Hallo,
Ik kweek al enkele jaren vogels maar nu wil ik me daar wat serieuzer mee bezighouden. De vogels ringen en al de gegevens bijhouden enz. Nu is mijn vraag als je informatie over je dieren bijhoudt wat dan de belangrijkste dingen die je over de vogel moet bijhouden. bv. geboortejaar, kweek enz.
ik doe het zo: ik schrijf de kleuren en eventuele splits indien gekent op van de ouders,
de datum van het eerste ei tweede ei enz. dan het uitkomen van de eitjes. dan de kleurmutaties van de vogels het ringnummer indie hij er een heeft.zo doe ik dit. misschien zijn er nog mensen met ideeen voor een goede kweekadministratie.
Hieronder een voorbeeld van hoe ik het doe. Gewoon een word-bestandje. Simpel maar het werkt wel. De vogels heb ik even als voorbeeld ingevuld.
Zorg wel dat je de ringnummers heel nauwkeurig invult. Het is soms jammer dat als je geslachtsbepalingspapieren hebt waarbij de de nummernotering een 'rommeltje' is. Da's zonde.
Het belangrijkste wat ik altijd vind om bij te houden (vooral bij onze raszuivere grasparkieten) is dat je weet welke jongen van welke ouders zijn en wie broer en zus van elkaar zijn. zodat je geen inteelt kweekt, echter kan een keer, en als het echt nodig is twee keer inteelt geen kwaad. er zijn ook wel gevallen van vele generaties inteelt wat goed gaat, maar dit probeer ik toch te vermijden omdat het later toch ooit een keer fout gaat.