Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoe een buizerd helpen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Hoe een buizerd helpen?
Bart 2
Website Member
Posts :23

Website Member
2009-02-08 - 16:37:27 send message to Bart 2

Vooreerst dit: uit andere gelijkaardige onderwerpen in dit forum heb ik al kunnen afleiden dat dit onderwerp vaak voor controverse zorgt.. Het zij zo.

Vorige week reed een vriend van me op een Duitse autosnelweg, toe ie op de pechstrook een buizerd zag zitten. Ondanks het razend drukke verkeer is hij gestopt, en heeft de buizerd kunnen pakken. Het beestje bleek zwaar gehavend te zijn aan zijn poot. Hij heeft het dier meegenomen, en eens thuis, onmiddellijk naar de dierenarts gebracht. Die liet onmiddellijk weten dat het om een zeer complexe breuk ging, en dat het dier weining kans op overleven had. Niettemin heet hij de breuk gespalkt, en al bij al een redelijk honorarium aangerekend. Op de vraag of het dier naar een opvang gebracht kon worden, antwoordde de dierenarst dat het beest daar hoogstwaarschijnlijk zou ingeslapen worden, omdat er 'nog heel wat kosten' aan het beestje waren, zonder veel kans op een echt herstel. Mijn vriend kon dat echt niet over zijn hart krijgen, en heeft de buizerd dan maar zelf meegenomen. Nu zit hij al een week thuis, en krijgt elke dag jonge (dode) muizen. Hij stelt het wel, maar kan amper of niet op de gekwetste poot steunen.
Wat is een mogelijke volgende stap? De allereerste bedoeling is de vogel van de dood te redden, ook zal zou dat betekenen dat hij niet meer terug in de natuur gezet kan worden. Bestaan er serieuze adressen waar de vogel eventueel terecht kan en een kans krijgt?


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-02-08 - 16:53:50 send message to marie rose

hier bij ons is een vogelopvangcentrum te opglabeek daar worden de gewonde dieren verzorgd en terug in de natuur gezet, en dat gaat van een hert tot een vogel, je word zelfs uitgenodigd als ze de vogel terug laten vliegen zodat je het kan zien


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2009-02-08 - 22:48:18 send message to roodmus

Inderdaat zijn er altijd mensen die hier over problemen maken,Lekker laten l.............n

Je vriend heeft gedaan wat hij moest doen,een dier in nood helpen.

Toppie en ook nog de onkosten betalen.

Probeer inderdaat wat mijn voorganger schreef lijkt mij een mooie oplossing.

Suc6


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2009-02-09 - 02:32:17 send message to Strigiformes

Buizerds zijn oportunisten qua voer. Dus ook aaseters en hoeven niet persé een prooi te slaan. Dus als de poot is genezen kan ie terug in de natuur.Waarbij opgemerkt dat ie waarschijnlijk zijn angst voor mensen grotendeels kwijt is.


vasco
Website Member
Posts :107

Website Member
2009-02-09 - 11:38:05 send message to vasco

Bart daar zijn zeker adressen van opvangcentrums bij U in de buurt waar je die buizerd kan binnen brengen en die vogel wordt zeker niet in slaap gedaan als het niet moet.Kijk uit als ze erbij komen dat jij of je vriend die buizerd zo thuis hebben zitten want daar staan zware boetes op.Als je wil kan je bellen naar het vogelasiel te Opglabbeek en die helpen je zeker verder.


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2009-02-09 - 13:06:01 send message to EdensB

blij dat er nog mensen zijn die een boete riskeren om een dier in nood te redden wink ;)


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2009-02-09 - 13:57:06 send message to mootje

Goed gedaan!
Er zijn overigens maar heel weinig dierenartsen die wat van roofvogels weten hoor.
Vorig jaar had ik hier ook een bosuil, welke al een hele tijd in het bos op de grond had gelegen.
Een gecompliceerde breuk in het dijbeen net onder het gewricht.
Daarbij was de inhoud van zijn spiermaag helemaal verhard, en kon ze (het was een wijf)geen braakbal gooien.
Vogelartst na vogelarts...hier kunnen wij niets meer mee, fractuur konden ze niet pennensad :(
Net zolang gezocht tot ik er 1 vond die de breuk met hechtdraad netjes aan elkaar had gezet, poot goed ingepakt.
Het kon dus wel degelijk.
Uilen hebben echt goed werkende poten en klauwen nodig, dus die kan je alleen terug zetten als ie ook in staat is zelf zijn kostje je vangen.
Buizerden zijn zoals reeds eerder vermeld oppertunisten, hebben ook geen grote klauwen.
Wel moet ie in staat zijn om zich te verdedigen tegen kraaien, soortgenoten ed.

Van belang is nu, dat ie jouw niet met voer asocieerd, en dat zijn poot niet verstijfd (fixeerd).

Groetjes Monica.


vasco
Website Member
Posts :107

Website Member
2009-02-09 - 17:15:31 send message to vasco

Het vogelasiel heeft een vaste dierenarts en Operatiekamer alles is gratis.Een vogel kan niet beter af zijn als daar alle medische hulp voor de infecties die kunnen volgen en als hij niet meer los kan in het wild wordt hij daargehouden ineen grote kooi daar zitten nog buizerds en uilen en noem maar op er komt meer bij kijken als alleen maar muizen geven.Dit asiel wordt bezocht door groepen vanuit gans het land ook vanuit het buitenland.Als je het beste voor de vogel wil dan breng je hem binnenwink ;)



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-02-09 - 17:53:05 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het is mooi als iemand zo warm loopt voor een opvang. shocked 8O

Mijn persoonlijke ervaring met Opglabeek in verband met mijn weggevlogen duif is anders heel anders. Geen dierenarts die hem blijkbaar kon (of wilde?) redden. Had natuurlijk helemaal geen prioriteit, moet je teovallig maar van houden. Uiteraard was die duif dan maar te zeer gewond om nog te redden. (heel genuanceerd en wellicht overdreven, maar wel zo verteld)

Een reactie overigens die de dierenartsen ook al gaven over de buizerd?!?

Dus alles is hierin betrekkelijk.

Je mag het van de wet dan natuurlijk niet zeggen, maar goed werk Bart.

quote
Bestaan er serieuze adressen waar de vogel eventueel terecht kan en een kans krijgt?



Neem eventueel contact op met een valkenier.
Een man met een heeeeel groot hart: www.wimhuygen.be

sad :( Peter


Bart 2
Website Member
Posts :23

Website Member
2009-02-09 - 20:52:08 send message to Bart 2

Vooreerst dank voor de reacties. Noch mijn kameraad, noch ik zijn kenners van roofvogels. Ik ben wel blij te lezen dat buizerds blijkbaar "opportunisten" zijn, en dus minder behoefte hebben aan twee gezonde poten. Want ter info de dierenarts heeft er twee botjes uitgehaald wegens te zwaar beschadigd. Ik vrees dat er al wet wat gewenning aan de mensenhand is, daar die voor het eten zorgt...
En het is niet zozeer een kwestie van centen, dus betalende opvang is ook een optie. We contacteren zeker het centrum in Opglabbeek om te zien wat de mogelijkheden zijn. Want zoals eerder geschreven, bedoeling is het diertje in leven te houden, liefst terug in de natuur.


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2009-02-10 - 00:42:11 send message to Strigiformes

Qua wetgeving is het de 'vinder' toegestaan om de vogel 24 uur 'onder zich te hebben'. Oftewel in eigen opvang. Dit om een eerste hulp te kunnen bieden en als de vogel niet binnen 24 weer uitzetbaar is om een legitieme opvang te vinden en daaraan af te staan. Deze zorgen dan verder voor de vogel.



mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2009-02-10 - 15:09:01 send message to mootje

Er zijn ook v.o.c.'s met een machtigingsclausulewink ;)
Mocht je om wat voor reden dan ook de vogel langer dan deze 24 uur thuis hebben, kunnen zij jouw tijdelijk machtigen.
Stel je hebt pas volgende week tijd om bv. naar de andere kant van het land te rijden om de vogel af te geven, ben je voor die week gemachtigd, en dus niet in overtreding.


Strigiformes
Website Member
Posts :149

Website Member
2009-02-11 - 21:11:10 send message to Strigiformes

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Maar je moet dan wel eerst contact opnemen met een asiel/vogelopvangcentrum
Enkele adressen.
http://www.vogeltrekstation.nl/vogelasielen.htm

Sta jij hier ook tussen, Mootje?


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2009-02-12 - 18:48:13 send message to mootje

Daar sta ik niet tussen.
Lijst is ook niet up to date, er missen er wat, en sommigen zijn allang niet meer in bedrijf.
Afgeven van vergunningen licht op zijn kont momenteel.
Naar wat ik begrepen heb willen ze in de toekomst vergunningen gaan innemen, en door het hele land een stuk of 4/5 wildlifcentre's gaan plaatsen.
Kan inmiddels alweer gewijzigd zijn overigens.
Maar ik vind het geen goede zaak zoals het er nu voorstaat.
Ik had eerder een opvang, jarenlang.
Kon dit met mijn gezin niet meer combineren, zat tegen de 1000 vogels op jaarbasis.
Maar de mensen weten mijn deur nog steeds te vinden, en ik laat mens nog dier in de kou staan.
Mijn vogels worden netjes aangegeven, en mocht het nodig zijn ben ik gemachtigdwink ;)

groetjes Monica.


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2009-02-12 - 20:26:57 send message to Kieba

Hallo Bart

De buizerd is nog steeds een beschermde roofvogel en mag absoluut niet in jou bezit zijn.
Ik werk in het vogelopvang en hospitaal te Haarlem en wij krijgen ze ook regelmatig binnen.
Buiten muizen kan je hem ook dode kuikens voeren en zet hem in een afgesloten hok zodat hij volledige rust krijgt met zijn poot en ga niet voortdurend kijken want hij blijft angstig. Buiten zijn gebroken poot heeft hij ook de nodige stress vanwege zijn gevangenschap en ook dat is funest voor hem. De buizerd heeft beiden poten nodig om zijn prooi te vangen. Hij zal je niet bijten maar als hij je te pakken krijgt met zijn klauwen kan je het schudden.
Geweldig natuurlijk dat er zoveel moeite is gedaan voor hem maar mijn advies is toch breng hem naar een vogelopvang want daar staan toch de mensen die er verstand van hebben.
En geloof me nu maar er wordt niet zo snel afgemaakt want ons motto is altijd redden wat er te redden valt.
Een gebroken poot is 1000 maal minder erg dan een gebroken vleugel.


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2009-02-12 - 20:48:05 send message to Kieba

Dit bericht is 1 keer gewijzigd



Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast


Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 235 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede