Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > probleem met japanse nachtegaal Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : probleem met japanse nachtegaal
TMC
Website Member
Posts :3

Website Member
2010-05-03 - 13:13:34 send message to TMC

Hallo,
Ik heb sinds vorig jaar een koppel japanse nachtegalen. Ze hebben vorig jaar 2 keer 1 jong gehad, maar telkens heeft de man dat op7-8 dagen gedood...
Ik had beide jongen op ongeveer de 4e dag geringd, kan dat de reden zijn? Ik had het ringetje niet afgeplakt ofzo, wel mijn handen ingesmeerd met sap uit de conifeer.

Nu hebben ze opnieuw een nest en zou graag de jongen in leven houden dit keer.

Heeft iemand hier meer ervaringen met dit voorval?

Groeten

Tim


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2010-05-03 - 17:18:09 send message to roodmus

Als de ring het problem was dan had hij hem er direct al uit gegooid.

Waarom zet je de man niet appart,in een tt kooi in de voliere zodat de pop hem wel kan zien.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-05-03 - 18:57:37 send message to molineti

quote
maar telkens heeft de man dat op7-8 dagen gedood...



Heb je dit gezien of denk je dit?

wat voer je de vogels als ze jongen hebben?
Zitten er nog andere vogels bij?

Zo maar wat vraagjes om een duidelijker beeld te krijgen.

Groeten Rene


TMC
Website Member
Posts :3

Website Member
2010-05-03 - 19:23:09 send message to TMC

Roodmus, juist omdat hij die er niet direct uit gooit heb ik mijn twijfels.

Het mooiste is natuurlijk dat beide ouders de jongen grootbrengen, dus als de ring het probleem kan zijn ring ik ze gewoon niet, liever levend ongeringd dan dood geringd...

Een probleem zou ook zijn, hoe krijg ik dat beest gevangen, die is wel net iets sneller dan mij... eventueel tips hieromtrent?

Molineti, ik heb het niet gezien, maar ik vermoed wel dat hij de dader is. Andere vogels kunnen zoiso niet, want ze zitten maar met 2 in de voliere (2m x 2m x 2m).

Als voer kregen ze meelwormen, pinkies, appel en voer voor nachtegalen uit de winkel (orlux).

Nog extra info, het was zo dat de jongen niet gewoon dood in het nest lagen, ze waren daadwerkelijk vermoord, schedel uit elkaar pootjes gebroken,... erg dus.

Ik wil er dan ook alles aan doen dit om het dit jaar beter te doen.



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-05-03 - 19:55:56 send message to molineti

de man zou je doormiddel van een vangkooi kunnen vangen.

Misschien is het beter om de meelwormen niet meer te voeren.

ik voer ze diepvries pinkys ,levende buffalos en als er jongen zijn de eerste week levende krekels maatje 3/4.

Hiermee brengen ze de jongen zonder problemen groot.

Hopelijk gaat de kweek toch nog lukkenhappy :)

succes
Groeten Rene


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2010-05-03 - 22:26:49 send message to roodmus

Als je een sluis of nachthok hebt dan kun je hem daar toch uitvangen.

Idd een klapkooi werkt ook,maar dan moeten er geen andere vogels zitten,anders moet je veel geduld hebben,vaak gaat steeds de verkeerde erin.

Grt


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-05-04 - 12:17:48 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het aanbod van levend voer tijdens de kweek is erg mager wat je verstrekt.

Meelwormen zijn voor volwassen vogels goed voer, echter voor jonge vogels niet zo geschikt, bovendien kan het drijvend werken waardoor de man gaat jagen.

Alleen witte meelwormen zijn geschikt om aan jonge vogels te verstrekken, bovendien moeten de voedseldieren zelf ook goed gevoerd zijn om enige voedingswaarde te hebben.

Dus waarom geen buffalowormen verstrekt die goed gevoerd zijn met een speciaal voedseldieren voer?

Zoals molinetti reeds schreef is het beter om pinky's en krekels te verstrekken met een bakje buffalowormen die onbeperkt aanwezig zijn in de kweekkooi.

Wat zeker tot de mogelijkheid behoort is dat de jongen gewoon zijn gestorven door onvoldoende voedselkwaliteit en de ouders de dode jongen uit het nest gegooid hebben en later verminkt.

Het succesvol kweken van insecten eters hangt af wat je aanbiedt aan voedselkwaliteit, het kost natuurlijk een behoorlijk bedrag aan levend voer. Je krijgt meer kans om jongen op stok te krijgen en niet te vergeten een goede kwaliteit. Gebreksziekten zoals scheve poten en snavels ontstaan door onjuiste of onvoldoende kwaliteit van de voedseldieren die de jonge nodig hebben in hun groeispurt van ongeveer 10 dagen.

Zoek maar eens op voedseldieren en de voedingssupplementen die hiervoor worden aangeboden.

Succes, Ruud


TMC
Website Member
Posts :3

Website Member
2010-05-04 - 12:44:21 send message to TMC

OK, geen meelwormen meer dus, dat is duidelijk.

Die buffalowormen en pinkies, best levend of diepries?
De krekels zal ik zeker geven.

Ik ga nog 1 maal proberen om de man de jongen mee te laten grootbrengen. (een nachthok om ze in te vangen heb ik niet, wel ziten ze tochtvrij in een overdekte voliere)

Ik verwacht vandaag een eerste, of misschien al 2e eitje. Ik ben benieuwd.

Nog een vraagje, mag ik ook mieren en de eitjes daarvan geven? gewoon uit mierennesten die ik vind. En gewone vliegen en sprinkhanen die ik in de tuin vang?

Sorry, ik heb veel vragen, maar ik wl goed voorbereid zijn als het zover is.

Alvast bedankt de reacties


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-05-04 - 13:06:19 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De vogels hebben een voorkeur voor witte insecten, dus mieren eitjes zijn zeer geschikt, de mieren eten ze niet, behalve wanneer ze uitzwermen de vliegende exemplaren.

Pinky's diepvries, meerdere keren per dag aanbieden en dus verversen en oude verwijderen.

Krekels maatje 3 of 4 levend, eventueel van te voren in koelkast om ze traag te maken en in een transparante hoge bak aanbieden om uit springen te voorkomen.

Buffalo wormen in een bak ruim aanbieden om beschikbaar voer continue te kunnen aanbieden.

Denk aan voedersupplement om kwaliteit van voedsel dieren te verhogen om calcium en mineralen en vitamines te waarborgen.

Alle insecten die je kunt vangen zijn geschikt, alleen te groote geven de kans dat de jongen stikken.

Geschikter zijn bv langpoot muggen, spinnen en bladluizen en groene wantzen die je kunt verkrijgen door dove netels bij droog weer uit te kloppen.

Veel werk maar een prima manier waardoor ik mooie kweekresultaten met diverse soorten heb behaald.

Ruud



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 167 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede