Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Probleempje met mijn grasparkieten. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Probleempje met mijn grasparkieten.
stefke2
Website Member
Posts :68

Website Member
2011-01-04 - 16:23:39 send message to stefke2

Drie van mijn vijftien koppels grasparkieten zijn sinds vorige week begonnen met het leggen van eieren op de bodem van hen kweekkooi. De koppels zijn elk 2 jaar oud en zitten al een jaar samen. Ze zitten in een ‘tuinhuis’ en het word er minimaal 2graden als het buiten echt hard vriest.
Nu is men vraag of ik al een nestbak moet ophangen of ze gewoon eieren op de grond moet laten leggen.(dat lijkt me nogal vermoeiend voor de pop.)

alvast bedankt

stef


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2011-01-04 - 16:50:23 send message to ParkietenPeter

Kan inderdaad vermoeiend zijn met deze koude. Maar als ze toch eieren leggen zou ikzelf het hok wat proberen op te warmen en ze dan toch een blok geven.

Wel wat bijverwarmen.

wink ;) Peter


tibi
Website Member
Posts :78

Website Member
2011-01-04 - 17:01:35 send message to tibi

Zou gewoon een nestbak hangen en dan kijken wat er gebeurt. als het een koppel is dat al kweekervaring heeft zal het normaal wel direct zijn intrek nemen in de nestkast. verwarming mag wel maar is niet echt noodzakelijk, verwarm mijn tuinhuis ook niet en had ook altijd goeie kweekresultaten van mijn (engelse) grasparkieten. Zolang het boven het vriespunt blijft in je kot zullen ze het wel redden, grasparkietjes kunnen wel wat hebben.

Mvg Thibaut


stefke2
Website Member
Posts :68

Website Member
2011-01-04 - 17:16:01 send message to stefke2

bedankt voor jullie reacties. happy :)


chiwa
Website Member
Posts :15

Website Member
2011-01-04 - 19:31:36 send message to chiwa

ik heb mijn vogels in de garage zitten en ik begin nu ook met de kweek heb bonte boeren en halsbanden en kakarikis en verschillende rose collies en deze beginnen nu ook met de kweek en ik verwarm ook niet nu ik moet zeggen mijn vogels zijn wel winterhard


stefke2
Website Member
Posts :68

Website Member
2011-01-04 - 19:50:00 send message to stefke2

De meeste van mijn grasparkieten zijn ook winterhard, ze hebben vorig jaar in een buitenvlucht gezeten en toen daalden de temperaturen wel tot -15°c.
De vluchten zijn in de winter wel afgeschermd met plexiglas.

mvg stef


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2011-01-04 - 20:24:42 send message to gravaka

is er iets in je verblijf waardoor ze gestimuleerd worden om te gaan broeden?

bijvb, aantal uren licht, bepaalde voeding...

ik zal wel uitkijken want je poppen hoeven niet alleen eieren te leggen wat al niet gemakkelijk gaat met deze kou (afhangend van de omstandigheden in je verblijf, ze moeten de eitjes 3 weken uitbroeden en hun zelf daarbij warm houden, en dan wanneer er jongen komen moet ze en de jongen warmhouden en grootbrengen maar ook haarzelf.

ik hoor ook van veel grasparkiet kwekers dat het super gaat zonder verwarming enz maar ook te veel waarbij er poppen zijn die legnood krijgen en dat er de jongen doodgaan!

ik zal eens goed nadenken voor je de vogels zo door wilt laten gaan.
en anders wat al eerder werd vermeld je verblijf verwarmen!!

succes!


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-04 - 20:31:08 send message to Max.Weijers

Grasparkieten hoef je 100% zeker niet bij te verwarmen.

Hier hebben we wel eens jongen gehad in een buitenvolière met -20 graden, en ze hebben het allemaal overleeft.

Nu hebben we 7 koppels raszuivere (van 1,2 en 3 jaar oud) in de schuur zitten, onverwarmd. Maar toch vorstvrij. En 5 koppels zitten al op eieren. 1 van die koppels heeft net een paar dagen terug het eerste jong gekregen, en een ander koppel is al met het 2de nest bezig.

Het is natuurlijk beter om bij te verwarmen, maar helemaal onnodig.
Maar iedereen mag natuurlijk doen wat hij wil, dat zal ik zeer zeker niet tegenspreken.

Max


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2011-01-04 - 21:03:15 send message to gravaka

zonder verwarming is wel mogelijk dat zeker maar
een kans op legnoot is groter bij een onverwamd hok want ga nu zelf maar eens met -15 naar buiten en dan naar +15 dan verneem je aan jezelf wel dat je bij +15 niet inelkaar gaat zitten om warm te worden en bij -15 wel.
dus bij -15 wordt het bij de bekken van een pop een stuk nauwer en is de kans er dat de pop het ei niet kwijt kan, en kan sterven.

maar goed ieder voor zich.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-04 - 21:46:09 send message to Max.Weijers

Als je het kan en wil verwarmen, dan moet je het zeker doen.

Hier hebben we trouwens nog nooit las van legnood gehad, enkel bij de prachtrosella.

Max


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2011-01-04 - 21:46:28 send message to Max.Weijers

en bij de neophema's


gravaka
Website Member
Posts :283

Website Member
2011-01-05 - 10:40:41 send message to gravaka

zeg nooit, nooit wink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 254 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede