Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Onbevruchte eieren binnen de familie Amazone (Amzona) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Onbevruchte eieren binnen de familie Amazone (Amzona)
E.bakker
Website Member
Posts :135

Website Member
2008-04-25 - 20:56:03 send message to E.bakker

onderzoek gedaan door :
dave wezeman (dave_wezeman@hotmail.com)

Hier de uitslag van de enquete die hij heeft gehouden onder amazone kwekers.

-------------------------------------------------

Onbevruchte eieren binnen de familie Amazone (Amzona)

De onderzoekspopulatie bestaat uit 27 koppels amazones en beslaat de kweekresultaten van de afgelopen vijf jaar. In tabel 1 is te zien dat er in totaal 222 eieren gelegd waarvan 107 bevrucht. Tevens is te zien dat het percentage bevruchte eieren afneemt. Om de oorzaak van de afname van het aantal bevruchte eieren te achterhalen is er naar de volgende aspecten gekeken. De oorsprong van de koppels, partnerkeuze, huisvesting, omgeving, voeding en de weersomstandigheden.


Jaar Bevrucht Onbevrucht Totaal Bevrucht %
2003 17 3 21 85%
2004 18 6 24 75%
2005 23 20 43 53%
2006 28 45 73 38%
2007 21 41 62 34%
totaal 107 115 222 48%

Voor de oorsprong van de koppels is er gekeken of het om import koppel, nakweek koppel of een combinatie van deze twee ging. Van de 27 koppels waren er 15 nakweek koppels 5 import koppels en 7 combinatie koppels. De bevruchting percentages waren voor de import koppels 64%, nakweek 49% en de combinatie koppels 39%. Het grootste percentage bevruchte eieren is te vinden in de groep import koppels. Dit is tevens de kleinste groep die aanwezig is in het onderzoek in totaal waren er vier koppels die voor dit percentage zorgden.

Als er gekeken wordt naar de nakweek koppels en de gecombineerde koppels dan valt op dat deze percentages nagenoeg gelijk zijn. En dat het niet uitmaakt of er met nakweek vogels of geïmporteerde koppels gekweekt wordt.

Voor de partnerkeuze is er gekeken of de koppels een gedwongen partnerkeuze hebben ondergaan of dat ze een vrije keuze hadden. Tevens is er gekeken hoelang de koppels al samen zijn. Slechts 3 koppels hebben een vrije partner keuze gehad de rest van de koppels zijn allen gedwongen verpaard. De bevruchtingspercentages waren voor de vrije keuze 62% en voor de gedwongen koppels 59%. Dit laat zien dat de manier van verparing niet veel invloed heeft op het bevruchtingspercentage.

Als er gekeken wordt naar het aantal jaar dat de koppels samen zijn is er wel een verschil te zien. koppels die 1-4 jaar samen zijn hebben een bevruchtingspercentage van 16%, 5-9 jaar samen 71% en 10 jaar en langer 70%. Hieruit kan opgemaakt worden dat koppels die gedwongen verpaard zijn langer nodig hebben om op elkaar ingestemd te zijn.

Om een verband tussen de afmeting van het verblijf en het aantal onbevruchte eieren aan te tonen worden de afmetingen in groepen verdeeld. Groep 1= 1-3m³, groep 2= 4-6m³ en groep 3 = 7->m³. Verder wordt er ook gekeken of er verschil is tussen de koppels die alleen binnen, alleen buiten en in een combinatie gehouden worden. Groep 1 heeft een bevruchtingspercentage van 0%, groep 2 47% en groep 3 65%. Deze verschillen zijn tamelijk groot er kan gesteld worden dat de afmeting van het verblijf invloed heeft op het aantal bevrucht eieren. Dit heeft waarschijnlijk een grote invloed op de conditie van de koppels.
De koppels die alleen binnen gehouden worden hebben een bevruchtingspercentage van 42% en de groep die zowel binnen als buiten worden gehuisvest is dit 57%. Dit is ook een redelijk verschil tussen de beide groepen.

