Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Californische kuifkwartels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Californische kuifkwartels
stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2008-11-12 - 17:05:51 send message to stijnow

Hallo,

Sinds kort heb ik een koppeltje californische kuifkwartels aangeschaft. (jong koppel, van dit jaar en onverwant)

Het is natuurgebroed.

Voordat ik deze kwartelsoort kocht heb ik natuurlijk veel info verzameld op internet en in een vogelboek.

Maar ik was benieuwd wat jullie ervaringen zijn met deze kwartelsoort....

Alle info over deze soort is dus welkom en vooral je eigen ervaringen, tips en dergelijke.

Mvg,

stijn


marco20
Website Member
Posts :259

Website Member
2008-11-12 - 18:35:19 send message to marco20

ik heb thuis ook een koppel rondlopen . vindt het mooie kwartels maar om ze bij kleine vogels te houden is niks omdat ze savonds en overdag wel eens op stok vliegen .


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-11-12 - 19:06:15 send message to zourky

Ik geloof niet eens dat de kwartels en de vogels mekaar kennen,dat het nog problemen geeft,bij mij zit zelfs een engelse haan in de voliere bij de vogels,die gaat het s'avonds ook in het nachthok en slaapt naast de vogels,als ik meelwormen geef aan de vogels en ook aan hem,dan roeps hij op de vogels juist zoals hij bij de kippen deed,de voliere is wel groot met een 70 tal vogels
groetjes Richard


stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2008-11-12 - 20:00:19 send message to stijnow

Oke, bedankt maar iemand nog broedervaringen misschien....?

Andere info blijft natuurlijk ook welkom.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-11-12 - 21:10:49 send message to Rogert

Het is een jong onervaren koppel wat de tijd nodig heeft om te leren.

De eerste eieren zullen mogelijk door de hele voliere verspreid gelegd worden. Als je deze eieren op een opvallend maar wel beschut plekje in je voliere legt zullen de kwartels op gegeven moment door hebben dat het praktisch is de eieren bij elkaar te leggen.

Met uitbroeden geld hetzelfde. Het eerste legsel zal mogelijk niet helemaal uitgebroed worden. Op gegeven moment hebben ze door dat ze langer moeten zitten.

Voor het grootbrengen van jongen geld hetzelfde. Van de eerste jongen zullen er maar een paar groot komen. Naarmate de kwartels meer ervaring krijgen zullen er ook meer jongen groot komen.

Het zelfde geld voor jezelf. Naarmate je langer vogels houd zul je steeds meer ervaring krijgen en moeilijkere soorten kunnen gaan houden.

Tips voor kwarteljongen: houd ze niet op zand. Jongen krijgen met fourangeren te veel zand binnen en raken verstopt.
Geen open waterbak gebruiken om te voorkomen dat ze verdrinken.
Hoge drempeltjes in je hok verkleinen door extra loopplankjes te maken.
Jongen bij ouder weghalen op het moment dat de haan ze achterna gaat jagen. Hier staat geen tijd voor. Soms is dit met 4 weken soms met 3 maanden.

Je kwartels kun je tam maken door ze meelwormen uit de hand te voeren. Als ze jongen hebben dan worden deze automatisch ook wat tammer.

Verder is het een kwestie van uitproberen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-11-12 - 22:06:26 send message to Ton Koek

Ik heb ze ook gehad jaren terug, ze maakten teveel herrie in de nacht en vroege morgen helaas.


stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2008-11-13 - 21:52:57 send message to stijnow

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Oke bedankt voor jullie reacties.

Ik heb al wel ervaring met chinese en europese kwartels dus qua voeding, verzorging, op voeding etc. van kwartels in het algemeen weet ik al wel het een en ander vanaf.

De kwartels maken bij mij ook wel wat geluid (niet s'nachts) maar niet dat ik dit storend vind ofzo, dus dit is in princiepe geen probleem.

Ohja en er licht trouwens schelpenzand bij mij onder in de voliere, zou dit dan schadelijk kunnen zijn voor de jongen? Ik heb hier in de voorgaande jaren geen problemen mee gehad met de chinese dwerg kwartel maar toch wilde ik het even weten.

Wel heb ik nog een aantal vragen:
1. Uit hoeveel eieren bevad een nest van de californische kuifkwartels ongeveer?
2. En ik had gelezen dat de haan agressief kan zijn tijdens de broedperiode, klopt dit?
3. Word het geluid dat de kwartels produceren tijdens de broedperiode harder?

Mvg en nogmaals bedankt voor jullie reacties!
stijn


marco20
Website Member
Posts :259

Website Member
2008-11-13 - 21:57:55 send message to marco20

meer als 20 eieren is normaal bij deze kwartelsoort . agressief zijn bijna alle hanen als er jongen rondlopen . of het geluid harder wordt tijdens deze periode weet ik niet . groeten marco .


waaksens
Website Member
Posts :15

Website Member
2009-02-03 - 11:36:45 send message to waaksens

Hallo

Ik heb sinds kort een koppeltje californiche kuifkwartels maar nu heb ik een vraag want ik wou graag een trio en nu heb ik nog een popje maar kan ik die gewoon bij die koppel californiche kuifkwartels doen?? alvast bedankt.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2009-02-07 - 12:24:30 send message to BZB

beter is ze koppelsgewijs te houden.


andre22
Website Member
Posts :68

Website Member
2009-02-07 - 14:19:53 send message to andre22

Hallo,
Ik heb ook een trio californische gehad maar dit ging niet goed. Zowel de haan als de hen deden niets anders dan de andere hen achterna jagen.
Lijkt mij ook beter om ze koppels gewijs te houden.
Gr Andre


waaksens
Website Member
Posts :15

Website Member
2009-03-25 - 08:45:17 send message to waaksens

Kunnen californiche kuifkwartels ook regenwormen hebben of is dat giftig??
alvast bedankt

MVG Anne Mulder


mila86
Website Member
Posts :111

Website Member
2009-03-25 - 10:05:02 send message to mila86

ik weet niet of ze regenwormen kunnen hebben volgens mij niet giftig maar je kan in elke dierenwinkel een potje meel of morio wormen kopen voor 1 euro per schepje en is erg goed voor ze.

groetjes


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-25 - 10:06:20 send message to Karel

Systematisch regenwormen voeren wordt afgeraden (drager spoelwormen + mogelijk gif in de "ring"), maar als een kwartel zelf af en toe een wormpje opgraaft kan dat niet zoveel kwaad. Mijn kwartels hebben er tenminste nooit nadelige gevolgen van ondervonden.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-25 - 10:16:37 send message to Max.Weijers

Wij hadden vroeger ook een koppel en ook jongen, maar de jongen die waren zo klein dat ze door het gaas konden en de volwassenne niet, maar als de moeder kloek een keer riep dan kwamen ze ook weer terug.

Voor de veiligheid hebben we er wel iets minder dik gaas opgedaan later.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 245 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede