Hoi Erika,
Leuk zo'n serieuze reactie.
Ik heb heel veel informatie gevonden over free flight.
Het belangrijkste is dat je je vogel traint door positiv reinforcment (positieve bekrachtiging als je het vertaalt). Dit houd (heel kort gezegd) in dat de vogel beloont word voor goed gedrag waardoor deze dit gedrag vaker (en op commando) laat zien.
Als ik zover ben om er aan te beginnen wil ik beginnen met een jonge handopfokvogel die nog op 2 of misschien 1 voeding zit. Het is belangrijk dat de vogel zich bind aan de trainer en dat hij weet dat daar voedsel te halen is.
De jonge vogel zal zoveel mogelijk vrijheid worden gegeven zodat zijn vleugels zich goed kunnen ontwikkelen. Hij zal worden uitgelokt om te gaan vliegen.
Een handig hulpmiddel hierbij is targettraining. De vogel leert dan naar een bepaalt voorwerp (de target) toe te gaan of dit aan te raken en word beloont als hij dit doet.
Zodra de vogel gaat vliegen ga je binnen trainen. Je leert de vogel kleine stukjes vliegen vanaf zijn standaard naar jouw en op commando terug naar zijn standaard. De hoogte van jezelf en de standaard varieer je om de vogel te leren klimmen en dalen.
De afstand bouw je langzaam op net zoals het hoogte verschil.
In de tussentijd laat je de vogel zoveel mogelijk wennen aan zoveel mogelijk verschillende omstandigheden. Hij gaat dus veel mee naar buiten (in een tuigje) en went aan wind, regen, drukte, autorijden, aandacht van vreemden enz enz....
Dit is noodzakelijk omdat de vogel zich buiten op zijn gemak moet voelen.
Zodra de vogel binnen goed komt en luistert op commando ga je op zoek naar grote ruimtes. Een binnenbak van een manege of een grote hal of iets dergelijks. Hier leer de je vogel vrij vliegen en op commando weer terug komen. Uiteraard blijf je de vogel belonen voor gewenst gedrag.
Voordat je de vogel laat vliegen laat je hem eerst rustig wennen aan de situatie. Dit kan je doen door de vogel een kwartiertje te laten zitten in een (reis)kooi zodat hij gezien heeft waar hij is.
Zodra je buiten gaat vliegen begin je weer helemaal overnieuw. Dus eerst kleine stukjes en stijgen en dalen enz enz....
Ook is het belangrijk je vogel jouw te leren vinden als je uit het zicht bent. Dit kan je in huis oefenen. Zet de vogel ergens in huis en ga ergens naar toe waar de vogel je niet kan zien. Roep de vogel en laat hem je vinden. Hierdoor leert de vogel dat je ergens bent en dat je te vinden bent door op het gehoor af te gaan.
Dit hele proces kan heel snel gaan.
Hier een filmpje van een ara die al buiten vliegt als hij 15 weken oud is!! Deze mensen zijn daar wel heel ervaren in...
Het voordeel is dat in het wild een jonge ara ook een periode met zijn ouders mee vliegt. Door zo jong met je vogel te gaan vliegen maak je dus gebruik van het instinct van de vogel om bij je te blijven.
http://www.youtube.com/watch?v=ze6AXtxe4Zk
Op deze site staat heel veel informatie:
http://www.wingsatliberty.com/articlesflight.html
Zowiezo als het bij mij ooit zover komt ben ik wel van plan om een gpstracker te gebruiken waarmee de vogel terug te vinden is.
Zoals je ziet ik heb er al veel over gelezen maar ik wil erg graag ook eens meekijken. Misschien dat er een valkenier is die mij eens mee wil laten kijken.