Voor de omgeving is er gekeken of de koppels zicht hebben op hun buren en of er nog meer amazones in de kweekruimte waren. De koppels die geen direct zicht hebben op hun buren hebben een bevruchtingspercentage van 22%. Voor de koppels die wel direct zicht hebben op andere koppels is dit 54%. De meeste koppels die wel zicht hebben op ander koppels hebben dit alleen in de buiten volière, en niet in het nachthok. De koppels die zonder ander amazones gehuisvest waren zorgden voor een bevruchtingspercentage van 75%. De koppels die met ander amazones gehuisvest waren voor 47%. Er is dus een groot verschil als de koppels zonder ander amazones gehouden worden.

Voor de voeding is er gekeken of de koppels zaad kregen, pellets of beide. Tevens is er gekeken of de voeding gerantsoeneerd werd. De uitkomst was voor deze onderdelen nagenoeg het zelfde. Dat er geen verschil is tussen koppels die een gerantsoeneerde voeding krijgen en onbeperkt. Kan veroorzaakt worden door het feit dat de koppels die geen rantsoen krijgen grotere volières hebben en dus meer kunnen vliegen. Hierdoor wordt de kans op vervetting verkleind.

Zoals in tabel 1 te zien is neemt het bevruchting s percentage per jaar af. Een logische verklaring zou zijn dat dit door de werkomstandigheden komt. Omdat dit de meest wisselende factor is die niet te beïnvloeden is door de kwekkers. In Figuur 1 is te zien dat tempratuur voor alle jaren nagenoeg de zelfde curve maakt. Alleen het jaar 2007 is de tempratuur in van januari tot en met mei duidelijk hoger dan de voorgaande jaren. Maar over het algemeen is er geen duidelijk verschil tussen de tempratuur. Het is dus ook niet te zeggen dat de afname van het bevruchtingspercentage veroorzaakt wordt door de werkomstandigheden.


krijg tabel niet gecopieert





De belangrijkste punten die naar voren komen uit het onderzoek, die invloed hebben op het bevruchtingpercentage, zijn; de manier van partnerkeuze, afmeting van het verblijf en de omgeving waar de koppels gehouden worden.
Het heeft de voorkeur om de vogels hun eigen partner te laten kiezen. Hierdoor wordt de kans verhoogd dat het klikt tussen het koppel. Is dit niet mogelijk dan heeft men meer geduld nodig om de koppels aan elkaar te laten wennen. Het grootste deel van de koppels dat een gedwongen verparing heeft ondergaan heeft wel voor jongen gezorgd.

Een tweede punt wat van belang is, is de afmeting van het verblijf. Uit het onderzoek blijkt dat een grote volière voor een beter bevruchtingspercentage zorgt. Het beste kunnen kweekkoppels gehuisvest worden in volières met een minimale inhoud van 7m³. Door een groot verblijf verkeren de kweekkoppels waarschijnlijk in een betere conditie wat van belang is voor bevruchte eieren. Als een volière van deze afmeting niet mogelijk is dan dient hier met de voeding rekening mee worden gehouden.

En een laatste punt waar op gelet dient te worden is het zicht op de buren. Koppels die zonder andere amazones gehouden worden hebben beter kweek resultaten. Hierdoor is het van belang dat de kweekkoppels een ruimte hebben waar ze zich terug kunnen trekken van hun buren. Zoals een nachthok waar zij geen ander papegaaien zien of in ieder geval geen andere amazones.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-04-25 - 22:43:41 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Intressant stukhappy :)

quote
De koppels die alleen binnen gehouden worden hebben een bevruchtingspercentage van 42% en de groep die zowel binnen als buiten worden gehuisvest is dit 57%. Dit is ook een redelijk verschil tussen de beide groepen.


Mijn inziens is dit van even veel belang als de 3 genoemde belangrijke punten.
en voor het welzijn van de amazones(of andere vogelsoorten)misschien wel van meer belangwink ;)

Groeten Rene


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-04-26 - 00:42:32 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zeker een interessant stuk. Hoewel statistiek altijd wat roet in het eten dreigt te gooien, bevestigt het op een aantal punten mijn vermoedens gerezen op basis van eigen ervaringen:
- buiten huisvesting (ervaring van regen/zon/seizoenswisseling) is een belangrijke stimulans, uit eigen ervaring heb ik een groot verschil geconstateerd in gedrag tussen binnen en buiten gehuisveste koppels (met name in het voorjaar)
- volieregrootte: hoewel het om slechts weinig koppels gaat, is mijn succespercentage drastisch gestegen na buitenhuisvesting in grote volieres
- twee koppels in elkaars zicht zonder veel terugtrek mogelijkheden lijken elkaar wel te stimuleren, maar leiden elkaar ook juist af, met mogelijk als meer onbevruchte eieren als gevolg.

Wel 1 vraag: bestaat de onderzoekspopulatie voor alle onderzochte jaren uit dezelfde individuen? Zo niet, is het van groot belang om de leeftijden erbij te betrekken in verband met het afnemende percentage door de jaren heen.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2008-04-26 - 01:11:51 send message to Wickingh

het meest verontrustend uit dit onderzoek is, dat de resultaten bij nakweek duidelijk slechter zijn dan bij wildvang.
Er gaat dus iets behoorlijk mis in de volieres,dat zou aanvullend onderzoek vereisen,

mvg Frank


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2008-04-26 - 05:31:14 send message to bert1974

er zijn toch een aantal zaken wat ik raar vind.
zo wordt er gesproken over gedwongen partnerschap.
dit is iets wat niet bestaat in mijn ogen.
je kunt wel twee vogels in een kooi stoppen maar als dit mekaar niet echt ligt zul je er nooit 1 jong bij krijgen.
er is wel kans op eieren maar dat heeft dan alleen maar te maken met de broed drift van de pop.
zij legt eieren maar is niet bevrucht door de man.
ook heeft die dan waarschijnlijk nooit een poging tot treden gedaan.
het tweede wat al jaren bekent is is dat amazones sowieso veel onbevruchte eieren leggen.
hebben ze altijd al gedaan.
ik heb bij mijn venezuela,s altijd 4 eieren waarvan er meestal maar twee bevrucht zijn.
op 1 uitzondering na dat jaar had ik drie jongen.

groeten bert


E.bakker
Website Member
Posts :135

Website Member
2008-04-30 - 20:02:21 send message to E.bakker

Ik heb bij mijn koppel amazone al 7 jaar in bezit, van het begin af elk jaar 3 á 4 jongen gehad, in de voilere met geisoleerd nachthok op roudybuch pellets met wat zaad er bij.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-04-30 - 20:30:44 send message to henkdelaat

Een van mijn koppels BLVH-amazone's zit binnen en heeft div.jaren achter elkaar 2 nesten van 3 jongen groot gebracht,andere jaren telkens 3 jongen,alleen in het begin dat ik ze samen gezet heb (1996) had ik wel enkele nesten waarvan 1 van de 3 eieren onbevrucht was.
De pop is van 1991 en handtam geweest,de man is in 1996 gesekst en vermoedelijk import,en van dezelfde leeftijd.
De eerste jaren hebben ze buiten in een Voiliere gezeten,maar door teveel geluidsoverlast heb ik ze binnen gezet,en toen hebben ze dubbele nesten grootgebracht.
Of het aan de leeftijd ligt of aan het binnen zitten weet ik niet en heb mij er ook nooit in verdiept.
Vaak beginnen ze in maart-april al met het 1e nest en dan in Juni het 2e nest.
Nu hebben ze nog niets gedaan of dit aan het weer ligt weet ik niet,mijn grijze die buiten zitten hebben al wel jongen liggen.


Ket
Website Member
Posts :5

Website Member
2008-04-30 - 21:25:54 send message to Ket

Op zich wel een interessant onderzoek.
Over welke soorten gaat het eigenlijk, "familie" amazones is wel vrij ruim en zijn 27 koppels dan wel genoeg om een juist beeld te krijgen?

Hoe komt het dat de vogels een verdrievoudiging hebben in aantal eieren maar toch 50% minder bevrucht zijn?

Wat de weersomstandigheden betreft is temperatuur wel van belang maar is de neerslag ook wel minstens even belangrijk.

goed onderzoek maar moet dieper op ingegaan worden.
Keep up the good work!



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-04-30 - 23:05:10 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

WIJZE WOORDENhappy :)

quote
Wat de weersomstandigheden betreft is temperatuur wel van belang maar is de neerslag ook wel minstens even belangrijk.


Bij een constante goede temperatuur(Liefst in het voorjaar langzaam oplopend),zen regelmatig een goede bui zou het kweken van diverse soorten veel makkelijker zijn.

Maar ja zo is het niet in nederlandsad :(

Groeten Rene



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 153 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede