Mijn koppel bl/gele ara's hebben een een 1e legsel (3 eitjes) gelegd in November.
Na de normale broedtijd bleeft ze in het blok zitten en had ze er 2 eitjes bijgelegd.
Na vandaag te hebben gecontroleerd heeft ze 6 eieren gelegd.
Wat zouden jullie doen?
gewoon de natuur zijn gang laten gaan of moet ik ingrijpen.
Ik wil mijn pop beschemen en ze niet te veel laten uitputten door zoveel eieren te laten leggen en zoveel broedtijd achter elkaar is ook niet echt goed.
Ik zou het oude legsel verwijderen en haar op het nieuwe laten broeden, dan laat je haar cyclus het meest intact.
Hopelijk zijn deze wel bevrucht en kan ze jongen gaan opvoeden.
dat klopt Rik. je zou verschil moeten zien.
Maar ze bewaken de eieren heel erg goed en had te weinig tijd om ze echt goed naast elkaar te leggen in het licht.
Zo gauw ik de kans krijg probeer ik het 1e legsel eruit te halen.
De man is endescopisch gesext en vertoond ook echt mannen gedrag. maar als het blijft doorgaan kan ik voor de zekerheid wel een DNA test laten doen.
gewoon laten liggen. je ziet vanzelf wel wat er van komt. maar die keus is aanjezelf. zou ze zelf niet te veel storen en lekker hun gang laten gaan. als de vogels een goede verzorging genieten hoef je niet zo gauw bang te zijn dat de vogel zig zal uitputten.
ze worden goed verzorgd en zijn in goede conditie.
ik wacht het voorlopig eerst idd af tot na deze broedperiode van 28 dg.
is er 1 bevrucht zit alles natuurlijk goed.
zoniet laat ik de man opnieuw sexen.
maar ik heb het endescopisch rapport en ik heb de ring van dat rapport nogmaals gecontroleerd
en dat klopt
Zijn gedrag is wel een typische man.
anders ging hij wel het blok in om te broeden en dat doet hij niet.
Hij zit braaf voor het blok of nachthok te waken zeer fel.te schudden met zijn hoofd als je eraan komt en zijn vleugels spreiden. dit zou een pop zo niet doen denk ik.
nou, ze zijn al een tijdje aan het broeden.
Na 28 dg haal ik de onbevruchte eitjes weg.
Zo gaat het al een paar rondes achter elkaar.
de ene keer legt ze 3 eitjes dan 7.
De man is voor de 2e x gesext en toch 100% man, ik denk alleen nog niet broedrijp.
Ik laat de natuur zijn gang gaan en wacht gewoon af.
Het helpt wel eens om (als er geen eieren zijn) de nestopening voor de helft of meer dicht te maken. Bijv. door er een dikke tak of een plankje voor te schroeven. Ze zullen dan flink gaan knagen om het gat weer open te krijgen. Vaak komt het voor dat er, gedurende de dagen dat ze daarmee bezig zijn, succesvolle paringen plaatsvinden.
Vermoedelijk omdat deze gezamelijke klus de band tussen de vogels versterkt.