Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > bevrucht Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : bevrucht
stefke2
Website Member
Posts :68

Website Member
2009-03-27 - 10:29:58 send message to stefke2

hoe zie je dar een ei bevrucht is en met wat?


boostergirl
Website Member
Posts :33

Website Member
2009-03-27 - 10:39:32 send message to boostergirl

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

ik geloof dat je het met gemiddeld 3 dagen met een schouwlamp kan bekijken.
als je rode draadjes ziet dan is de ei bevrucht
of als je er niet doorheen kan kijken.
en met 8 dagen kan je em zien bewegen.
zal kijken of ik een voorbeeld foto kan vinden.
als het niet voledig klopt zullen andere het even aanvullen.

bevruchte ei

onvevruchte ei


ik heb de foto's van een andere site afgepakt weet niet of dit een probleem is?


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2009-03-27 - 10:54:39 send message to birdfreak

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Met een donkere ruimte en een sterke lamp kom je al een heel eind.
Alles hangt er ook van af het en wat je wil schouwen. Hoe lichter de eischaal en hoe langer het ei bevrucht is hoe gemakkelijker het proces gaat.
Vanaf een dag of 4/5 kan je duidelijk bloedvaten zien lopen doorheen het ei, en ook het embryo is vaak zichtbaar. Hoe verder je komt in het broedproces hoe groter het embryo wordt en uiteindelijk wordt het zo groot dat het het licht gaat tegenhouden. Aan het einde van het broedproces zie je dus alleen nog maar een zwarte inhoud met een luchtkamer. Wanneer het jong de binnenste vliezen doorbreekt kan je de snavel zien zitten in de luchtkamer. Kort hierna zal het kuiken beginnen aanpikken.

Schouwen is feitelijk niet moeilijk maar gewoon een kwestie van ervaring. Het best is ook om eerst even te kijken in gemakkelijk te schouwen eieren zoals kippeneieren. Zo kun je een volledig proedproces mooi volgen en weet je wat je moet zoeken, waar en op welke tijdsperiode. Zwaar gespikkelde eieren zoals deze van veel kwartels vind ik persoonlijk veel moeilijker te schouwen zonder sterke schouwlamp.

Waar te schouwen hangt ook af van de vogel en instelling van de liefhebber. Sommigen schouwen de eieren op het nest met een klein lampje. Ik haal de eieren na 7 dagen (op een broedduur van 30 dagen) even weg en schouw binnen in volledige duisternis zodat ik zo veel meer details zie.(dus niet alleen al dan niet bevrucht maar ook of het kuiken zich mooi ontwikkeld of misschien al afgestorven is).

Veel succes ermee, en vermeld misschien ook even wat u juist precies wilt gaan schouwen, dan hebben mensen misschien nog meer concrete tips voor u.

Jan

P.S. ik schouw met een brinsea cool lume, daar kijk je werkelijk over mee doorheen. Maar als je bijvoorbeeld zebravinkjes wilt schouwen is het onderstaande lampje van populier even goed en veel budgetvriendelijker wink :)


populier
Website Member
Posts :51

Website Member
2009-03-27 - 10:56:34 send message to populier

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hier een voorbeeld van een schouwlampje.

http://www.geonshopping.nl/shop/Schouwlampje-p-116.html

Ik weet niet of het toegestaan is links van commerciële sites te publiceren?

Succes en groeten.

Michael.


stefke2
Website Member
Posts :68

Website Member
2009-03-27 - 11:23:42 send message to stefke2

danku voor de reactie


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-27 - 11:24:35 send message to Karel

concreet tipje: Laat het schouwen niet te lang duren, want de hitte van het lampje is niet erg goed voor het ei.
(Zijn er inmiddels al "koele" lampjes in de handel?)


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2009-03-28 - 19:46:06 send message to P.Rooth

schouwlamp met led verlichting is tamelijk koel en erg helder

Paul


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2009-05-22 - 11:40:11 send message to dun grijzeroodstaart

is aan de buitenkant van een papegaaien ei ook al te zien of ze onbevrucht is of bevrucht ??

mvg

Tim


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2009-05-22 - 11:46:32 send message to dun grijzeroodstaart

en als er iemand is die dat uit kan leggen met foto,s !?

ik heb namelijk 2 eieren bij mijn grijze maar kan ze zeer moeilijk schouwen , wel zijn ze aardig donker maar mischien dat iemand mij kan helpen van hoe je het kan zien !?

mvg


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-05-22 - 12:39:20 send message to Niltava

Ik schouw de eieren vaak gewoon in het nest. Gewoon door het nestje even door de zon te laten beschijnen. Hetzelfde kun je binnen doen door er een lamp er op te laten schijnen of het nest onder een lamp te houden(hoeft niet dichtbij)
Bij witte, lichtblauwe eieren is dit best te doen alleen heeft ervaring er ook wel wat mee te maken.
De eieren zien vervrucht een beetje oranje(door de aderen), onbevruchte lichtgeel.
Dit kan bij kleine vogels(tot zeg maar kanarie/grasparkiet al bij een dag of 4-5, bij de grotere 7-10 dagen.
Je kunt vaak het hartje (in aanleg) zien pompen happy :) , een wonder.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2009-05-22 - 12:39:22 send message to Niltava

Ik schouw de eieren vaak gewoon in het nest. Gewoon door het nestje even door de zon te laten beschijnen. Hetzelfde kun je binnen doen door er een lamp er op te laten schijnen of het nest onder een lamp te houden(hoeft niet dichtbij)
Bij witte, lichtblauwe eieren is dit best te doen alleen heeft ervaring er ook wel wat mee te maken.
De eieren zien vervrucht een beetje oranje(door de aderen), onbevruchte lichtgeel.
Dit kan bij kleine vogels(tot zeg maar kanarie/grasparkiet al bij een dag of 4-5, bij de grotere 7-10 dagen.
Je kunt vaak het hartje (in aanleg) zien pompen happy :) , een wonder.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2009-05-22 - 15:52:39 send message to dun grijzeroodstaart

ik zal zondag is proberen om te kijken , dan zijn ze een goeie week bebroed dus zullen we wat moeten zien .

gr

tim


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-05-22 - 17:48:28 send message to Rik

Opvallend is ook als eieren bevrucht zijn dat ze gaan glimmen en een blauwe waas krijgen. Da's meestal in een wat verder stadium.

Bij twijfel de eieren gewoon maar laten liggen. Ik heb zelfs eens in mijn begincarriére een ei kapot getikt omdat ik zeker wist dat het onbevrucht was. Toen er vervolgens gepiep uit het kapotte ei kwam wist ik dat ik een domme fout had gemaaktsad :(

Met een schouwlamp is dit allemaal te voorkomen. Zelf heb ik daarvoor de kleinste MAG-lite waar één AAA-baterijtje in gaat. Die kun je bijna bij ieder doe-het-zelf zaak kopen.


dun grijzeroodstaart
Website Member
Posts :1110

Website Member
2009-05-22 - 22:25:58 send message to dun grijzeroodstaart

nou kon het niet laten , net in het donker mijn eieren geschouwt en 1 kon ik zien dat hij ergdonker rood van binnen was dus dat zit wel goed , en het andere ei was wat makkelijk te schouwen in het nest en daar zag je een mooi spinnen webje in dus beide bevrucht ,

nu lekker met rust laten we horen van eigen piepen in het blok .



davy
Website Member
Posts :11

Website Member
2010-12-24 - 05:07:22 send message to davy

ik heb een koppel ara maracana waarvan de pop 1.5j is en de man 2j. Ik heb sinds de 16de (dec) eerste ei en ik heb nog eens kunnen piepen gisteren toen lagen er 3.Zou het kunnen op deze leeftijd?en welke dag zou je moeten zijn als ze bevrucht zijn?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2010-12-24 - 09:13:35 send message to ParkietenPeter

Je mag doorgaans met een eerste nest rekening houden met 'mislukking'.
De pop is nog wat jong en ze moeten het nog 'leren'.
Als de pop zo'n 5 dagen 'zit' te broeden zou je kunnen zien of de eieren bevrucht zijn.

wink ;) Peter



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 217 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede