Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kwartels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kwartels
jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-04-13 - 20:13:02 send message to jeroenvdwilk

Hallo, ik wil graag kwartels aanschaffen, maar ik heb gehoord dat kwartels vaak ziektes met zich meedragen. Dus zelf merken ze er niks van maar ze kunnen het wel overbrengen op de andere voliere vogels.
Is dit waar? Of is het een broodje-aap-verhaal?
En wat zijn de voordelen en nadelen van het houden van kwartels?
Alvast bedankt voor de reacties,
Jeroen wink ;)


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2008-04-13 - 21:19:28 send message to suk

of ze ziektes mee brengen ?

maar een voordeel is dat ze al het voer op eten wat de vogels op de grond gooien.
het nadeel ?

ik zelf heb ze onder de kaketoe,s lopen .en dat gaat goed.

sebastiaan


clearwing
Website Member
Posts :83

Website Member
2008-04-13 - 21:29:58 send message to clearwing

Zelf heb ik ook kwartels in de gemengde voliere en ze ruimen inderdaad lekker op. Verder heb ik nog nooit (aantoonbaar) ziektes gehad bij de vogels.


ronbrum
Website Member
Posts :152

Website Member
2008-04-13 - 22:32:38 send message to ronbrum

ik heb ook nog nooit iets gemerkt van ziektes
ze eten mooi de overige zaden op hele leuke en handige beestjes


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-04-13 - 22:37:31 send message to roodmus

http://www.kleindierplaza.nl/downloads/kwartelboek.pdf

Jeroen kijk hier eens veel info over verschillende soorten kwartels.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-04-13 - 23:06:08 send message to tonnl

Lijkt mij ook een broodje aap verhaal.
Ik heb al heel lang ook kwartels, nooit problemen.
Ton.


Tosa
Website Member
Posts :47

Website Member
2008-04-15 - 19:25:20 send message to Tosa

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Iedere nieuwe vogel die je in je voliére zet kan ziektes meedragen. Ik zou niet weten waarom dit risico bij kwartels groter zou zijn dan bij eender welke andere vogelsoort.
Zolang je zorgt voor een goede hygiëne, zul je van ziektes niet al te veel last hebben.
Ik heb zelf ook Japanse kwartels, harlekijnkwartels en Chinese dwergkwartels en ik vind het hele leuke beestjes om te houden. Ze zijn constant bezig en ze ruimen inderdaad heel wat afval op.

Grtz


jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-04-15 - 21:27:38 send message to jeroenvdwilk

Oke bedankt voor jullie reacties.

MVG Jeroenwink ;)


marco20
Website Member
Posts :259

Website Member
2008-04-15 - 21:37:53 send message to marco20

ik heb ook kwartels bij mij vogels lopen . het zijn wel californische . deze hebben als nadeel dat ze snachts op stok slapen en dus de kleine vogeltjes kunnen lanten schrikken . de eerste paar keer was dit vaak het geval maar nu is het over . ik heb ook nog nooit ziektes gehad en ze ruimen inderdaad de zaadjes netjes op die de andere vogels morsen .


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2008-04-17 - 15:54:02 send message to birdies

Heey,

Ik vind kwartels echt geweldig, ik raad ze zeker aan.
Dat verhaaltje (broodje aap) klopt, maar dan niet bij kwartels maar bij kippen! Als je kippen wilt moet je de grond eigenlijk elke dag omharken of laten checken.

Welke kwartels.
Wil je er mee broeden?
Zoja, dan vallen japanse kwartels af.

- Moeten ze goed tam kunnen worden?
- Moeten ze veel en zo groot mogelijk eieren leggen?
Dan wel japanse kwartels.

Stuur een bericht als je meer info wilt! wink :)


jeroenvdwilk
Website Member
Posts :192

Website Member
2008-04-17 - 20:57:53 send message to jeroenvdwilk

Hallo, ALs ik er mee wil broeden, welke kwartels zijn dan aan te raden?

MVG Jeroen


leila
Website Member
Posts :74

Website Member
2008-04-17 - 21:11:28 send message to leila

heb zelf diverse kwartelsoorten gehad en gekweekt
het nadeel van chinese dwergkwartels is als je jonge prachtvinken uit vliegen ziet de kwartelhaan ze als een indringer in zijn gebied en valt hij soms de jonge vogels aan of dood ze zelfs.
hoezo japanse kwartels broeden niet had ik zelf ook altijd gedacht maar bij mijn broer begonnen ze eieren te leggen en broeden ze net zo makkelijk zelf uit.
harlekijnkwartels raad ik beter aan hebben een beter karakter en broeden soms ook zelf.
ook het fabeltje ze komen uit een broedmachine en daardoor doen ze het zelf niet is ook niet waar.
ook 2 hennen bij 1 haan is absoluut fout,gewoon 1 hen en 1 haan.
ook zoiets ze ruimen mooi de rommel op van de andere vogels is mijns inziens gewoon dierenmishandeling.
als je jonge kwartels wilt hebben zou je ze ook een goede voeding moeten voorzetten en er echt mee beziggaan.
heb er in 4 jaar tijd natuurbroed bijna honderd gekweekt in een parkietenvoliere 6 paar naast elkaar ze konden elkaar hoeren en zien was nooit geen probleem.
groeten wim


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2008-04-17 - 21:38:35 send message to birdfreak

Heb zelf heel wat kwartelsoorten gekweekt en de meest ideale kwartel voor de gezelschapsvoliere is zonder twijfel de harlekijnkwartel. Ze zijn niet al te groot en zijn ook heel rustig waardoor ze de vogels niet verstoren. Ook zijn ze vrij snel tam te krijgen.
Ook de chinese is niet echt wild indien je er geen koopt uit grote broederijen, maar persoonlijk vind ik hem toch wat minder.
De Coromandelkwartel is qua tekening heel wat mooier dan de harlekijn, maar is veel zenuwachtiger van karakter wat hem ongeschikt maakt om bij moeilijker te kweken soorten te plaatsen.

Ook tandkwartels kunnen, maar dan moet je er altijd rekening mee houden dat ze graag op stok slapen en soms per ongeluk in een nest landen.
De meest geschikte vind ik de blauwschubbenkwartel. Deze vogel is zeeeeeer rustig en heeft weinig tot geen agressie in zich. Ook de Californische stelt weinig problemen, maar is iets zenuwachtiger.
De Gambel vind ik persoonlijk veel te zenuwachtig om bij kleine en moeilijk te kweken soorten te houden.

Jan


birdies
Website Member
Posts :143

Website Member
2008-04-18 - 09:47:42 send message to birdies

@leila, Ik heb het zelf één keer eerder gelezen dat het iemand was gelukt, dit is nu de 2de keer. Ik denk toch dat we hier van een uitzondering spreken. Ik was laatst bij een kweker, die had denk ik rond de 300 japanse kwartels die zei het ook.

Ik weet ook nietmeer wat het nou is, sommige kwekers doen er gewoon over of het net zo gaat als bij andere soorten en andere kwekers zeggen dat ze het gewoon niet kunnen?


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-04-23 - 19:31:38 send message to digipeet58

sorry, Wim; maar waarom is 2 hennen en 1 haan fout?
heb ik al jaren: de 2 hennen leggen de eieren bij elkaar in het zelfde nestkuiltje.
als de 1 broedt is de ander bij de haan, wisselen elkaar altijd af.
komen er jongen, dan loopt 1derde bij de ene ,1derde bij de andere hen en 1derde bij de haan; prachtig toch.
heb ooit 1 jong hennetje zelf gehouden; wordt door alledrie niet geaccepteerd.
ze ruimen inderdaad op wat andere laten vallen, en ik mishandel ze echt niet; waarom leven ze anders zo lang en heb ik elk jaar 2 (als het aan de vogels ligt, veel meer) nesten?
eten trouwens ook overgebleven meelwormen, pinkys enz., zoeken zelf wormen en insecten, kortom ze hebben een heerlijk luxeleventje.
dit is mijn persoonlijke ervaring.
groeten Peter


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-04-23 - 22:27:22 send message to lZebravinkjel

Ik denk dat het aan de voorkeur vogels zelf ligt. Mijn vorige haan accepteerde absoluut geen 2e hen naast zijn vrouw; bij mijn huidige haan heb ik het niet geprobeerd. Het gaat bij mij juist prima met gewoon één haan en één hen.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 158 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede