Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Dit kan niet langer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Dit kan niet langer
Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-07-21 - 17:01:32

De laatste tijd hoor en zie je enorm veel ellende bij onze vogels van zebravink tot ara.
Men komt steeds dieren tegen die onjuiste verzorging,voeding,huisvesting en opvang krijgen door mensen die zich niet informeren of eigenlijk niet in staat zijn om voor die dieren te zorgen door verschillende redenen.
Men zou eigenlijk iedereen die vogels of andere huisdieren wil houden moeten onderwerpen aan een test en/of bij die thuis gaan controleren of de kooi/voliere en voeding voldoet aan de nodige eisen.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-21 - 17:18:30

Alsof we in dit land nog niet genoeg betuttelende regels en wetten hebben! angry Hier kan ik pas echt kwaad om worden. Hoe goed je opmerking ook is bedoeld maar wie moet de regels dan gaan bepalen? waar komen de grensen? wat zijn de strafmaten? wie gaat het betalen? Wat doe jij als je alles doet wat jij denkt te moeten doen en er komt iemand uit naam der wet jouw vogels in beslag nemen omdat jij je niet houd aan hun wet?

Het is knap vervelend om te horen dat er nog altijd mensen zijn die de dieren niet zo goed kunnen verzorgen zoals wij het als liefhebbers het liefst zien. Daartegen staat wel dat het hun recht is om het fout te doen! Hun recht als vrij burger wel te verstaan! Daarnaast kunnen ze het al niet voor elkaar krijgen om een goede controle en veiligheid te garanderen voor kinderen in de wereld. Hoe wil je dit dan kunnen garanderen voor dieren?

Ik denk dat wij als liefhebbers er juist voor moeten zorgen dat iedereen leert van deze fouten door ze te noemen en een oplossing te geven.

Respect,
Erwin


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-07-21 - 17:36:52

Mario, wat waar en hoe dan, ik heb nog geen krant of nieuws gezien maar wat is er ineens loos dan??????

Ik denk dat er dringender zaken ( dieren) zijn, als de spoken die je nu ziet, echt hoor, sterkte.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-07-21 - 18:06:58

Mario, ik kan je woede wel een beetje begrijpen. Vogels en andere dieren komen helaas wel eens terecht bij mensen die ze niet goed kunnen verzorgen, met alle ellendige gevolgen van dien.

Ik vind echter toch dat de goede (verzorgers) in dit geval niet onder de kwade mogen lijden. Het moet iedereen toegestaan worden om dieren te houden. Zoals al door Hawkeye opgemerkt is het wel van belang dat degene die wel weten hoe het moet, deze informatie uitdragen en zo zorgen dat iedereen die vogels wil gaan houden ook van de liefhebbers kan leren.
Daarnaast ligt er natuurlijk een belangrijke informatieve taak bij de dierenwinkels en handelaren.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-07-21 - 19:16:47

Wetten maken tegen dit soort zaken wordt moeilijk. Het enige is dat de vogelsport zelf kan doen is zorgen voor goede voorlichting zoals karel vertelde happy :) Ik zelf verkoop gewoon geen papegaaien voor in huis, ongeacht wat ze ervoor bieden. Het is bijna onmogelijk voor deze dieren hetzelfde te bieden als in een ruime voliere met een partner zodat ze 24 uur per dag tijd aan elkaar kunnen besteden. Sommige mensen snappen toch niet dat een jonge papegaai met een goede verzorging gemakkelijk de verzorger kan overleven. Als je als kweker bijna voor 80% al weet wat er gaat gebeuren vroeg of laat verkoop je niet voor in de huiskamer. In denk dat in de praktijk dat slecht 20% van de mensen de vogels een "rijk" leven kunnen geven. Maarja het is zoo aantrekkelijk voor die euro meer om als huiskamervogel te verkopen, en mensen snappen toch niet dat als vogels broedrijp worden de hormonen veranderen en hun papegaai wat kuren krijgt en aandacht op eist. Papegaaien in huis vergen eigenlijk net zoveel aandacht als kinderen, het zijn geen lampen etc voor in de hoek van de huiskamer.
Wijsheid in de toekomst.
Groet Gert.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-07-21 - 21:41:32

Voor een aantal soorten exotische dieren is een dergelijk systeem in Duitsland. Alleen mensen met voldoende kennis van zaken krijgen een ontheffing, voor anderen is het verboden dergelijke dieren te houden.
In Nederland is al jaren discussie, dat zal nog wel jaren zo blijven.

De handelaren zouden meer informatie kunnen geven maar zelfs dan gaat het nog vaak fout.
Ik heb heel wat dieren verkocht in een dierenwinkel. Ook aan mensen die ik die dieren soms eigenlijk liever niet zou willen meegeven. Handel is handel helaas...

Groeten, Ton.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-07-21 - 21:57:20

in a perfect world ..

niet verkopen als huisdier vind ik persoonlijk zelf een beetje onzin , je houd het zowieso nooit tegen en om als argument te gebruiken dat een vogel zijn eigenaar kan overleven vind ik ook niet zo'n goed argument een vogel kan namelijk ook z'n kweker overleven..

Het is vaak frustrerend om te zien hoe dieren verzorgt worden of in te kleine verblijen leven etc. maar zelfs de vogels en dieren in het wild hebben tegenwoordig te weinig leefruimte , ook mensen hebben geen zee'en van ruimte meer om zich heen hoe wil je dan wettelijk vast stellen dat dit voorkomen word ?
dat gaat gewoon weg niet lukken , dat lukt al niet eens met de wetten die er nu zijn voor diverse dierensoorten.

Ik deel deels de mening van hawk , ik vind als mensen doen wat in hun macht ligt om hun dieren een goed bestaan te geven dat dat voldoende zou moeten wezen en eigenlijk .. verbaas ik me nog wel een beetje om deze discussie .. ik denk dat juist in de vogelsoort de dieren het beste zitten..

de honden .. daar wil je niet van weten wat voor leed er is, katten worden al helemaal behandeld als oud vuil ( indien niet gewenst ) konijnen,cavia's,ratten en muizen .. zitten echt niet allemaal in mooie ruime verblijven hoor .. nee ik ken meerdere dierenwereldjes en denk toch dat bij de vogels de meeste echte liefhebbers te vinden zijn


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-07-21 - 22:10:15

Nou dit vind ik wel het toppunt sommigen die op andere post zitten te klagen hou sommige vogels behandeld worden gaan hier zichzelf gaan tegenspreken en dit topic afbreken???HALLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-07-21 - 22:33:58

Mario uiteraard zal een iedere liefhebber zich ergeren aan dieren die niet in een optimale staat worden gehouden/verzorgt maar dat houd niet in dat ze ook direct voor een inmenging via de wet zijn ...

Het is ten eerste niet haalbaar dus moet je een andere oplossing zien te vinden die wel haalbaar is bijv. zoals hawk doet met heel veel informeren en tijd erin steken , ten tweede zullen de goede ook onder de kwade gaan leiden .

en vergeet niet .. tegen een bepaalde situatie zijn betekend niet per definitie voor een aangedragen oplossing te zijn..


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-07-21 - 22:43:20

In sommige landen doen ze het toch met succes.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-07-21 - 22:46:50

sja mario ..maar dit is nederland .. noem nou eens een wet die goed geregeld is ? wink ;)

zelfs voor moord krijgen ze hier een pietluttige straf , laat staan voor te kleine vogelkooien ..

Net als een tijdje geleden die vent opgepakt was die met een merie bezig was .. 't mag zowaar in nederland .. er is geen wet die het verbied ..



Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-07-21 - 22:55:47

Ik denk niet dat die merrie er veel last zal van gehad hebben als je eens vergelijkt met een hengstlaugh :D
Tenzij meneer uitzonderlijk was natuurlijk.razz :p


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-07-21 - 23:08:42

deze discussie laat ik maar even aan me voorbij gaan


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-21 - 23:41:13

Mario,

Ik begrijp je reactie maar al te goed maar ben gewoon absoluut tegen het betuttelen van burgers met allerlei wetten en regels.

Natuurlijk schrijven wij met z'n allen over wantoestanden en dierenleed. Maar het doel van het schrijven is eerder gericht op voorlichting over hoe het niet moet en prefentie door middel van toelichting en uitleg. En niet om maar te klagen zoals jij het nu misschien een beetje ziet.

Als een nieuwe liefhebber in vogels hier leest over de situatie(s) van dieren zoals het niet zou moeten met alle reacties daarbij over hoe erg we dat vinden dan is de kans groot dat deze nieuwe liefhebber hier rekening mee gaat houden en zelf ervoor kiest omhet anders te doen zoals in vele post wordt geadviceerd of vraagt deze misschien wel om advies. Als wij nu bereid blijken om daar met veel tijd en liefde op te reageren via dit forum of zoals tegenwoordig vaker in mijn geval gebeurt door telefonisch advies te geven, dan is dat al een hele goede stap voor de vogels in het algemeen!

Respect,
Erwin


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2004-07-21 - 23:42:14

Wat ik er mee bedoel Natasja is dat mensen er geen benul verstand van hebben en vogels kopen als een soort van materie. Het is geen argument om een vogel te niet verkopen omdat het dier de eigenaar kan overleven, dat kan een grasparkietje ook wel. Sommige 18 jaar. Maar je moet me gelijk geven dat het NOP vol zit met huiskamer vogels, zij hebben niet gefaald maar hun "baasjes" dat is het argument. Ik wil niet tegen het "zere" been schoppen van mensen zoals jij die het wel goed voor elkaar hebben. Ik denk dat de meeste hier op deze site het goed voor hebben. Even wat " slechte argumenten" om een vogel in een huiskamer te plaatsen.
1. Vermaak (voor je zelf dan)
2. Tijdverdrijf (tot dat het niet meer nodig is)
3. Bewondering (altijd tijdelijk)
4. Bezit (materiaal, koop toch iets anders)
5. Hij zegt mijn naam (wat leuk he, hij kent je)
6. Speelgoed voor volwassen
7. Speelgoed voor kinderen
8. And final: ik wilde hem niet zien lijden in de dierenwinkel. (je moest eens weten wat hierdoor verkocht wordt)
Dieren goed verzorgen is moeilijk, naast goede voeding, huisvesting e.d. is aandacht ook nodig zeker als ze geen partner hebben. Het laten wegkwijnen in een hoek in een kooi ter grootte van een toilet (in mensen verhoudingen denken) is voor een sociaal en in de natuur actieve papegaai een marteling. Denk er maar eens overna. Het is niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen, maar naief zijn en mijn ogen hiervoor sluit doe ik dus niet. Dat sommige mensen denken dat je dan maar alles kan doen met dieren (ik ben de baas houding) is dan niet dat je dit dan maar moet accepteren. Zeker niet met dierenleed, hiertegen moet altijd op worden gereageerd. Dit is niet alleen goed in de toekomst voor dieren maar ook voor de mensen die het goed voor hebben met onze hobby, anders denken buitenstaanders dat het allemaal een bende is van dierenhandelaren die alleen verkopen voor de hoogste prijs ongeacht wat er mee gaat gebeuren.
Hou onze hobby zuiver, van dit soort uitwassen wink ;)
Groet Gert


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-07-21 - 23:46:16

Ik denk niet dat die merrie er veel last zal van gehad hebben als je eens vergelijkt met een hengst
Tenzij meneer uitzonderlijk was natuurlijk.


Wat een belachelijke opmerking. Van mij mag zo'n kerel een kogel krijgen, ik dacht dat deze discussie begon vanwege het welzijn van dieren.
Verder sluit ik me aan bij Hawkeye's mening.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 227 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede