Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > chippen?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : chippen??
marco
Website Member
Posts :58

Website Member
2004-07-04 - 13:43:38 send message to marco

hoi een vraagje ik heb pas een koppel kaketoe's(ducorpsen) gekocht maar zonder vaste voetring nu wil ik weten moeten deze vogels geregistreerd worden bv bij cites bureau of niet en wat wordt er eigenlijk bedoeld met het chippen van een vogel is dit ter vervanging voor een ring???

mvg marco


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-07-04 - 16:47:02 send message to tonnl

Dergelijke vogels zonder vaste voetring mag je niet in je bezit hebben. Je hebt een probleem.
In beslagname is nog wel het minste waar je je zorgen om moet maken.
Op www1.tip.nl/~t146147/cites.htm staat hoe het ongeveer werkt.

Zelf zou ik als de donder proberen mijn geld terug te krijgen, ze hadden nooit verkocht mogen worden.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2004-07-04 - 17:37:52 send message to KeesdeJongh

Hallo Marco,

Ducorps Kaketoe's vallen voor zover ik weet niet onder lijst 1 vogels, voor lijst 1 vogels geld op dit moment dat deze met speciale door de erkende bonden verstrekte ringen worden geringd.
Tot voor een paar jaar geleden konden lijst 1 vogels met gewone ringen worden geringd en als je deze vogels wilde verkopen moest je een Cites vergunning aanvragen, je moest hier ook nog een administratie van bijhouden.
Omdat jou Ducorps voor zover mij bekend niet onder BUDEP lijst 1 valt maar onder BUDEP lijst 2, moet je wel van ongeringde vogels een administratie bijhouden maar hoef je niet bang te zijn dat je vogels in beslag worden genomen.
als je zekerheid wilt hebben neem dan contact op met Agentschap Laser telefoonnummer 078-6395395
Ik denk wel dat het verstandig is om je vogels te laten chippen en te laten registreren bij stichting Nederlandse Databank Gezelschapsdieren, dan kun je altijd aantonen dat het jou vogels zijn.

Met vriendelijke groeten,

Kees de jongh


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-04 - 18:26:21 send message to Hawkeye_NL

Ik sluit me helemaal aan bij het bovenstaande van KeesdeJongh. In beslagname zal zekers niet direct gebeuren.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2004-07-05 - 00:18:46 send message to tonnl

Ik hoop het voor hem.
Volgens mij staan deze kaketoes al een tijdje op Citeslijst 2, budep is nog veel strenger.

Ik zou zelf dergelijke vogels nooit ongeringd kopen, en in elk geval eerst informeren bij het cites-bureau.

Groeten, Ton.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-07-05 - 11:27:57 send message to Karel

Voor de duidelijkheid:
Met ingang van 1 april 2002 is de zgn Flora- en faunawet van kracht. Deze wet vervangt o.a. de oude Budepwet.

In het algemeen geldt voor een Bijlage B vogel dat moet kunnen worden aangetoond dat de vogel in gevangenschap is geboren of dat de vogel legaal is ingevoerd. In beide gevallen heb je dus een zgn Herkomstverklaring nodig.
Deze verklaring, waarin de herkomst van de vogel moet worden gespecificeerd, dient door de vorige eigenaar te worden opgesteld en, met eventuele documenten, te worden meegeleverd met de vogel. De herkomstverklaring is dus een VERPLICHT onderdeel van de VERPLICHTE administratie.
Met andere woorden: heb je deze verklaring niet dan kan deze vogel, bij controle, in beslag worden genomen.
Sterker nog! Het is voorgekomen dat iemand een "illegale" vogel in bezit had, waarbij door de AID al zijn vogels werden meegenomen! De legale exemplaren, kreeg hij uiteindelijk wel weer terug, maar sommige van deze vogels waren inmiddels spoorloos of dood. Dit risico wil niemand lopen!

Neem dus zsm contact op met de verkoper en vraag hem herkomstverklaringen voor deze vogels op te stellen. Kopieen van deze verklaringen heeft hij zelf ook nodig voor zijn administratie!




marco
Website Member
Posts :58

Website Member
2004-07-05 - 19:48:58 send message to marco

zo dat is even schrikken zeg ik heb ze van iemand gekocht die regelmatig op vogelarana adverteerd ze hadden beide een open ring aan ik vroeg aan hem hoe dit kon en hij zij dat ze regelmatig de ring er af beten verder had ik geen papieren nodig volgens hem hij zij wel dat het verstandig zou zijn om alvast een cites vergunning aan te vragen voor als ze straks op de lijst stonden zodat ik ze altijd nog kon verkopen bij beide vogels is de ring er nu af wat moet ik nu doen?????


agtenkr
Website Member
Posts :54

Website Member
2004-07-05 - 20:39:55 send message to agtenkr

Ik zou bij de bevoegde instantie's nagaan wat de juiste reglementeringen zijn rond deze vogels, als je alles zelf kan oplossen de papieren in orde maken en als de verkoper in de fout is gegaan deze terug contacteren en dan moet hij zijn verplichting maar nakomen en als er niets meer gedaan kan worden dan moet de verkoper de vogels maar terugnemen voor het geld dat u betaald heeft. Indien blijkt dat het om ilegale vogels gaat en de verkoper wil niets meer regelen dan vind ik dat op zijn minst de webmaster moet ingelicht worden zodat deze persoon geen vogels meer kan aanbieden via deze weg en van mij mag (enkel) DAN zijn naam bekend worden gemaakt.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-07-05 - 21:57:52 send message to marnic

Marco. idd als ik het e.e.a. zo lees, zeker het stuk van Karel gelezen te hebben zou ik als ik jou was op zeer korte termijn met de verkoper contact opnemen en om van hem zijn ziens wijze / standpunt te vernemenen en hem vragen hoe nu verder, ik zou zeketr niet gelijk met het mes op tafel het gesprek aangaan, ervan uitgaande dat de verkoper te goede trouw was / is.
Als je zijn advertentie nog hebt of andere corr, is het verstandig dit goed te bewaren.

ik wens je veel succes, en ben benieuwd naar de afloop


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-07-07 - 07:54:28 send message to ParkietenPeter

Bste Marco,
Als mij zoiets ter ore kwam zou ik zeker ook schrikken. Maar als je dit soort info nodig hebt is het het beste om zo dicht mogelijk bij de bron te onformeren.

Op onderstaande link kun je de dieren zoeken die cites papieren nodig heben. De pagina komt rechtstreeks van de pagina van het ministerie van landbouw natuur en voedselkwaliteit (LNV).


www.unep-wcmc.org/index.html?http://sea.unep-wcmc.org/eu/Taxonomy/index.cfm~main

De link moet helemaal aan elkaar. Mocht je heir niet verder komen adviseer ik je rechtstreeks met het min. van LNV te bellen. ( www.minlnv.nl )

Succes met de vogels



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede