Vanmiddag lag op de grond in het nachthok van een van mijn vluchten een tamelijk groot wit ei. In deze vlucht zitten zowel een koppel pruimkop parkieten als een mogelijk koppel senegaltortels.
Aangezien er nog geen broedblok in de vlucht hangt om het vroege broeden te voorkomen kan ik zelf uit het ei niet afleiden van welke vogels het afkomstig is.
Het betreffende ei is volledig wit en ongeveer 3 a 3,5 cm lang, wat ik tamelijk groot vind voor beide vogelsoorten. Het is ovaal van vorm.
Zou iemand, die bijvoorbeeld ervaring heeft met een van de soorten, het ei kunnen plaatsen?
Een van de senegaltortel kan wel eens zo groot zijn. Pruimkop-eieren schat ik op hooguit 2 cm lang.
De tortel legt er 2 per keer, de pruimkop meer, dus als er hooguit 1 bijomt, is het bijna zeker van de tortel.
als het van de pruimekopparkiet is dan is dit te zien aan de pruimekop pop deze heeft dan nog een dikke kont en de vleugels hangen. hang er voor de zekerheid een blok in dan kan de pop door leggen als ze moet. de eieren van de pruimenkop zijn gemiddeld tussen de 2,8 en 3,4 cm lang dus het kan ook groetjes egon