Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Plukken Bruinkoppapegaai Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Plukken Bruinkoppapegaai
patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2010-04-27 - 19:16:54 send message to patrickprincen

Ik heb sinds een jaar een koppel bruinkoppapegaaien. Eind vorig jaar heb ik pech gehad, toen is mijn popje overleden. Nadat ik na een quarataine periode een nieuwe pop bij de man geplaats heb is zowel de man als de pop begonnen met pluk gedrag.
De man plukt zich op de borst, onder de vleugels en op de vleugelbogen. De pop heeft in een paar weken tijd haar slagpennen afgebeten.
Nu heb ik beide vogels gescheiden. De pop lijkt gestopt te zijn met het afbijten van haar slagpennen. Ik moet erbij zeggen; ze heeft op dit moment geen enkele intakte slagpen meer. De man is helaas niet gestopt.
Ik weet niet meer wat ik moet doen? Na het kweekseizoen wil ik beide vogels een nieuwe voliere geven, wellicht heeft het de omgeving te maken. Ongedierte kan geen oorzaak zijn van het plukgedrag, daar zijn de vogels op gecontroleerd.
De oorzaak lijkt mij voor 100% een gedragsprobleem.
Wie heeft er ervaring met dit soort gedrag? Alle tips zijn welkom.

Al vast bedankt,




Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2010-04-28 - 20:02:54 send message to Fonje

Ik zou eens een krop en mestonderzoek laten doen. Er is veel kans dat er in het spijsverteringskanaal iets gaande is. Waarschijnlijk gaat het om flagellaten. Deze scheiden stoffen af die een allergische reactie veroorzaken. Een parkiet of papegaai weet niet beter dan de irritatie weg te bijten. Eventuele andere symptomen zijn oa kokhalzende bewegingen meken, een schorre stem, vermageren, sterfte, onverteerde zaden in de ontlasting, broedproblemen.

Groeten
Peter


Laurenzo
Website Member
Posts :61

Website Member
2010-04-29 - 00:04:15 send message to Laurenzo

Een tekort in de voeding, ik denk aan eiwit, veren zijn namelijk ook opgebouwd uit eiwitten.


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2010-04-29 - 13:06:53 send message to patrickprincen

Fonje,

Bedankt voor je reactie. Ik zal de vogelarts (Hetwig van de Horst) eens bellen. De andere vogels plukken niet. Moet er wel bij zeggen dat ze gescheiden gehuisvest zijn.
Een krop en mest onderzoek is nooit verkeerd.

Nogmaals bedankt, ik houd je op de hoogte.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 235 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede