Hallo,
Sinds kort hebben wij een 2de grijze roodstaart. Hij is nu ongeveer 6 weken bij ons. Met de papegaai is niks mis alleen hij praat de hele dag door. Dit opzich is ook niet erg alleen soms erg hard.Door aanhoudende last van migraine begint dit een probleem te worden. We hebben het eerst genegeerd en zijn nu begonnen met een felle nee omdat het te erg word. Het praten aanzich mag hoor ook al is het de hele dag alleen het moet zo hard. Hebben jullie nog tips of ervaringen?
Helaas is dit bijna niet af te leren. Hetzelfde is ook dat een (tweedehands) papegaai bij de vorige eigenaar verkeerde woorden heeft geleerd. Het zijn net kinderen; alles valt en staat bij de juiste opvoeding. Maar ik ben het wel eens dat negeren of wegzetten uit de kamer soms kan helpen bij slecht gedrag. Belonen en terugzetten als hij/zij zich weer gedraagt. Dat vergt soms veel geduld. Min of meer agressief gedrag of hard schreeuwen uit frustratie zal juist tegen je gaan werken. Heel veel sterkte ermee.
Nog even een update. Joop is naar een voliere buiten verhuist. Het praten is hier nog erger van geworden. In het begin moesten de buren er even aan wennen maar naar wat afspraken te hebben gemaakt gaat het nu goed met Joop. Hij heeft er een vriendje bij zodat hij niet eenzaam word. Ook dit klikt goed.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik op deze manier meer lol heb in de hobby. Je ziet buiten toch wel heel ander gedrag als binnen. Het klimt en het kleutert erover. We hebben besloten onze andere papegaai ook een buiten voliere te gunnen.