Normaliter hangen de meeste buiten kwekers
de nesten op in de 2de helft maart als het weer
wat beter wordt. De zon begint dan al enige kracht te krijgen.
Vr.groeten
ANTONI
ik kweek met rosella, en ik heb de blokken al 3 weken al hangen.
vorig jaar te laat met hangen had eieren op de grond liggen.
als ze zin hebben kunnen ze beginnen.
de blokken hangen dus van half februari bij mij.
Blokken moeten wel een zekere dikte hebben minimaal 2 cm dik bodem minimaal 4 dik om zeker te zijn dat de vogels niet te snel beginnen en de broeddrift te bevorderen maak ik altijd de invlieggaten kleiner zodat ze zelf zich een weg naar binnen moeten knagen .
Laat ze zelf het hele jaar hangen en in vroege voorjaar/winter schoonmaken en verse bodembedekking erin .
Gewoon de blokken er in hangen de vogels bepalen zelf wel wanneer ze tot leggen overgaan.
Wat bevriezen van de eieren betreft nee die bevriezen niet zomaar zolang de pop op de eieren zit.
Zorg er voor dat je wel een bodem bedekking in je blokken hebt
voor neophema's moet je gewoon niet eerder beginnen dan het wisselen van de dagen (NACHT=DAGLENGTE) dat is rond het begin van de lente (21 maart) andere vogels kunnen wellicht beter tegen de vorst ofzo, maar je moet jezelf gewoon niet gek laten maken. Laat anderen maar lekker onbevruchte eitjes of doodgevroren jongen kweken. De lente/zomer is lang genoeg voor 2 broedrondes, waarom zou je zo vroeg willen beginnen en risico's nemen?????
je vogels bepalen zelf wanneer ze beginnen, maar de aanwezigheid van een broedblok stimuleerd ze. Je kunt ze beter ietsje remmen door nog geen broedblok op te hangen. Dan is de stimulans eind maart 3x zo groot (ook goed voeren is belangrijk, je kunt nu al wel meer eivoer gaan geven, 3 ipv 1x per week.)
ik heb de nestkastjes gisteren (zaterdag) opgehangen.
omdat al mijn mannen al aan het slepen en bouwen waren.
heb al 2 nestjes ontdekt die ze zelf hebben gemaakt met bevruchte eitjes.
de diamantduiven hebben al 1 jong; in januarie
uit het ei gekomen, tijdens de vorstperiode.