ik heb een koppel zebravinken met jongen.
deze jonge heb ik afgelopen week 5 keer opnieuw moeten ringen. de pop haalt op de een of andere manier de ringen steeds van de poot af. ik ben begonnen te ringen op dag 8 omdat de jonge nog wat klein leken.
nu zijn ze 14 dagen en ik heb het jong gistere voor de laatste keer geringd nu blijft de ring wel zitten maar wat is de reden dat de pop steeds de ring loshaalt?
hoe moet ik die ventiel slang bevestigen want ik ben bang dat ik het te strak doe en dat me dat jongen kost.
en zijn er nog meer manieren om dit tegen te gaan.
heb vandaag weer 4 ringen van een ander nest gevonden waarvan ik ze gisteren geringd heb. deze jongen waren 10 dagen oud.
Met geurloze alcoholstift de ringen zwart kleuren helpt ook meestal.Maar als de ringen nog van de poten geraken als de jongen ouder dan 8 dagen zijn dan gebruik je een te grote ringmaat.
Inderdaat zoals hierboven aangegeven zou het inderdaat te grote ringen kunnen zijn.
Schuif de ring over een goed passende spijker.
Schuif een stuk ventiel slang over de spijker en de ring
knip op maat a,een fractie korter dan de ring als de slang te lang is dan zou het pootje af kunnen knellen.
Gebruik dit al jaren en werkt goed
Maar een stift zou ook kunnen,alleen duurt het lang voordat je de nummers kunt lezen.
Als je ringen besteld hebt van de officiele maat(ik dacht 2.5) dan heb je waarschijnlijk geen al te grote zebravinken want de meesten gebruiken de 2.9 of zelfs al hoger.
ik gebruik ook 2,9 want de meeste van mijn koppels zijn wat aan de grote kant tt kwaliteit.
maar ik ga het eens proberen met die ventiel slang
bedankt voor de reacties nog meer tips zijn altijd welkom