Als dit een geslachtsrijpe amazone is dan word het heel moeilijk om zijn natuurlijk gedrag in te tomen.
Wat uiteraard te begrijpen is, hij ziet je echt als zijn vrouwlijke ega, en zal werkelijk alles doen om je te beschermen.
En amazone's zijn nu eenmaal felle rakkers als ze broedrijp worden of zijn.
Betwijfel wel of negeren het beoogde effect zal geven, denk dat hij het niet zal begrijpen, zal zich toch in de steek gelaten voelen, terwijl hij zijn leven bij wijze van spreken voor je zou geven.
Probeer samen met je vriend met de amazone bezig te zijn, en gaat hij in de fout, dan laat je hem dat weten met felle stem en desnoods door hem in de kooi terug te plaatsen met de nodige foei en stout.
Wacht een 15 minuten en probeer weer, met lieve stem, van zul je nu lief zijn en noem maar op, probeer dat gene te bereiken dat hij door krijgt, als ik normaal of lief doe mag ik bij mijn vrouwtje blijven, en doe ik dat niet dan .....
Probeer enkel alleen maar met je stem en kooi straf hem zover te krijgen,hij bedoeld het zo goed met je, en ga niet over tot lichamelijke straf, de kans dat je de vertrouwens band met hem beschadigd word is zeer rieel.
Verdiep je eens in het natuurlijk gedrag van de amazone in zijn algemeen.
Dan zul je tot ontdekking komen dat dit niet zo'n vreemd gedrag is.
Succes en sterkte.