Ik heb nu een koppel zitten dat al 3 jaar bij mij broed en ze komen uit 1995 dus ze zijn nu al 15 jaar oud en ik verwacht dat ze het volgend jaar ook weer gaan doen.
hopelijk heb je er iets aan groetjes egon
Bij goede verzorging hoeft men niet op te kijken als er zeker 20 jaar mee gekweekt kan worden en dan zijn de vogels toch 23 jaar .
Is trouwens geen garantie dat ze het 20 jaar doen want er spelen natuurlijk veel factoren mee om de vogels in een goede conditie te houden zodat ze telkens weer jongen groot brengen .
Dat er enkele nagels of tenen missen wil niet zeggen dat ze dan geen bevruchte legsels groot brengen zelfs indien de man niet kan vliegen wat ik vernomen heb lukte dat prima .
Bij kennissen van me heeft een koppel geleeft tot hun respectievelijk 30 en 31 jaar. Hebben niet altijd ieder jaar jongen gehad, leefden in een gemeeschapsvoliere(+- 8 op 4) met grasjes. Hun laatste jongen waren geboren als de ouders 27 jaar waren. Is behoorlijk lang, ook hun bereikte leeftijd, popje was al eerste om weg te vallen, de man heeft het nog een jaartje uitgehouden erna. Bij vrienden een koppel lutino halsbanden ongeveer hetzelfde.Deze kweekten reeds van hun 2de jaar tot hun laatste jaar .
Men mag aannemen dat edelparkieten behoorlijk lang kweken en een behoorlijke leeftijd kunnen bereiken. Natuurlijk zijn deze waarschijnlijk wel een beetje uitzonderingen, maar toch, het laat zien dat het mogelijk is.
mvg