ik heb een redelijk ruime voliere met vooral kanaries en zebravinken. Nu heb ik over de jaren heen nog maar 1 jong van mijn kanaries voor de rest kweken ze niet. Er zitten veel zebravinken in mij voliere dus waarschijnlijk ligt het daar aan. Maar ik heb er al eens veel weggedaan zonder resultaat. Zijn er toevallig mensen die tips hebben om kanaries te kweken zonder echt ingrijpende veranderingen of is dit slechts mogelijk in bv kweekkooien?
mijn vader had het zelfde probleem toen hij zijn zebravinken en zijn kanaries bij elkaar had. dit heeft hij opgelost door de zebravinken van de kanaries te scheiden en er per mannetje 2 poppen in te zetten waar door de verhouding 5-10 werd. hij heeft dit jaar al 9 jonkies gehad en er ze zitten nog steeds op eieren. dus als ik jouw was zou ik de zebravinken van de kanaries scheiden en er wat meer kanarie poppen in doen. bij ons heeft het gewerkt en nog steeds!
Aan scheiden heb ik ook al gedacht. Al zou dit wel problemen geven met het nachthok dan. Mijn voliere is een en L vorm met het nachtbok in het korte gedeelte van die L vorm. hoe doe ik dan dan best? Hoeveel plaats hebben kanaries/zebravinken ongeveer nodig? Wss geef ik ze dan best het deel van de voliere die meest in de zon ligt?