Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweekkooien van betontriplex Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kweekkooien van betontriplex
bboer
Website Member
Posts :93

Website Member
2009-02-17 - 10:33:40 send message to bboer

Hallo, wie heeft er ervaring met met kweekkooien van betontriplex?
Het leek mij wel gemakkelijk monteren en schoon te maken. En denk ook dat het goedkoper is als alles van trespa en aluminium.
Gr. Bboer


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-02-17 - 13:30:07 send message to rajar

Voor mussen?


bboer
Website Member
Posts :93

Website Member
2009-02-17 - 13:59:25 send message to bboer

Kooien voor kromsnavels, bonte boeren en dergelijke. Zeker geen mussen.


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-02-17 - 14:00:29 send message to danielkempenk

het nadeel lijkt mijn dat de kooien veel te donker zijn van binnen.
tenzij je spierwitte vogels hebt dan steken die wel af tegen de donkere omgeving.
ik persoonlijk zou dan kooien maken van witte meubelpanelen.
heb ze ook al is gemaakt en dan met een achterwand van laminaat ziet er leuk uit en niet zo ''steriel''

gr.daniel


bboer
Website Member
Posts :93

Website Member
2009-02-17 - 14:06:20 send message to bboer

He, is inderdaad wat donkerder,maar hoe blijven meubelpanelen als ze nat worden. Tijdens het schoonmaken bijvoorbeeld? Spierwitte bonte boeren ben ik nog niet tegen gekomen


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-02-17 - 14:12:45 send message to danielkempenk

ik heb zelf ook bb en meyers in hokken van meubelpaneel bij mij gaat het goed.
ik sproei ze regelmatig maar je moet niet overdrijven natuurlijk.
ik heb de panelen verlijmt en waarnodig bijv de hoeken op de bodem gekit.

gr.daniel




johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2009-02-17 - 16:21:47 send message to johanblok

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik gebruik betontriplex al jaren als bodem voor binnenhokken en binnenvolieres. Dit niet alleen voor vogels, maar ook voor chinchilla's die de bodem veel sterker belasten dan vogels. Prima materiaal voor dit doeleind, prima schoon te maken, alleen als ook de achterkant, zijkanten en bovenkant ervan gemaakt worden, dan wordt het mijns inziens veel te donker.
Meubelpaneel zou ik niet gebruiken als het wat langer mee moet gaan. Al helemaal niet als het in een vochtige ruimte staat.


bboer
Website Member
Posts :93

Website Member
2009-02-17 - 18:26:46 send message to bboer

Hoi johan, zat zelf ook al te twijfelen hoe dat zou gaan met meubelpanelen op de lange duur.
Zou de betonplex ook kunnen verven natuurlijk. Trespa platen en aluminium telt natuurlijk ook lekker door. Dit leek mij wel een optie en is ook degelijk te monteren en duurzaam. Zeker met en dergelijke..


Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2009-02-17 - 19:28:51 send message to Enrico

De binnenvolieres die ik ken van iemand die halsbanden kweekte waren de wanden allemaal in betontriplex gemaakt, enkel de bovenzijde was gaas. De naad waar 2 platen tegen elkaar stonden was wel bedenkt door een alu latje. Is inderdaad wel vrij donker, maar de halsbanden hadden daar totaal geen last van ( op gebied van kweken).


bboer
Website Member
Posts :93

Website Member
2009-02-17 - 19:36:34 send message to bboer

Je kunt het natuurlijk verven in de kleur die je wild.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2009-02-17 - 19:55:40 send message to johanblok

Bij verven zou ik wel eerst een stukje proberen, laten drogen, en kijken of het goed houd op het gladde oppervlak van de betonplex.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-02-17 - 20:07:39 send message to Rogert

Ik heb mijn kweekboxen van witte meubelplaten gemaakt. Ik heb er 10 jaar kromsnavels in gehad en nu zitten er tropen in. Alles is nog in prima staat op wat gebruiksporen na.

Deze platen zijn snel en makkelijk te verwerken en niet al te duur. Maar het is wel verstandig, zoals boven al vermeld, de platen goed te verlijmen of verkitten, ivm vocht.
Maak je constructie niet te groot, anders is het niet meer te tillen.
Ik heb trespa als achterwand omdat daar ook de zitstokken op gemonteerd zijn. Want waar je wel op moet letten is dat je de vogels niet de kans geeft om aan je platen te knagen. Een beschadiging of schroefje kan voor een vogel al een mooi begin zijn. Vandaar de keuze voor trespa.

Houd bij het bouwen ook rekening met een tussenschuif om je vogels te kunnen scheiden als je dat wilt.

Nestkasten niet in de kooi monteren maar er buiten. Dit is praktisch voor de nestcontrole en je hebt inwendig meer ruimte.

Voorfronten moeten stevig in het frame gemonteerd worden, anders is dit een ideale beginplaats om te knagen.

Als je de keuze tussen meubelplaat of betonplex moet maken zou ik voor de meubelplaten gaan. Deze zijn goedkoop, makkelijk te verwerken en voor de vogel even knaagvast als betonplex. Als de vogel een begin heeft dan is betonplex ook zo weggevreten. Nadeel is dat deze maximaal 80 cm breed zijn.

En als ik mijn hokken zou overmaken zou ik groene meubelplaten nemen. Dit oogt wat natuurlijker, je ziet het vuil er niet zo heftig op en ik denk dat het voor de vogel prettiger is.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2009-02-17 - 20:26:25 send message to P.Rooth

Betonplex verven is geen aanrader want er moet eerst een hechtprimer op en dan kan je pas schilderen , krijg je een laag die ongezond voor vogels is .
Zoals ik begrepen heb zouden er bonte boertjes in de broedkooien komen .
Dan is trespa eigenlijk een meer voor de hand liggend materiaal , het kost wat meer maar de levensduur en aanzicht is ook wat waard .

Persoonlijk zou ik voor trespa gaan ( kijk eens op MP )

Paul


robbunschoten
Website Member
Posts :117

Website Member
2009-02-17 - 20:46:37 send message to robbunschoten

ik zelf heb donkere kooien van betonplex en verder kooien van underlaymantplaten ik kan je wel zeggen dat mijn vogels beter kweken in dit soort omgeving als die spierwitte kooien ga maar eens in de natuur kijken daar is ook niks wit ,heb het gedaan voor de vogels en niet voor mezelf want die wonen er in vandaar,.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-02-18 - 00:14:21 send message to Ton Koek

Bij het schilderen over gebruikt betonplex aan de bekistingszijde ( zwart ) is een hechtproef gewenst. De plaat kan zijn behandeld met was of olie. Dit is gedaan om bij de ontkisting het beton sneller vrij te krijgen.
Heeft u "schoon" betonplex dan kunt u dit na ontvetten en opschuren ( P120 /P150 ) voorlakken en na schuren met bijvoolbeeld P360 aflakken. Hiervoor kunt u elke alkydhars- PU- of watergedragen verf gebruiken.

Nogmaals: heeft u gebruikt betonplex doe dan eerst een hechtproef: hiervoor zijn speciale kamsets verkrijgbaar maar u kunt ook een goede kwaliteit tape gebruiken. Plak dit op verschillende plaatsen op de te schilderen zijden. Valt het er af dan heeft u te maken met een vette ondergrond. Deze dient u zeer goed te ontvetten. Blijft de tape goed plakken en is deze er met de nodige moeite af te krijgen dan heeft u schoon betonplex en is de ondergrondhechting voldoende om succesvol te schilderen.

Bron: klusidee.nl


Bart 2
Website Member
Posts :23

Website Member
2009-02-19 - 20:14:17 send message to Bart 2

Heb voor mijn amazones broedblokken van 30x30x60 in betonplex. Eenvoudig in onderhoud, maar wel loodzwaar om op te hangen. Echte knagers krijgen ook deze blokken stuk!
De zijwanden van mijn binnenkooien zijn ook in betonplex, maar vermits ze daar niet aan de kanten kunnen knagen, zijn deze platen na 10 jaar nog steeds als nieuw (en zeer gemmakkelijk proper te houden). Dus wat mij betreft: ik houd het bij betonplex.
Wat betreft de opmerking "te donker": wanneer je artikles leest van R. Low blijkt een donker blok juist veel aantrekkelijker voor papegaaien...



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 171 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede