Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > hulp nodig! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : hulp nodig!
apox
Website Member
Posts :6

Website Member
2009-05-11 - 19:33:16 send message to apox

hallo,
ik ben nieuw op het forum dus zal ik mij eerst even voorstellen alvoor mijn vraag te stellen ik ben 19 jaar oud en woon in belgië dicht bij brussel. ik heb een rosella(kromsnavel) van 1 jaar oud.
mijn vraag:
ik zou willen weten of ik mijn vogel nog kan kortwieken want ik heb naar de veearts gebeld maar die zegt dat hij al te oud is hiervoor wat ik raar vind want het maakt toch niet uit hoe oud mijn vogel is wanneer ik hem kortwiek of wel?
en indien het wel nog mogelijk is zou ik het het liefst zelf doen maar ik heb hierbij nog wat uitleg over nodig zodat ik hem niet verwond of bang maak van mij ook moet ik erbij zeggen dat hij nog niet tam is maar dit wil ik bereiken door hem te kortwieken.


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2009-05-11 - 19:49:30 send message to patrickprincen

Ik ben bang dat je doormiddel van het knippen van de handpennen de vogel niet meer zover kunt krijgen dat ie tam wordt.
Wat de dierenarts bedoelt is het amputeren van het bovenste stuk van de vleugel, de bovenarm zeg maar. Dit wordt "helaas" nog gedaan bij jonge vogels. Dit is verboden! Bovendien zie ik het als verminking.
Wat wel gebeurd is het knippen van een aantal pennen in de vleugel. Hierdoor raakt de vogel in onbelans en kan moeilijker vliegen. De afgeknipte pennen groeien weer aan na de rui. Als je dit bij een niet tamme vogel doet, bereik je daar echt niet mee dat de vogel tam wordt! De vogel heeft tijdens zijn inprenting geen kontakt gehad met de mens, iets wat wel gebeurd als de vogel met de hand grootgebracht wordt.
Is jouw vogel met de hand groot gebracht? Als dit niet zo is, dan zou ik sterk overwegen om de vogel niet te kortwieken (ben daar zo ie zo geen voorstander van). Wanneer je dit toch doet, berokken je een hoop stress en dierenleed. Bovendien zal de vogel er niet tammer op worden.

wink ;)


Raphaél
Website Member
Posts :8

Website Member
2009-05-11 - 20:07:01 send message to Raphaél

Doe dat aub niet beeld je eens in wat die vogel zal mee maken, stress en nog eens stress. een vogel die niet met de hand is groot gebracht krijg je niet meer tam. trouwen je zult er zelf niets aan hebben. koopt een vogel die met de hand is groot gebracht, daar zal je veel liefde van krijgen als je er natuurlijk zelf heeft. Groetjes


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2009-05-11 - 20:42:20 send message to wings

Helemaal mee eens !!!!!!!!
gr Jan.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-05-11 - 22:20:07 send message to ParkietenPeter

quote
Ik ben bang dat je doormiddel van het knippen van de handpennen de vogel niet meer zover kunt krijgen dat ie tam wordt.

Patrick heeft het heel correct verwoord.
Ik denk ook dat de vele kunstgrepen die bedacht kunnen worden niet afdoende zullen zijn om deze vogel nog tam te krijgen. Benevens de enorme hoeveelheid tijd die het al zou kosten werkt de leeftijd niet echt mee. Je zult hem wellicht zover krijgen dat hij niet bang voor je is, maar tam (uit je hand eten of zich laten handelen) is echt een ander verhaal.

De stress om het knippen van de veren correct uit te voeren valt in mijn ogen nog wel mee. Ik denk dat de onverhoedse pogingen daarna meer frustraties opleveren.



apox
Website Member
Posts :6

Website Member
2009-05-11 - 22:42:39 send message to apox

dus tam krijg ik hem echt niet meer of is er nog hoop? ik bedoeld daarmee als ik er echt veel mee bezig ben


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-05-11 - 23:03:55 send message to Ton Koek

Leuk toch hoe meningen kunnen verschillen.
Ook vogels die niet met de hand zijn grootgebracht kun je tam krijgen, 100% zeker.

Met kortwieken lukt het in 9 van de 10 gevallen ook met iets oudere vogels prima, ik heb dit vele malen gedaan in de dierenwinkel. Bijna altijd met prima resultaat.
Bij een rosella zou ik zelf de eerste dagen wel een (dunne) handschoen gebruiken om hem omhoog te tillen.


apox
Website Member
Posts :6

Website Member
2009-05-11 - 23:09:25 send message to apox

ah ok bedankt nu voel ik een grote opluchting bedankt en met de dunne handschoen heb ik het al geprobeerd xD ik raad een goede dikke handschoen aan razz :p maar toch bedankt nu kan ik beginnen met temmen. als iemand tips heeft om hem te temmen...alles is welkom


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-05-11 - 23:14:35 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik raad je aan om er niet aan te beginnen.
Een vogel knippen doe je waarschijnlijk om de vogel te dwingen niet weg te vliegen. Je dwingt hem dus om te blijven waar jij dat wil.Helaas is dit een vogel van een jaar oud en niet tam,zijn natuurlijke instinct zegt dat hij moet vluchten als er iemand op hem afkomt maar omdat hij geknipt is zal hij niet horizontaal weg vliegen maar verticaal tegen de grond aanklappen met alle gevolgen van dien. Uiteindelijk zal dit niet anders dan stress opleveren voor de vogel. Alleen al omdat Rosellas echte vliegers zijn en worden gehouden in lange vluchten is het niet aan te raden om ze in een klein kooitje in de huiskamer te laten zitten.

Niet aan beginnen dus!! vooral niet omdat je er totaal geen ervaring mee hebt. Maar je bent heel makkelijk om te praten zie ik wel.sad :(
quote
nu kan ik beginnen met temmen. als iemand tips heeft om hem te temmen...alles is welkom



Groeten Meyerwink ;)


apox
Website Member
Posts :6

Website Member
2009-05-11 - 23:28:25 send message to apox

ok toegegeven ik heb er geen ervaring mee. en ja tuurlijk ben ik op dit vlak makkelijk om te praten, ik heb er nog helemaal geen ervaring mee maar ik wil wel zoveel mogelijk bijleren hierover


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-05-12 - 00:24:28 send message to blg

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Leuk toch hoe meningen kunnen verschillen.
Ook vogels die niet met de hand zijn grootgebracht kun je tam krijgen, 100% zeker.

Met kortwieken lukt het in 9 van de 10 gevallen ook met iets oudere vogels prima, ik heb dit vele malen gedaan in de dierenwinkel. Bijna altijd met prima resultaat.
Bij een rosella zou ik zelf de eerste dagen wel een (dunne) handschoen gebruiken om hem omhoog te tillen.

Sorry, maar wat een fout antwoord, zie de reactie van meyer.

Je krijgt een tamme vogel door vertrouwen en niet door overheersing, kortwieken is overheersing.
Probeer het vertrouwen te winnen, duurt iets langer maar de beloning is veel groter


apox
Website Member
Posts :6

Website Member
2009-05-12 - 00:28:38 send message to apox

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dus het is nog mogelijk om hem te temmen?
ja ik ben ook tegen kortwieken maar misschien dat dit hiep in de periode van hem te temmen. maar nu ben ik vooral geinteresseerd in of hij nog te temmen is


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-05-12 - 09:07:37 send message to lZebravinkjel

Met geduld en liefde.


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2009-05-12 - 10:31:06 send message to erika

Zeker niet alleen handopgefokte vogels zijn tam te krijgen. Mijn ara heeft het eerste half jaar bij zijn ouders gezeten en is nu ook tam, met veel geduld en aandacht is dit heel goed te doen.

Kortwieken is een manier om je daarbij te helpen, de vogel is als hij niet kan vliegen meer afhankelijk van jou.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-05-12 - 10:33:00 send message to Ton Koek

quote
Sorry, maar wat een fout antwoord, zie de reactie van meyer.
Fout in jouw ogen, daarom zei ik al dat meningen kunnen verschillen.

Wat is goed en wat is fout? Wie beslist dat?


apox
Website Member
Posts :6

Website Member
2009-05-12 - 22:31:02 send message to apox

ik heb hem vandaag vrijwillig uit zijn kooitje laten komen en er een tijd mee bezig geweest door tegen hem te praten en te fluiten en hij laat mij ook steeds dichter en dichter bij hem komen en hij neemt mijn eten aan dat ik hem als snoep geef. ook is hij vanzelf terug in zijn kooi gegaan wanneer hij moe was. is dit een goed teken dat hij toch tam kan worden of is het maar een illusie?



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 114 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede