Nee bij de papegaaien niet, Ik weet wel duivenmelkers die het gebruiken. Het spul moet wel heeeeel droog zijn anders kans op schimmel.
Dit vond ik nog op een andere site:
Erwtenstro.
Erwtenstro is beter dan heide of ander stro. Het is vrij dik en zacht waardoor het niet schuift maar je moet het wel knippen.
Als het te lang is wordt het uit de nesten getrokken met alle gevolgen van dien. Bovendien is erwtenstro slecht als het vochtig wordt. Dat weten liefhebbers die het als bodembedekking gebruiken. Het kan gaan schimmelen en dat is natuurlijk slecht.
Als erwtenstro schimmelgevoelig is lijkt het mij beter dit niet te gebruiken. De nesten van kromsnavels zijn altijd vochtig door de uitwerpselen van de jonge vogels hierdoor krijg je met erwtenstro juist schimmels. Beter is een houthaksel of zaagsel te gebruiken.
Het lijkt mij ook dat door de grove structuur je problemen krijgt met piepjonge vogels. Als deze gedeeltelijk onder het stro komen en ze zich niet meer kunnen herstellen worden ze gemakkelijk plat getrapt.
ook beukensnippers zijn schimmelgevoelig.
maar het grove ben ik opzich niet zo bang voor ook beukensnippers maken ze fijn dus ik verwacht ook erwtensto dat dit fijn gemaakt ga worden.
ik gebruik zelf ook beukensnippers tot volle tevredenheid .
maar ben ook nieuwsgierig wat voor matriaal andere mensen gebruiken,
Hey,
Erwtenstro vind ik niet goed als bodembedekker, vroeger toen ik duiven had heb ik dat ook geprobeerd na twee weken begon het door de uitwerpselen aan elkaar te klitten, en plakte ook nog eens aan uw voeten. Ik heb zowat alles al uitgeprobeerd, en wat mij nog het beste bevalt is beukesnippers. deze nemen het vocht van de uitwerpselen goed op, waardoor het hok steeds droog blijft. Als je een droog hok hebt natuurlijk. Mischien dat erwtenstro bij kleinere vogelsoorten wel gaat, maar ik kies er in ieder geval niet meer voor.