ik kweek gordelgrasvinken.
Als je ziet dat alle jongen even uit het nest zijn en later er weer in zitten,wanneer moet je dan het nestje voorgoed weghalen want ze zitten er s`nachts ook nog in met zo`n allen.
Waarom zou je het nest kastje willen weghalen. Ik zou het sowiezo laten hangen tot dat ze zelfstandig zijn. En verder zou ik het laten hangen als je nog een nestje wil.
In het begin van het uitvliegen dan gedragen de jonge vogels zich een beetje zoals mensenbabies, ze zijn eerst actief en daarna moeten ze slapen. Daar gebruiken ze hun nest voor. Je moet dit nestje sowieso laten hangen tot ze er niet meer regelmatig overdag naar terugkeren (tot ongeveer 2 weken na het uitvliegen).
Daarnaast zijn Gordelgrasvinken nestslapers, wat inhoudt dat ze de nacht liever in een nestje doorbrengen dan op de stok... Je zou kunnen overwegen om het nestje te laten hangen.
als de jongen er uit zijn:
weghalen, schoonmaken en zo snel mogelijk terughangen.
zoals is opgemerkt:
jongen moeten veel slapen, gebruiken daarvoor een nestje; voordeel: ze houden elkaar warm.
gefeliciteerd met de jongen en succes verder.
kun je er dan beter een bij inhangen zodat ze met de tweede ronde kunnen
beginnen want anders leggen ze de eieren bij de jongen in en die worden dan vies.
Liht eraan waar ze in gehuisvest zijn maar anders kun je er gewoon een nestje bij hangen.
Je kunt ook gewoon het oude nest laten hangen voor een keertje en dan bouwen ze als je ze voldoende nestmateriaal geeft wel een nest overheen!
Succes.
als de kooi klein is, zou ik de jongen zodra ze goed zelfstandig zijn eruit nemen en apart zetten.
De kans is anders groot dat de jongen in de nesten blijven gaan en de eieren plat drukken.
Bij een grote kooi/voliere is er veel minder risico.