Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pinda's en schimmel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : pinda's en schimmel
whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-27 - 21:36:24

vaak hoor ik dat pinda's besmet kunnen zijn met een schimmel waardoor de vogels ziek kunnen worden ( logisch) .
Maar en nu komt het , ik heb ( ja daar is weer ) in mijn duivenperiode ( want onder duivenmelkers worden heel veel pinda's verstrekt) ook gehoord van een heel bekende melker dat als de pinda bij import de schimmel niet bevat ( worden getest) deze er ook niet meer in komt.
Nu is mijn vraag zijn er nog meer mensen die daar iets vanaf weten, of kunnen nog meer mensen dit bevestigen?


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-27 - 21:38:58

om deze reden geef ik dan ook rauwe ongebrande pinda's geschikt voor menselijke consumptie door het voer heen, ik koop dus voer zonder pinda'sen doe er dan zelf fruitblokjes en pinda's geschikt voor menselijke consumptie doorheen, omdat die getest worden.Bovendien heb ik gehoord/gelezen dat de pinda's die in de meeste papegaaienmengelingen zitten niet eens geschikt zijn om pindakaas van te (mogen) maken.Dus hier gaat de bagger in zoals bij zoveel diervoeders.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-27 - 21:42:42

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Er zitten geen sojabonen in de mengeling, dit is weliswaar een hoogwaardig product., echter de acceptatie valt tegen, vandaar dat wij sojabonen in de Vitaform Plus Korrel bijgemengd hebben. Dus wel sojabonen, maar op een andere manier. Wel hebben we pinda’s toegevoegd. De acceptatie van pinda’s is veel beter (even wennen), maar het belangrijkste is de goede eiwit / vet verhouding. Zeer goed tijdens de kweek (samenstelling van pinda’s lijkt op kropmelk) en bijzonder tijdens de vlucht. Pinda’s geven n.l. de meeste energie en hebben voor de verbranding het minste water nodig, daarom pinda’s. Er is niet beter. Zie ook: Duivendagboek van Dr. Arno Meyer. Maar ik wil hier tevens een verhaal naar het rijk der fabelen verwijzen: pinda’s zijn niet vatbaar voor schimmels. Tijdens de import worden ze bij binnenkomst grondig gecheckt, dat is een wettelijk voorschrift. De pinda’s zijn dan dus goed, en als er op dat moment geen schimmel inzit, komt dat later ook niet … dus de opmerking dat pinda’s bederfelijk zouden zijn is volledig uit de lucht gegrepen!

uit de bron van c&g koopman duiven en dat zijn toppers op wereldniveau.Zelfs uit China komen ze duiven bij hem kopen voor duizenden euro's

hier het voerverhaal http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:W-WhanT6x9sJ:janhoogland.webs.com/voersysteem.htm+koopman+duivenvoer&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

http://www.gerardkoopman.com/


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2010-10-27 - 22:37:01

Helaas is het een utopie ervan uit te gaan dat alle pinda's getest worden bij binnenkomst.
Ten eerste worden er alleen steekproeven genomen en ten tweede is het alleen een controle van de papieren, of er wel goed vergast is in de containers.
De hele controle op voedselveiligheid is drastich afgenomen de laatste jaren, economische belangen zijn veel groter.

De schimmel in pinda's vormt een giftige afvalstof, aflatoxine genaamd. Voor mensen al niet echt goed, voor vogels ronduit gevaarlijk.

Er zijn zat alternatieven voor pinda's die veel veiliger zijn. Walnoot, hazelnoot of palmnoot bv.


Ronny123
Website Member
Posts :42

Website Member
2010-10-27 - 22:51:53

Als het goed is dan wordt de hele lading steeksproefsgewijs bemonsterd, echter je kunt van een heel schip niet alles bemonsteren. Mocht er in een gedeelte van de lading een bepaalde schimmel voorkomen (Aspergillus flavus (aflatoxine B1 en B2) of de schimmel Aspergillus parasiticus (aflatoxine B1, B2, G1 en G2))dan loop je de kans op een besmetting van je pinda(voer), schimmels kunnen blijven groeien dus een kleine besmetting kan al zorgen voor een sterk verhoogd aflatoxine niveau. NB pinda`s branden helpt niet: aflatoxine is stabiel en hittebestendig. ander NB-tje: Lange-termijn effecten van aflatoxine zijn dat de aanleg voor leverkanker kan vergroten, leverschade kan veroorzaken en de erfelijkheid kan beďnvloeden. Acute symptomen van aflatoxine zijn niet bekend dus het zal in de praktijk allemaal nog wel meevallen en je vogels lopen waarschijnlijk meer risico bij het langdurig eten van niet voldoende schoongemaakt fruit.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-10-27 - 23:02:52

quote
Er zijn zat alternatieven voor pinda's die veel veiliger zijn. Walnoot, hazelnoot of palmnoot bv.


zijn deze noten wel zo veilig. mijn schoonouwelui hebben een noten boom en de walnoten die daar van af komen zijn ook wel eens beschimmeld en dat is van buiten ook niet te zien. ook hazelnoten zijn niet altijd goed. vooral als ze vochtig zijn want daar groeit schimmel op. ik heb nu voor het eerst en keer pinda's in mijn voer. een beedtje nood gedwongen omdat er geen ander voer was. maar ik vind de gaaien er geweldig mee spelen en echt eiets leuk om te zien.
verder ben ik niet echt voor pindas maar na de laatste tijd ook niet meer tegen groetjes egon


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2010-10-27 - 23:03:56

Ik denk toch dat als je je vogel 5 jaar lang elke dag een (dop)pinda geef, je een behoorlijk risico loopt met je vogel.
Het kan toeval zijn, maar mijn eerste amazone kwam bij mij met 5 jaar, kreeg op zijn vorige adresje geregeld een pinda en uiteindelijk was ik degene die met hem naar de va kon voor een langdurige behandeling voor de aspergillose.


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2010-10-27 - 23:05:33

Dat er eventueel schimmels in kunnen voorkomen betwist ik niet, kun je bij alles eventueel terug vinden.Maar men vergeet dat die pinda's die in de handel verkocht worden geschikt bevonden zijn voor de mens, zijn diezelfde die ook in de vogel-zadenhandel te verkrijgen zijn. Alleen kunnen de handelaars dit in grotere hoeveelheden aankopen, dacht het zakjes van 10 of 12 kg waren. Zo ook valt dit althans hier in Belgie onder menselijke voeding waar 6% btw op betaald wordt.Hetzelfde geldt voor bvb katjan idjoe, die wij veel gebruiken ook voor het kiemen bij de vogels. Dus zie ik die hele discussies altijd hierover altijd als een onwetendheid van velen. Er zijn ook verschillende soorten noten die verkocht worden als zijnde 'studentenhaver', zoals het genoemd wordt, voor menselijke consumptie. Vele van die soorten noten kun je eerder ook ONgepeld in de zaadhandel verkrijgen(bvb brazilnoten), nu echter niet meer. Alles wordt nu verkocht enkel en alleen aan voedingsmarkten die voor menselijk gebruik ten dienste staan.(en mss daardoor ook nog gepeld enkel)
Dat is hetgene wat ik met zekerheid weet, kan het nog wel ergens aantonen met oude facturen toen ik nog een zaak had.
mvg


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-27 - 23:31:08

ik betwist of de kwaliteit van menselijke pinda's gelijk staan aan degene die voor de diervoeding bestemd zijn.
Moet je eens kijken naar de huismixen van div dierenwinkels wat een verschrompelde pinda's daar in zitten, neen denk echt dat er wel degelijk onderscheid in is.
Net zoals bepaald vlees die is afgekeurd voor menselijke consumtie door de diervoeding gaat.


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2010-10-28 - 12:02:20

Ok, maar zelfs op de facturen stond er op geschikt voor menselijk gebruik, daarmee dat ik dit even aanhaalde.
mvg


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-28 - 16:05:12

er zullen ook best ( bij de wat duurdere) merken pinda's worden gebruikt die mensen ook kunnen eten, maar in dat geval stond het er nadrukkelijk bijgeschreven.
Maar nogmaals als ik kijk naar de meeste allerhande huismerken in menig dierenspeciaalzaak, zitten er pinda's in die beduidend slechter van kwalitiet zijn, onderhand nog slechter als de pinda's in de pindanetjes voor buiten.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-28 - 16:11:07



goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2010-10-28 - 17:46:20

Deze schimmel komt in alle noten voor.
Pinda is trouwens een boon en geen noot zoals iedereen denkt.
Ik maak alle noten open omdat in 1 op de 10 walnoten schimmel zit of ze zijn ranzig.


http://www.bluemacaws.org/avi19.htm

Hieronder is een stukje uit bovenstaand artikel.


Brazil nuts should not be given in the shell as they can contain a very toxic mould and according to my findings can cause a very serious illness. Even halved brazil nuts, which appear to be wholesome, can have this mould. The nut cavity is located where the nut joins with the palm. Mould spores are released by opening the nut, which can be swallowed by the macaw. Some nuts even contain gases, which are also released by opening the nut.



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-10-28 - 18:06:08

Is er dan geen manier om je eigen onrust weg te nemen door zelf de noten na te branden of in te vriezen?

Of een hulpstof als Oregano aan je dieet toe te voegen om schimmels in te dammen?

En als je vogel ziek wordt van de schimmel geeft dat al aan dat je dieren niet in tiptop conditie zijn. Moeten we dan eens gaan nadenken hoe we onze dieren weerbaarder maken?


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-28 - 20:46:37

ja, maar wat ik nu begreep is juist de vraag, of het verhaal klopt dat als de schimmel er bij import niet inzit, deze er helemaal niet meer in komt?
want als dat klopt , heb je het probleem van schimmel dus helemaal niet meer.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-10-28 - 20:47:50

quote
Deze schimmel komt in alle noten voor.
Pinda is trouwens een boon en geen noot zoals iedereen denkt.
Ik maak alle noten open omdat in 1 op de 10 walnoten schimmel zit of ze zijn ranzig.


als die in alle noten voorkomt, snap ik het probleem over de ophef van pinda's al helemaal niet meer.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 243 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede