Hallo welkom ook namens mij op dit forum
Ik ben Marianne en heb twee beos in de voliere tussen valkjes, kakerikies,bourkes,zanglijster , vinken, ch.appelvinken,en wat kanaries dit gaat al jaren goed , ik heb geen slechte ervaringen met beos en het vernielen van andermans eieren/nesten of jongen, maar zelf willen ze niet al te goed broeden, er komen eieren ( heel mooi blauw van kleur) soms broedt ze ze uit, soms komen er zelfs jongen maar om wat voor reden dan ook gooit ze ze uit het nest, volgens mij omdat ze weer broedrijp is en al weer toe aan de volgende leg.
Pogingen ze bij andere vogels te leggen en zo groot te brengen zijn helaas niet gelukt ( vorig jaar bij de 3 kleur glansspreeuwen) dus er blijft mij nog maar een mogelijkheid, direct na het uitkomen overgaan op handvoeren, het moet kunnen.
Het zijn hele leuke vogels iets minder geschikt voor in de huiskamer omdat ze nogal nat en ver spuiten met hun poep en zeer slordig zijn met de voerbakken.
Ze behoren tot de "softbills" en eten dus absoluut geen zaad, maar krijgen universeel voer, vermengd met veel fruit zoals appels,sinaasappels en vruchten van het seizoen , zoals nu aardbeitjes en aalbessen, meloenen enz enz.
De voeding ze krijgen moet een
laag ijzergehalte hebben, omdat ze anders kunnen overlijden aan leververvetting en ijzeropstapeling, iets wat mij bij mijn in totaal 6 beos helaas 3 keer (na gedane sectie) is overkomen.
Verder houdt een beo erg van een badje en s nachts kruipt hij graag in een nestje of hokje.
Een beo kan wel praten en dat doen die van mij ook maar nimmer zo mooi en met zoveel woorden en melodietjes als van een grijze roodstaart.
Ik ken eigenlijk maar een kweker/eigenaar dat is Ron Hazenberg in Waalwijk, heel misschien is hij ook lid van deze site, dat weet ik niet.
Er is ook een heel goed engelstalig forum
www.mynah.com als ik het goed zeg waar ik ook lid van ben.
Als er nog vragen zijn stel ze, je mag ook best eens een keertje komen kijken, ik zal bij "mijn voliere" nog wat fotos bijzetten hier .
Marianne.