weet iemand hoe ik er natuurbroed van krijg:
-de hen is natuurbroed
-ze hebben nu een nest gemaakt tussen klimop met kokosvezel en hebben er nu 5 eieren in liggen maar moet ik ze gewoon laten doen of kan ik het best de haan wegvangen ( de op waar ze op zitten is 1m op1,5m)
ik heb vroeger al geprobeerd toen maakten ze ook nesten maar toen zat de haan met 2 hennen en een hen vertrappelde toen de nest van de ander toen ze zat te broeden
ik zou de man alleen weg halen als hij vervelend gaat doen
u moet hem niet voor de zekerheid weg halen want alleen met de kuikens sjouwen is nog zwaarder
Wij hebben, na 1 jaar, regelmatig natuurbroed CDK.
In het begin waren de hennen alleen maar aan het eieren leggen en verder geen controle.
Na 1 jaar hebben we wat eieren uitgebroed dmv een broedmachine en daarna direct er een hen bij geplaatst. Dat ging super want bij deze hen werden de moeder gevoelens optimaal geactiveerd. Daarna hebben we nu regelmatig nesten met CDK.
Let op: Eerst kunnen er wel 10- 12 eieren gelegd zijn, daarna worden ze verzameld en gaat de hen het uitbroeden. Het kan ook zo zijn dat wanneer de hen jullie hoort aankomen dat ze van de eieren afgaat.
Ten slotte:
Heb geduld en zorg voor voldoende schuilplaatsen met voldoende droog cavia/ konijnen gras.