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2011-02-22 - 19:42:42

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9093758/__Showparkieten_moeten_gescreend__.html?sn=binnenland,buitenland

Showparkieten moeten gescreend
DEN HAAG - Alle parkieten, papegaaien en kaketoes die naar vogelshows of vogelmarkten worden gebracht, moeten worden gecontroleerd op de papegaaienziekte.

Daarvoor heeft de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) dinsdag gepleit. De screening dient ook te gaan gelden voor 'kromsnavels' die in een winkel te koop worden aangeboden. Volgens de nVWA moet de controle twee keer per jaar worden uitgevoerd.

De papegaaienziekte rukt op in Nederland. Mensen die erdoor besmet raken, kunnen longontsteking krijgen, maar ook chronische longklachten die grote vermoeidheid met zich meebrengen. Als dieren met de bacterie zijn besmet, kunnen ze die via de lucht overbrengen op mensen.

Volgens de nVWA behoort Nederland inmiddels tot de landen in Europa waar de ziekte het meest voorkomt. In 2002 waren er achttien gevallen van psittacose bekend, zoals de ziekte ook wordt genoemd. Inmiddels zijn er tachtig meldingen per jaar. Naar schatting krijgen in Nederland ongeveer duizend mensen de papegaaienziekte. Daarvan krijgen ongeveer driehonderd mensen daadwerkelijk klachten.

De nVWA schat dat 20 procent van de kromsnavels waarmee wordt gefokt, besmet is met de bacterie die de ziekte veroorzaakt.

Een woordvoerster van de nVWA kon dinsdag niet zeggen hoeveel vogels voortaan moeten worden gecontroleerd. Ook staat nog niet vast hoe dat moet gebeuren. Een optie is, volgens de organisatie, dat de eigenaren van de vogels de dieren door een dierenarts moeten laten screenen voordat ze onder de mensen worden gebracht. Die screening zou kunnen gebeuren door met een stofdoek door de kooi te gaan. De doek kan dan worden gecontroleerd op aanwezigheid van de bacterie.

Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie moet beslissen of het advies van de nVWA wordt opgevolgd


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2011-02-22 - 21:40:23

Hulde!!


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-02-22 - 21:53:47

Ik denk niet dat dit slecht is dit kan al veel ellende voorkomen.
maar dan moet het niet enkel in nederland gebeuren maar ook in belgie, duitsland enz..

gr, johan


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-02-22 - 23:19:07

quote
Daarvoor heeft de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) dinsdag gepleit.
Dat zegt echt helemaal niets. Die roepen regelmatig wat om hun bestaansrecht te verzekeren. Zo'n voorstel is prachtig voor onder in een bureala.
Eventueel komt er eerst een "taskforce" die onderzoek gaat doen, een jaar of drie.

Laat ze eerst de misstanden in bv de bio- en de voedingsindustrie maar eens aanpakken.


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2011-02-23 - 08:53:14

De ziekte heet ook ornithose en deze komt hoofdzakelijk voor bij duiven en eenden.
Het voeren van eenden in het Vondel park of duiven op de Dam is gevaarlijker dan naar een vogel show gaan.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2011-02-23 - 13:53:21

Helemaal eens met Ton Koek

Mistanden in de " bio " industrie , die nu vleesindustrie heet zoals ik gehoord heb , doen ze niets aan is al te moeilijk maar een vogelliefhebbers treiteren kunnen ze daar blijkbaar wel tijd voor vinden om een bericht uit te denken en naar buiten te brengen .

Liefhebbers die zelf ziek worden worden indien ze duidelijk aangeven dat ze papegaaien hebben in no time onderzocht ( eigen ervaring ) op papagaaienziekte .
Gelukkig heb ik geen papegaaienziekte dus ben ik ervan overtuigd dat mijn vogels waar ik veel contact mee heb ook gezond zijn .

Is natuurlijk altijd oppassen geblazen op markten en blijf dan ook uit de buurt van smerige kooien wat daar ook in mag zitten .

Paul


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-02-23 - 15:09:16

ik vind het op zich een goede zaak.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2011-02-23 - 18:33:08

als dit regel wordt is het de doodsteek voor de parkietenkwekerij in nederland
iedereen roept dat het goed is en dat parkieten kweken niet om het geld gaat ,maar vrijwel iedereen wil het onderste uit de kan als ze een vogel te koop hebben.als iedereen straks zijn vogels moet laten controleren zullen er 80% minder op de markten zijn ,met als gevolg dat de export niet meer geintresserd is in nederland,en we de vogels onderling moeten verkopen,wat niet gaat lukken op een paar na
dan gaat het net als bij de geitenfokverenigingen ,binnen 2 jaar was ALLES over en UIT.
het is te hopen dat dit een proefballonnetje is maar ik vrees het ergste
partij voor de dieren zal het zeker omarmen en proberen de hele hobby om zeep te helpen


RICHARDVHASSELT
Website Member
Posts :232

Website Member
2011-02-23 - 19:38:15

Ze hebben al zoveel om zeep geholpen die VWA LUI ik heb er een aantal jaren mee te doen gehad vee rijden,als alles volgens de regels moet van hun kan je beter gelijk overal mee stoppen controle is goed maar kan ook te gek worden natuurlijk iedereen zijn hobby netheid en en de boel schoon maken en houden is belangrijk en daar ointbreekt het soms nog wel eens aan bij sommige mensen helaas.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2011-02-23 - 20:45:04

Het is maar net vanuit welke kant je het bekijkt he. Bij mij is een patient vorige maand gestorven die al een paar jaar de papegaaienziekte had. Zo een stervensproces met een vreselijke benauwdheid gun je niemand. Als dit terug gebracht kan worden met een paar simpele maatregelen zoals bijvoorbeeld een test dan hebben ze mijn zegen. En laten we nu eens niet alleen aan de centjes denken.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-02-23 - 21:25:32

gewoon maar even een vraag.
zoals ik begrepen heb, is deze ziekte snel over te dragen op anderen. maar hoe moet dat dan als we met een doek door het stof gaan in onze kooien. dat stof komt toch ook in de buitenwereld terecht als we het naar de dokter brengen?

Max


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2011-02-23 - 21:40:16

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Besmetting vindt vaak plaats in een gesloten ruimte huiskamer/kweekruimte, maar enkele jaren terug ook op een tentoonstelling.
De meeste parkieten/papegaaien kwekers zullen genoeg afweerstoffen hebben.
Meer info op http://www.papegaaienziekte.nl/ of http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/Psittacose/index.jsp


RICHARDVHASSELT
Website Member
Posts :232

Website Member
2011-02-23 - 21:42:46

Zeker mijn zegen hebben ze ook gezondheid is belangrijker dan geld zeker weten maar hobby kost toch geld dus niet belangrijk gezond zijn en blijven wel.De boel schoon en netjes houden is al een voornaam punt om zelf mee te beginnen en of mee door te gaan natuurlijk.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-02-27 - 18:25:13

ik denk als geld geen rol (meer) zou spelen iedereen zijn/haar vogels zou laten testen op o.a de drie bekende ziektes, als het vele malen goedkoper zou zijn, zou je toch zekerheid en uitsluitsel willen hebben lijkt mij?
heel simpel iets , als je met je hond naar het buitenland gaat vind iedereen het de normaalste zaak van de wereld dat je moet kunnen aantonen dat je hond dat niet heeft ( inentingsbewijs)en bij de vogels word nu een probleem gemaakt dat men de papegaainziekte de kop in wil drukken.


berepret
Website Member
Posts :80

Website Member
2011-03-05 - 10:48:30

Hallo, ik kan uit ervaring spreken. Ik heb de papegaaie ziekte gehad eind jaren negentig en het was geen pretje. Ik weet niet waar ik het heb opgelopen, omdat ik toen ook bij vele kwekers kwam. Ik heb er een speciale antibiotica voor gekregen omdat ik het geluk had dat een arts het als zodanig herkende. Ook ik vind het een goede zaak wanneer er controle op is.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2011-03-05 - 10:52:37

het klinkt misschien heel hard, maar is niet als zodanig bedoeld, maar ik denk dat mensen eerst van dichtbij moeten meemaken, hetgeen zelf, hetgeen bij een dierbare voordat men de ernst ervan gaat inzien.
Ik heb ook met een kweker gesproken , diens vrouw had het opgelopen, en als je dan de verhalen hoort, dan lopen de rillingen over je rug.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 185 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede