Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ringen verplicht Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ringen verplicht
tibi
Website Member
Posts :78

Website Member
2010-12-30 - 14:10:38 send message to tibi

Hallo,
Ik ben een beginnend kweker en ik heb enkele vragen i.v.m. ringen.
*Ik zou graag met kleurringen werken om de ouders altijd te kunnen onderscheiden van de jongen, maar zou er iemand weten waar ik deze (liefst via het internet) kan bestellen?
*Zijn vaste voetringen verplicht? Ik kweek valkparkieten, engelse grasparkieten, kakarikis, rozei collis en catharinaparkieten. is voor een van deze vogels een vaste voetring verplicht?
Alvast bedankt voor jullie reactie's.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-12-30 - 14:39:37 send message to Ton Koek

Bij geon shopping kun je kunststof ringen bestellen in verschillende maten en kleuren.

Ringen is voor de meeste soorten die je noemt niet verplicht, alleen voor de kakariki's officeel wel maar niemand let daar op.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-12-30 - 17:20:54 send message to Rik

Ik dacht dat de ringplicht alleen voor Geelvoorhoofd- kakariki gold?


tibi
Website Member
Posts :78

Website Member
2010-12-30 - 19:29:04 send message to tibi

Hoe breng je gewone kleurringen dan aan, daar mijn vogels al volwassen zijn denk ik niet dat het nog mogelijk is om deze gewoon over het pootje te schuiven bestaat er een systeem dat je ze gewoon met een tangetje rond de pootjes kan schuiven?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-12-30 - 20:07:19 send message to Rogert

Als je ringen besteld via de meeste vogel vereniging hanteren ze elk jaar een andere kleur. Dit zou al voldoende moeten zijn om de ouders van de jongen te kunnen onderscheiden.

Je kan ook zonder lidmaatschap ringen bestelen met het betreffende jaar kleur. Hier zijn al meerdere topics over geschreven dus maak gebruik van de zoekfunctie

Je kan ook kiezen voor knijpringen van aluminium. Deze zijn in verschillende kleuren te krijgen. Maar kromsnavels staan er nu eenmaal om bekend dat ze met hun pootringen klooien dus loop je het risico dat ze ze open krijgen.

Je kan ook kiezen voor zwitserse ringen. Deze worden aangebracht met behulp van een borgpen en is alleen via dierenartsen te verkrijgen.

Ik neem aan dat je je jongen gaat ringen als ze nog in het nest liggen? Dan is de eerste optie de beste. Lid worden van een vereniging met gekleurde ringen.

Maar als jij je vogels goed kent dan kun jij de jongen ook wel herkennen. Tenzij je al je jongen aan houd en verder mee wilt kweken. Maar dan is het een kwestie van goede administratie voeren.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-12-31 - 01:15:19 send message to Ton Koek

Kijk maar eens op de officiéle cites-lijst, daar staan op lijst 1:
Cyanopsitta spixii
Cyanoramphus cookii
Cyanoramphus forbesi
Cyanoramphus novaezelandiae
Cyanoramphus saisseti

Ik kan het ook niet helpen. happy :)


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-12-31 - 12:01:12 send message to Rik

Da's weer grappige informatie.

Ik zag bij Parkietensocietiet de verordening van 2008 staat. Daar stond de roodvoorhoofd niet op.

Via LNV zag ik dat er een nieuwe verordening van 22 juli 2010 is. Nr. 709/2010. Daar staat hij wel op. Je zou bijna denken dat dat een foutje is.

Houdt dit strikt genomen ook in dat je bij een Roodvoorhoofd ook cituspapieren nodig hebt?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-12-31 - 14:29:58 send message to Daniel

Ton en Rik,



jullie gooien twee richtlijnen door elkaar. Ja de roodvoorhoofdkakariki staat op CITES 1 lijst. Maar gezien de aanwezigheid van deze soort en de onwaarschijnlijkheid van wildvang vogels (laten we eerlijk zijn de kosten voor de smokkel en vangst van deze soort wegen niet op tegen haar waarde in handel) is deze soort niet opgenomen in regeling afgifte en kenmerken gesloten pootringen. In deze regeling is wel om onbegrijpelijke redenen de Cyanoramphus forbesi opgenomen ondanks dat deze niet in de avicultuur voorkomt.

Maar ondanks dat je de soort niet hoeft te ringen is het natuurlijk wel slim om dat te doen.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2010-12-31 - 15:27:57 send message to Daniel

Heb het voor de zekerheid ook nog eens aan het LNV gevraagd en de rood-voorhoofd kakariki staat op bijlage x en hoeft dus niet geringd te worden.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-12-31 - 20:48:52 send message to denegon

zonder lid te zijn van een vereniging kun je hier gesloten ringen bestellen.
misschien heb je er wat aan groetjes egon

http://www.coditech.be/index_en.html


tibi
Website Member
Posts :78

Website Member
2011-01-02 - 19:35:46 send message to tibi

Hartelijk dank voor de vele tips,

Mijn roodvoorhoofdkakariki's zijn al volwassen en nog niet geringd dus dit zal niet mee rmogelijk zijn d.m.v. gesloten ringen maar de jongen die ervan komen zal ik wel ringen; heb besloten dat dit waarschijnlijk de slimste beslissing zal zijn.

Groetjes, thibaut



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 150 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede