Ik kweek al jaren met papegaaien maar ik had het afgelopen jaar alles onbevruchte eieren wat ik nooit had meegemaakt.Toen kreeg ik een tip van een duivenmelker.Misschien nu ook voor kwekers met hetzelfde probleem.Je moet de pop als ook de man de kont kaal plukken er zitten teveel veren en dan kan geen bevruchting plaats vinden.Nou ik moest de vogels toch de nagels knippen en ik heb gelijk ook de veren rondom de kont behoorlijk uitgetrokken.En wat blijkt nu na een paar weken (bevruchte eieren).Bij duiven is dat ook zo .Dat is voor mij en misschien voor andere een goede tip
ook bij mijn glosters maak ik de cloaca vrij. en er zijn nog meer kanarie rassen o.a de norwich waarbij het ook nodig is daar zij nogal zwaar bevederd zijn
Als het je eerder wel lukt en nu niet kan dit natuurlijk niet aan de kontveren te wijten zijn. Deze hadden ze eerder ook al. Natuurlijk moet dit bij bepaalde postuurkanaries en menig duivensoort gedaan worden. Omdat het hier nu eenmaal kweekvormen betref die in de natuur niet zullen voortplanten. Ze zijn zo op eigenschappen gekweekt die de mens leuk vindt - dahcten ze maar eens natuurlijker na - dat het niet meer natuurlijk is geworden. En dan moet de mens wel blijven helpen (lees: zich inmengen). Als het eerst wel lukt en dan een keer niet moet men doorgaans niet in paniek raken en allerlei kunst(zinnige)grepen uithalen, of gaat het om het geld?. Het komt wel weer hoor.
Kwekers moeten toch weten dat geduld een zeer schone zaak is.
Gelukkig word ik ook niet naar de kapper gebracht als het eens niet wil. Later beter.
Ik knip de veertjes bij mijn zebravinkenmannen ook altijd voor de broedperiode(niet plukken anders komen ze snel terug en is het volgend legsel terug onbevrucht)vooral bij vogels met intensieve(lange)bevedering is dit aan te raden.