Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Het in kolonie houden van parkieten. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Het in kolonie houden van parkieten.
Pastis
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-08-10 - 01:13:41 send message to Pastis

Meerdere soorten zijn agressief tegen over elkaar, en dit nog het meest in het broedseizoen. Wat indien men nu bv: 1man met verscheidene poppen in een voliere zou laten?? In verscheidene vogelparken heb ik al volieres gezien met een hele kolonie zonparkieten of met regenbooglories. Daar ik een hekle bende van dezelfde soort samen mooier vind dan enkel een koppel vroeg ik mij dus ook af of dit zou lukken. bijv met lori's pennanten of zonparkieten. Heeft iemand hier ervaring mee??
Groeten Stef


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2004-08-10 - 09:23:31 send message to Dennis Fr.

Hallo
Mits de voliere groot genoeg is kun je lori`s en zonparkieten wel in kolonie houden en ook kweken.Penanten gaat zowieso niet in koloni kweek of de voliere moet wel heel erg groot wezen
verder zijn er nog genoeg andere soorten grote parkieten die in kolonie gehouden kunnen worden bijv swift parkieten,barnard parkieten,berg parkieten en zo zullen er vast nog wel meer zijn als de voliere maar genoeg ruimte bied.

M.v.g Dennis


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-08-10 - 09:27:43 send message to dooren

Vele soorten papegaaien en parkieten leven in de natuur in grote groepen, hierdoor kun je dus eigenlijk afleiden dat de meeste soorten zoals ze in de natuur leven dit ook kunnen doen als de voliere maar groot genoeg is. Echter nestkasten ophangen om dan te kweken geeft vaak echter problemen omdat de meeste vogels niet in deze grote groepen leven tijdens de broedtijd. Dus niet elke vogel welke geschikt is om in kolonie te houden is geschikt om in kolonie te broeden.
Voorbeeld: zwartkaploris (loriussoorten) kunnen in een grote groep leven maar niet kweken. Lori van de Blauwe bergen (Trichoglossussoorten)kunnen beiden. Echter kweekresultaten zijn in de praktijk vaak toch minder in een kolonie bij deze soort. Belangrijk is om te weten of vogelparken er mee kweken en daaruit proberen ervaring op te doen, bv: een belgisch vogelpark met een kolonie lori's had in het begin nestkasten tot de beschikking, later hebben ze deze er toch weer uitgenomen omdat de nadelen groter waren als de voordelen. Avifauna heeft naar mijn weten ook geen nestkasten en kweekt ook niet met lori's van de Blauwe bergen. Een italiaan P. Bertagnolio heeft wel succesvol gekweekt met lori's van de blauwe bergen in kolonie. Zelf wijd ik dit succes toe dat de voliere erg groot was, zodat elke koppel toch min of meer zijn eigen territorium had.
Penanten lijken mij niet geschikt voor een kolonie, zelfs zonder nestkasten geven deze problemen in de broedtijd. In de natuur komen deze ook niet voor in grote groepen maar meer in kleine familiepartijen.
Succes Gert


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-08-10 - 10:35:16 send message to Hawkeye_NL

Een zeer mooie soort die zich uitstekend leent voor kolonie is de monniksparkiet ( Myiopsitta monachus ). Het nadeel van kolonie vogels en dus ook van de genoemde soort is dat ze zeer luid kunnen zijn. Verder mag het duidelijk zijn dat het verblijf wel ruim voldoende moet zijn voor de soort die je wilt houden.

respect,
Erwin


Pastis
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-08-10 - 10:54:01 send message to Pastis

quote: een belgisch vogelpark met een kolonie lori's....
Waarschijnlijk bedoel je hiermee het park Paradisio, het is naaraan leiding van ons bezoek ginder dat ik hierop ben beginnen speculeren mede ook door het feit mijn vrouwlief verzot is op de Lori's van de Blauwe bergen (tijdens ons bezoek daar kwam er ene op haar hoofd te zitten)
Hoewel ik er niet heb opgelet of er al dan niet kweek blokken hingen, was er toch een koppeltje aan het paren. Bij de zonparkieten aldaar waren er wel nest blokken aanwezig.
Door het feit dat ik achter in onze tuin,waar vroeger de moestuin was,nu plaats heb om een voliere van 10mx 4m te bouwen, ben ik er aan beginnen denken om daarin een kolonie parkieten of lori's in te houden. happy :)
groet stef


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-08-10 - 12:17:22 send message to dooren

Ja klopt het is het park Paradiso, Steven Patzwall vertelde dit destijds aan een colegakweker van mij. Ik denk zelf dat je een koppel of 5 kunt houden in een voliere van 40 m2.
Ben benieuwd, hou ons maar op de hoogte wat de resultaten zijn.
Groet Gert


donkies
Website Member
Posts :5

Website Member
2004-08-10 - 17:44:37 send message to donkies

wij hebben een hele grote vlucht en hebben dit jaar 8 koppels pennaten en 1 koppel baraband maar dit was echt nx de pennaten waren veel te agresief tegen over elkaar ze hebben wel gebroed en bevruchte eieren maar werden iedere keer verstoord wel jonge barrabanden.vorig jaar hadden we het met rosella's bleekkop en een koppel pennante barraband dit gng beter maar toen hebben we wel 3 bastaarden gekweekt en dat was niet de bedoeling maar ja
groetjes


Pastis
Website Member
Posts :111

Website Member
2004-08-11 - 11:08:14 send message to Pastis

Er gisteren eens over gesproken met een collega op het werk (tevens ook een kromsnavelkweker) .Die zei me dat zonparkieten waarschijnlijk beter kweken in kolonieverband dan paarsgewijs. shocked 8O Mits de voliere groot genoeg natuurlijk. Ik denk dat ik het mar es moet gaan proberen, alhoewel ik het niet jammer zou vinden moest de kweek tegenvallen. Doch het ware leuk.
Zou het niet lukken meerdere poppen met 1 mannetje samen te houden (wat dikwijls gedaan word bij sierwatervogels) ??? Wanneer er slechts 1 mannelijk dier zich in de voliere bevind kan die zich toch moeilijk agressief gaan gedragen jegens mannelijke soortgenoten, wnt er zijn er geen. Of zou dit zich kunnen uitwerken op vrouwelijke soortgenoten?? Waarschijnlijk kan niemand uitsluitsel geven ivm dit onderwerp. Misschien dat ik het probeer met 2 koppels, lukt dit niet dan heb ik het probleem niet om van het teveel aan dieren af te raken, en of kan ik nog altijd de voliere opsplitsen.
groeten Stef


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2004-08-11 - 11:32:59 send message to Dennis Fr.

Ik kweek zelf ook met 1 koppel zonparkieten. en dit gaat super heb de vogels nog maar een paar maanden en ze zijn al bezig met hun 2de nestje.dus groepsgewijs of 1 koppel maakt niks uit voor de kweek.wel wil ik wat zeggen over meerdere poppen en 1 man dit gaat niet werken.aratinga`s zijn echt erg gesteld op elkaar dus niet 1 man en meerdere poppen dit gaat niet werken.

M.v.g Dennis


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-08-11 - 13:18:44 send message to johanblok

Ik heb slechts over 1 soort kromsnavels vernomen dat het kweken goed gaat met meer poppen dan mannen. Het gaat hier om roodoorara's. Ik heb dat ergens op een duitse site gezien en ook eens wat over gemaild met de eigenaars.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 84 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede