Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Valkparkieten voeding in kweekperiode Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Valkparkieten voeding in kweekperiode
Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-03-16 - 19:30:39 send message to Ubernoob

Mijn valkparkieten hebben hun eerste jong. Deze is vandaag uit het ei gekomen. Nu heeft dit koppel vorig jaar wat jongen dood laten gaan door slecht voeren. Daarom wil ik dit jaar de voeding absoluut goed doen omdat het daar vorig jaar misschien aan gelegen heeft.

Op dit moment geef ik:
-zaadmengeling grote parkieten
-eivoer met kiemzaad gemixt
-universeelvoer met daarin per jong 4 meelwormen
-Paddy en gebroken rijst (dit is eigenlijk voor de rijstvogels maar de valkjes kunnen daarvan meesnoepen natuurlijk)
-brood in melk gedoopt

Vanaf morgen ga ik ook kleine hoeveelheden groente en fruit geven.

Wat zou ik nog meer kunnen doen om de ouderdieren te (blijven) stimuleren hun jongen goed te voeren?
En is de brood met melk wel zo verstandig?
Ik heb ergens gelezen dat dit zeer goed was maar door een ander werd het me weer afgeraden.

Bedankt voor uw reactie alvast.


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2010-03-16 - 20:15:43 send message to sylvain

Hallo,

Ik heb een koppel valkparkieten , die voerden hun jongen helemaal niet tot ik er een koppel zanglijsters bijgezet had en als de lijsters jongen hadden kregen ze levende meelwormen ontdooide) diepvries buffalowormpjes en pinkies.
De valkparkieten waren toen met de meeste pinkies weg voor hun jongen. Voeren deden de valken plots wel en ze groeiden allemaal als kool.

Mvg Sylvain


AlmeerseParkiet
Website Member
Posts :238

Website Member
2010-03-16 - 20:20:26 send message to AlmeerseParkiet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo,

Ik gaf mijn baby-valkparkieten alleen een papje van eivoer gemengt met warm water en ging prima.
De ouders aten gewoon vogelzaad en trosgierst en af en toe groenten en fruit.

Groetjes Chantal


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-03-16 - 20:31:11 send message to Ubernoob

@Sylvain

Ja dierlijke eiwitten schijnen het verschil te kunnen maken bij valkparkieten. Daarom geef ik ook universeelvoer met wat meelwormpjes. Wel heb ik ook gelezen dat je niet te veel wormpjes zou moeten verstrekken omdat de ouderdieren dan met een nieuw legsel zouden willen gaan beginnen terwijl ze nog jongen hebben.

@Chantal
Het is niet de bedoeling dat ik ze ga voeren. Dat mogen de ouders doen. Over een week of 4 ga ik me er pas mee bemoeien en dan gebruik ik gewoon pap.


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2010-03-16 - 21:05:51 send message to sylvain

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo,

Dat was inderdaad bij mijn valken het geval de jongen waren nog maar halfwas en er lagen al terug eieren in het blok , zo vier ronden achter elkaar maar de zanlijsters moesten ook voer hebben voor hun jongen wink ;)

Mvg Sylvain


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2010-03-16 - 21:21:52 send message to Ubernoob

Werden de jongen nog wel goed gevoerd dan?


sylvain
Website Member
Posts :178

Website Member
2010-03-16 - 21:29:34 send message to sylvain

Ze werden uitstekend gevoerd iets dat de ouders niet deden zonder de pinkies meestal vlogen de jongen uit voor de volgende ronde geboren werd.
1 keer heb ik meegemaakt dat de oudste nog niet uitvlogen dat de jongen van de volgende ronde waren geboren.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 263 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede