Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zeer dringend advies gevraagd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Zeer dringend advies gevraagd
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-13 - 17:26:14 send message to chrislaevers

Er is een binsenpop in de volière die eieren legt bij andere vogelsoorten. Ze heeft het gedaan bij de kanaries en die hebben het jong uit de nest gewipt toen het pas was uitgekomen. Het leefde nog en sperde zelfs en ik heb het in een binsennest kunnen leggen waar net één jong was uitgekomen. Die twee jongen zijn nu 16 dagen oud.
Gisteren en vandaag vliegen 3 jonge zebravinken uit en nu zie ik dat er een vierde jong is uitgevlogen. Het is echter geen zebrajong maar een binsenjong en het kan vliegen maar het wordt niet gevoederd.
Dat is de tweede maal dat dit gebeurt en toen vond ik het jong 's morgen dood.
Nu zit het jong binnen om het te vrijwaren van aanvallen van andere vogels. Ik heb het al geprobeerd te voederen maar daar is het nog net te jong voor vrees ik.

Zou ik het durven riskeren om dit jong bij de die twee andere jongen te plaatsen. Die zijn dus 16 dagen oud en het weesjong is er minstens 18.
Vorige donderdag hadden die twee jongen nauwelijks schachten. Ik wou ze ringen maar ze waren nog te plat.

Wat moet ik nu doen?
Ik heb ook al gezien dat dit jong door de draad heen voedsel vroeg aan andere zebravinken.
Gaat die wel het eten van de binsenouders aannemen?
Alle tips zijn welkom. Ik moet binnen zeer korte tijd een beslissing nemen en als ik blijf twijfelen, ga ik nog proberen te voederen en wachten tot morgen?
Ik heb enkele wasmottenlarven de kop afgesneden en ze uitgeperst en gemengd met eivoer met een klein snuifje vitaminen en wat karnemelk en honing. De vogel spert echter niet.

Dank bij voorbaat.

Christine.


goulds75
Website Member
Posts :74

Website Member
2008-10-13 - 17:37:02 send message to goulds75

Ik heb zoiets nog nooit megemaakt maar ik denk dat je toch moet probeeren bij de andere nest zetten.Ik denk 2 dagen leeftijdverschil is niet zo erg.Moet je wel natuurlijk in de gaten houden en als het niet gaat weer de jong weghalen en met de hand grootbrengen.
Succes
Groetjes Gabriella


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-13 - 17:59:15 send message to chrislaevers

Dank je Gabriella,

Ik heb nu al beslist dat ik best morgen vroeg het jong probeer bij die andere jongen te steken. Dan kan ik het de hele dag in het oog houden. Het licht blijft daar wel branden tot 21u maar als het naar een andere volière vliegt, zit het in de donker en dan vind ik die niet meer terug en verstoor ik alle andere vogels.
Als het jong verstoten wordt morgen, zal ik zelf moeten voederen en met dwang vrees ik.
Alle tips of adviezen in verband met de plaatsing van het jong in de andere nest of ivm met dwangmatig voederen zijn zeer welkom.
Dit is weer zo'n bizarre situatie. Je denkt dat je alles gehad hebt...

Christine.


goulds75
Website Member
Posts :74

Website Member
2008-10-13 - 18:25:09 send message to goulds75

Handopfok?Ik denk dat het niet echt makkelijk is maar ik zal denk ik ook doen als het echt niet anders kan.
Om te begginen koop handmix van Orlux.Dit doe je mengen met lauw water (1 deel handmix op 7 delen water).Dit doe je geven met 10 ml spuitje links de bekjes in (rechts loopt de luchtpijp namelijk).spuit steeds de kropjes 3/4 vol en steeds opnieuw om het anderhalf uur. De vogeltje wordt er vies van dus je moet wel elke keer met lauw water schoonmaken anders droogt op de veren.
De pot handmix heeft inhoud van 500gr kost +/- 6.00 euro en kan ook voor zieke en vezwakte vogels gebruikt worden.
Deze informatie heb ik van internett gehaald en het is wel voor goulds.Als je een paar meelwormen uitknijpt en in de mix doet zal prima zijn voor binsen ook.
De informatie komt van deze site:http://www.gouldamadine.com/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=62
Mijn excuses als de link niet mag plaatsen.
Succes.
Groetjes Gabriella


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-10-13 - 19:10:34 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Dit is weer zo'n bizarre situatie. Je denkt dat je alles gehad hebt...



happy :) Als je vogels houdt, heb je helaas nooit "alles gehad". Ik houd nu zo'n 46 jaar vogels en word nog ieder jaar verrast, zowel in positieve als in negatieve zin.

Succes met je binsje.


goulds75
Website Member
Posts :74

Website Member
2008-10-13 - 19:22:10 send message to goulds75

Klopt Karrel.
Vogels houden is een verassende hobbyrazz :p


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-10-13 - 20:57:29 send message to medaar

karel .kweek al 45 jaar vogels , en leer nog alle dagen bij. Dat is het leuke, van vogels te kunnen kweken. genieten ervan ... suskewiet in de week maar de zondag niet .


mercury
Website Member
Posts :5

Website Member
2008-10-13 - 21:33:12 send message to mercury

En waarom de zondag nie??? medaar !!!


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-10-13 - 22:16:05 send message to roodmus

Moet ie naar de kerklaugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D


goulds75
Website Member
Posts :74

Website Member
2008-10-14 - 00:21:47 send message to goulds75

Dat bedoel ik ook medaar.Vogels kweken is een supper leuke hobby en je leert elke dag wat.Maakt niet uit of je nu 20 jaar of pas 2 maanden besmet bent met de "vogelziekte" je leert gewoon elke dag.razz :p


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-14 - 16:02:18 send message to chrislaevers

Het gaat tot nu toe goed met het jong. Ik ga het niet plaatsen in de nest van de binsen waar jongere vogels in liggen.
Deze morgen was het nog steeds gedwongen voedering : tandenstoker langs de zijkant van de bek duwen en 'wachten' op een kleine opening.
Hij was deze morgen na de eerste voedering ontsnapt tussen wat te wijde tralies en zat een kweekkooi lager voor de kweekkkooi waar enkele zebravinken voor verkoop inzitten.
Nadien is het veel beter gegaan. Hij spert wanneer hij in de nest zit en hij spert ook in de hand.
Enkele fotootjes ter illustratie:


Dat was de situatie tijdens de eerste voederingen gisterenavond en deze morgen.

Hier spert hij al een beetje.

Hier gaat hij er voluit voor. Ook in zijn nestje in de kweekkkooi spert hij nu maar op die manier voederen is niet zo gemakkelijk.

Ik voederen nu om het anderhalf uur en zijn krop zit meer dan halfvol (schatting).

Iedereen bedankt voor de reactie.

Christine.

Dat is een vooruitgang.




digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-10-14 - 17:01:28 send message to digipeet58

heel goed van je;
jij bent er wel zeer intensief mee bezig.
fijn dat het resultaat zo is.
zou heel mooi zijn als het vogeltje zo groter wordt, ziet er trouwens schattig uit.
en zo klein, lijkt me een heel werk.
sterkte ermee.
groeten Peter


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-10-14 - 18:38:20 send message to Kieba

Ik werk in een vogelhospitaal en opvang van alle soorten vogels die er in Nederland voorkomen, en heb veel ervaring met het dwangmatig voeren van al dat kleine grut.
Prachtige foto`s trouwens. Ik voer alles met pure rauwe tartaar en dat gaat altijd uitstekend, zowel de mussen, groenlings, koolmezen, pimpelmezen, alle soorten zwaluwen en andere kleine vinksoorten. Heel belangrijk met het voeren is dat je iedere keer voor het voeren je handen heel goed wast want ze zijn heel kwetsbaar
voor infecties, en een warmte deken is ook belangrijk want kou is funest.

Het voordeel van pure rauwe tartaar is dat je er kleine balletjes van kunt maken en daar de nodige vitamine door kunt doen. Ik zou overgaan naar ieder uur voeren omdat het nog zo klein is.

Iedere jonge vogel spert vanzelf maar dat gaat ( helaas ) over en dan zal je moeten over gaan naar dwangmatig voeren, en als het eenmaal in de gaten krijgt dat het ook vliegen kan is het hek van de dam en zul je het apart moeten gaan zetten net zolang tot het minimaal één week zelf kan eten voordat je het bij de anderen kunt zetten.

Je bent , vermoed ik, zeker 4 weken bezig want dat was ik meestal met de groenlingen en de vinken ook voordat ik ze terug zette in de natuur.




goulds75
Website Member
Posts :74

Website Member
2008-10-14 - 19:08:06 send message to goulds75

Prachtige foto's.Ik hoop dat je vogeltje het redt.
Heel veel succes.
Groetjes Gabriella


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-14 - 20:53:47 send message to chrislaevers

Hallo Kieba,

Ik ben pas sinds gisterenavond bezig om te voeren en het jong is samen zebravinken in de nest uitgebroed en uitgevlogen maar na het uitvliegen verstoten door de zebravinkenouders.
Het kan vliegen.
Gisteren en deze morgen sperde hij niet maar nu gaat het heel vlot. Hij komt zelf uit zijn nestje van sisalfiber en hooi en piept.
Vandaag heb ik gevoerd vanaf 8u en seffens om 21u krijgt hij zijn laatste voering.
Hij zit dus sinds gisteren in een kweekkooi binnen en alleen.
Je zegt dat het sperren terug achterwege gaat blijven. Tja, dan ga ik 'm terug voederen zoals in het begin. Ik heb trouwens geen andere keuze.
Tartaar is gemalen rundsvlees, niet?
Ik heb daar geen ervaring mee. Ik geef eigenlijk wat binsenouders en zebravinken aan hun jongeren voederen mits enige aanpassingen : kanarieëivoer, uitgeperste wasmottenlarven, een zeer klein snuifje houtskool, grid en vitaminen en licht verwarmd water en alles goed gemengd en dat op de tandenstoker en zijn krop zit nu goed vol.
Tot nu toe gaat die zeker niet achteruit.
Morgen haal ik beendermeel en ik kan ook enkele afgesneden kiempjes van kiemzaad in het mengsel doen.
Die levende wasmottenlarven zijn volgens mij heel goed maar om de kop af te snijden en ze uit te persen op een nuchtere maag 's morgens, dat is grensverleggend. Weer een ervaring meer.
Bedankt voor je reactie, Kieba.

Christine.


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-10-14 - 22:16:26 send message to Kieba

Inplaats van wasmottenlarven zou je misschien ook meelwormen kunnen gebruiken, maar ja daar moet ook de kop vanaf om het vocht eruit te knijpen en als hij wat groter is kun je hem gewoon de hele meelworm geven maar nog steeds zonder kop. De inhoud van meelwormen en pure rauwe tartaar bevatten heel veel eiwitten.
Weet je hij weet nu dat het voer van jouw handen komt maar als ze wat ouder worden, worden ze bang voor je en dan willen ze niet meer sperren en dan begint de ellende pas.
Maar als ik het zo lees probeer je hem op een goede manier in leven te houden, het moet lukken gewoon. Om eens te kijken of hij aankomt zou je hem iedere drie dagen, in een bakje, op een weegschaaltje kunnen zetten want het gewicht is ook belangrijk. Ik ben benieuwd en hou me op de hoogte.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede