Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zieke bonte boer, wat te doen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : zieke bonte boer, wat te doen?
Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-02-22 - 13:56:07 send message to Ruben89

hallo,

ik heb al een tijdje een koppel bonte boeren zitten. Maar heb ik nu een probleem.
Vanmorgen zat de pop zomaar heel bol en ineens mager.
Gister heb ik ze nog verplaatst naar een ander verblijf, en gelijktijdig uit voorzorg ontwormt, daar ik ze toch in de handen had.
Gisteren niets aan de hand, zowel man als pop goed in t vlees. en nu is de pop erg mager en kan amper meer op de pootjes staan.

Ik heb het volgende al gedaan, wat kan ik nog meer doen?
- In een warmte bak geplaatst van 30+ graden celcius.
- Gisteren heeft ze een wormkuur gehad.
- met een lepeltje water gegeven
- voer is beschikbaar, maar er wordt niet van gegeten.

wat kan ik nog doen, alle tips zijn welkom

mvg, ruben


sander Bunskoek
Website Member
Posts :30

Website Member
2009-02-22 - 14:00:55 send message to sander Bunskoek

ik denk wel dat het wormen zijn en zo ineens mager dat kan niet dat was gister dan ook al zo, meer als dit kun je er niet aan doen
gr. sander


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-02-22 - 14:04:58 send message to Ruben89

hallo,

bedankt voor je reactie.
gister was er NIETS zichtbaars aan de hand. ik heb ze beide in de hand gehad en waren goed in t vlees, je voelde het borstbeen niet/nauwelijks

mvg, ruben


vingerhoed
Website Member
Posts :51

Website Member
2009-02-22 - 14:11:02 send message to vingerhoed

zeer snel naar een dierenarts gaan, heb het zelf ook aan de hand gehad


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-02-22 - 15:26:51 send message to Ruben89

bedankt voor jullie reactie, maar t mocht niet meer baten.
de pop is zojuist overleden.
ik snap niet wat er fout is gegaan
krijgen alles wat ze naar mijn idee nodig zijn.
papegaaienmengeling gemengd met gr parkieten voer
eivoer, grit, appel, wortel, zitten buitenvoliere van 3 meter lang.
erg balen, was een mooie pop


sluusie
Website Member
Posts :57

Website Member
2009-02-22 - 15:32:14 send message to sluusie

Zonde van de bonte boer pop ,dat joinge koppel wat je van mij hebt gekocht in de zomer doen die het nog wel steeds goed dan hopen dat metr de andere 3 wel goed gaat dan.
R van Hasselt


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-02-22 - 16:03:34 send message to ParkietenPeter

Altijd het zwakke geslacht dat ons in de steek laat. wink ;)

Maar inderdaad gisteren móet er al iets aan de hand zijn geweest. Dit kan nooit van 1 dag gaan.

Is natuurlijk heel goed mogelijk dat je het niet merkte omdat je dacht dat ze in de stress zouden zijn van het verhuizen, vastpakken, kuren. (geen verwijt)

Succes met zoeken naar een nieuwe.
Peter


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-02-22 - 16:22:31 send message to meyer

quote
Gister heb ik ze nog verplaatst naar een ander verblijf, en gelijktijdig uit voorzorg ontwormt, daar ik ze toch in de handen had.


Als er niets aan de hand was moet er bijna al iets fout gegaan zijn bij het ontwormen. Het kan komen dat de vogel iets van het middel in de longen heeft gekregen. Ook gaat de grootste helft van zieke vogels dood door verhongering. Vaak hebben liefhebbers dit niet in de gaten want er staat toch voldoende voedsel in de kooi. Let bij zieke vogels altijd goed op de voerbak, zodra er minder gegeten wordt dan moet er bijgevoerd worden met een kropnaald om de vogel op krachten te houden zodat hij/zij kan genezen en niet van honger verder verwakt en de kans niet krijgt om te genezen. Zet zo'n vogel ook warm.

Groeten Meyerwink ;)


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-02-22 - 16:28:37 send message to Ruben89

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo,

er moet inderdaad al wat aan de hand zijn geweest verwacht ik, Maar dat was tot vanmorgen nog niet zichtbaar. ik heb m net nog even goed bekeken, maar de krop is echt heel leeg, de buik is nog wel aardig dik.
ik heb haar nog even gewogen net, en ze was 165 gram, dus lijkt me ook niet zo gek
nu de man maar verkopen, poppen zijn nauwelijks te krijgen, of heel duur

mvg, ruben


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-02-22 - 16:41:13 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

165 gr. is een zware vogel voor een pop, had ze haar schoenen nog aan.laugh :D
Het gewicht voor de B.boer zit tussen 135 en 155 gr. met uitzonderingen van kleine en grote vogels. Poppen zijn meestal lager in gewicht dan de mannen.

Ik zou de man verkopen. Als je nu hier op V.A. tussen de advertenties kijkt er staan een paar leuke koppels te koop voor een normale prijs.
succes.

Groeten Meyerwink ;)


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-02-22 - 17:02:46 send message to kvhooff

Ik zou voorlopig helemaal geen nieuwe vogel aanschaffen totdat de doodsoorzaak bekend is.
Om dit te achterhalen kun je de dode vogel bij een (vogel-)dierenarts ter autopsie aanbieden.

De man die erbij heeft gezeten zou ik apart zetteb van de overige vogels.

Ps. je hebt de bonte boertjes toch niet koud zitten? Daar kunnen de poppen slecht tegen. Je moet de advertenties maar eens volgen. Wegens verlies van de pop de man aangeboden.. Bijna allemaal kwekers die deze vogels koud hebben zitten.

Kees


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-02-22 - 17:10:59 send message to meyer

De Senegal papegaai kan net als alle Poicephalussen heel goed tegen de kou. Hun broedtijd is hier ook midden in de winter.
Dat er soms poppen dood gaan heeft niets met het soort te maken, dit staat regelmatig bij allerlij soorten vogels vermeld. Wel worden er minder poppen geboren maar dat is ook bij de Meyer papegaai.Bij de Ruppell zijn er weer poppen dan mannen. Het is een onzin verhaal dat poppen niet goed tegen de kou kunnen.Poppen hebben meer risico's om te overleven bv legnood of een man welke de pop dood.

Groeten Meyerwink ;)


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-02-22 - 17:59:20 send message to kvhooff

quote
De Senegal papegaai kan net als alle Poicephalussen heel goed tegen de kou. Hun broedtijd is hier ook midden in de winter.

Deze vogels komen van het zuidelijk halfrond. Daar hebben ze zomer als het bij ons winter is.
De poicephjaluis soorten hebben hun biologische klok nog steeds niet omgezet. Dus broeden ze in de voor hun zeer nadelige periode.

quote
Dat er soms poppen dood gaan heeft niets met het soort te maken, dit staat regelmatig bij allerlij soorten vogels vermeld.



Helaas is ons management niet optimaal. Tropische vogels worden in de vrieskou gehouden waarbij legnood, afgevroren teentjes, dode jongen wegens kou (de pop te lang van het nest geweest) en op oudere leeftijd gewrichtproblemen als normaal worden beschouwd.
Niet gek dat kwekers die vogels in de kou houden als poppenkillers gelden.

quote
Wel worden er minder poppen geboren maar dat is ook bij de Meyer papegaai.Bij de Ruppell zijn er weer poppen dan mannen.


Er worden net zoveel poppen als mannen geboren.
Bij statistiek moet je niet in je eigen kooi kijken maar op de paar duizend jongen.

quote
Het is een onzin verhaal dat poppen niet goed tegen de kou kunnen.Poppen hebben meer risico's om te overleven bv legnood of een man welke de pop dood


Legnood heeft alles met kou te maken. Het zogenaamde kalkgebrek is niks anders dan gewrichtsproblemen ontstaan door kou. Een poicephalus of grijze-roodstaartpapegaai heeft niet meer kalk nodig dan een Zuid-Amerikaan maar is wel gevoelig voor gewrichtsproblementen gevolge van kou.

Bij poicephalussoorten komt aggressie voor. De oorzaak hiervan is een gedwongen partnerkeus in combinatie met een te kleine behuizing.
Echter we kennen zowel dominante poppen als dominante mannen waarbij de dominante poppen in de meerderheid zijn. Er worden nl. meer mannen dan poppen geslacht.

Het tekort aan poppen is bij de poicephalussen extreem ten opzichte van andere vogelsoorten. Nogmaals; kijk naar de advertenties of vrag maar eens bij je vogelarts.

Kees


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-02-22 - 19:16:02 send message to denegon

zonder enige aanwijzing dik zitten is echt iets voor de dierenarts.
groetjes egon


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-02-22 - 19:49:15 send message to wiechmann

legnood door kou .
kan er bij mij niet meer in .
koppel timny bij - 20 2 eitjes gelegd
koppel edels bij - 15 2 eitjes gelegd

hoe word dit verklaard dat dit geen probleemen heb opgelevrd


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2009-02-22 - 19:59:40 send message to Wickingh

eieren bij de groenvleugels bij -20
eieren bij de edels bij -8

geen enkel probleem.

Bij een onbekende doodsoorzaak niet gaan gissen maar autopsie laten plegen,

mvg Frank



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 233 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede