Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Stelling: een Papegaai of Ara hoort niet in de huiskamer. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Stelling: een Papegaai of Ara hoort niet in de huiskamer.
tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-04-04 - 23:33:01 send message to tonnl

Zonder waardeoordeel, ik ben gewoon benieuwd hoe de huidige generatie vogelleifhebbers hier over denkt.

Wat vind jij van de stelling?
Ton.


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2008-04-05 - 11:07:22 send message to Gert Jan

100% eens met de stelling! Bij voorkeur alleen in vollieres met ruim voldoende vluchtlengte en breedte.!


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2008-04-05 - 12:03:30 send message to Wickingh

quote
100% eens met de stelling! Bij voorkeur alleen in vollieres met ruim voldoende vluchtlengte en breedte.!



Vind dit erg kort door de bocht.Zelfs praten in je eigen straatje.Er zijn ook vogels die het in de huiskamer beter hebben dan in de volieres.

Ik zou dan de stelling zelfs willen uitbreiden, kromsnavels horen niet in gevangeschap thuis ook niet bij de "liefhebbers" in de volieres.

Mvg Frank


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-04-05 - 12:08:21 send message to kvhooff

Ik ben bang dat dit onderwerp "gezijk" kan opleveren.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2008-04-05 - 12:15:35 send message to wiechmann

Bij voorkeur alleen in vollieres met ruim voldoende vluchtlengte en breedte.!

helemaal mee eens.alleen dan zullen er weinig liefhebbers overblijven de gemiddelde ned tuin is daar niet op ingericht en dan heb je ook nog eens de gemeentelijke regels .
ik heb bevoorbeeld ruimte voldoende maar mocht mijn buitenkooien niet langer dan 4 m maken voor mijn ara.s.


Diana en Jurre
Website Member
Posts :31

Website Member
2008-04-05 - 12:33:18 send message to Diana en Jurre

Alsof mijn senegal papegaai in een voliere wilt zitten..ik denk het niethappy :) Ik denk dat mijn papegaaitje het binnen beter heeft dan de meeste andere vogels. Hij heeft dan ook de helft van mijn slaapkamer in gebruikwink ;) En ja.. een papegaai hoort niet binnen, maar als je zo gaat praten.. dan is het toch ook zo een vogel hoort niet in een kooi. Dus dan is eigenlijk iedereen die vogels houd fout, ook degene die vinden dat papegaaien niet in de huiskamer horen, maar zelf kanaries in een super klein kweekkooitje hebben omdat ze niet meer ruimte nodig hebben om te kweken? Is dat wel goed?wink ;)


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-04-05 - 12:40:06 send message to Leandro

Als een papegaai aan je gehecht is en je vriend is dan is dat toch goed dan wilt hij zelf bij je zijn,
Zolang je heb maar gezond eten en drinken geeft is er geen probleem en dat hij wat vrijheid heeft.
Zo is mijn mening toch happy :)


Mvg,leandro.


Diana en Jurre
Website Member
Posts :31

Website Member
2008-04-05 - 12:45:30 send message to Diana en Jurre

Ben het helemaal met je eens Leandrohappy :)


Diana en Jurre
Website Member
Posts :31

Website Member
2008-04-05 - 12:45:32 send message to Diana en Jurre

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn papegaai Savanna is echt onze vriend!


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2008-04-05 - 12:51:07 send message to tropic

een papegaai die aan je gehecht is, is ook al tegennatuurlijk, dus ???


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-04-05 - 12:56:57 send message to danielkempenk

ik heb zowel papegaaien in huis, als in volieres in de tuin en kelder. de papegaaien in de huiskamer hebben het ongetwijfeld net zo goed naar hun zin als de papegaaien in de volieres.
ze krijgen veel aandacht en zijn bijna altijd uit hun kooi.
ik vind wel dat een papegaai dagelijks zijn vleugels moet kunnen strekken! en voor huiskamer papegaaien zijn er ook hele mooie klimbomen voor in huis.
dus wat mij betreft een papegaai of ara kan prima in de huiskamer als meer aandacht en ruimte krijgt.

gr.daniel


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2008-04-05 - 15:03:13 send message to natasja

qua stelling kan ik er eigenlijk heel kort over zijn ...
Nee dat horen ze inderdaad niet.

maar .. ze kunnen wel zo opgevoed en verzorgt worden dat ze een goed leven kunnen hebben in de huiskamer .




tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-04-05 - 15:52:18 send message to tonnl

quote
Ik ben bang dat dit onderwerp "gezijk" kan opleveren.
Dat geldt voor wel heel veel onderwerpen.
Discussie hoeft niet uit te monden in "gezeik", toch?
Ik ben vrijdag in het N.O.P. geweest en ik moest toch wel heel sterk denken aan de problemen die ik ook hier regelmatig tegenkom; bijten, schreeuwen, plukken.
Vandaar dat ik eens wilde peilen hoe de meningen hier liggen.
Laat ieder in z'n waarde, ieder heeft recht op een mening.
Ton.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-04-05 - 16:54:07 send message to henkdelaat

Je kan het toch vragen aan een papegaai die kan praten,of hij/zij het leuk vind om in de huiskamer te zitten?????????????


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-04-05 - 16:56:59 send message to johanblok

Binnen of buiten, of in de huiskamer vind ik niet het belangrijkste, veel belangrijker is of het dier solitair gehouden wordt. Zeker bij modernere patronen waarbij beide partners werken, lijkt het me zo goed als onmogelijk om een papegaai op de lange duur op een goede wijze solitair te houden. Twee papegaaien in een ruim onderkomen in de huiskamer (die meer op voliere dan op een kooi lijkt) kunnen het, zeker als ook eens los mogen, minstens zo goed hebben als vogels buiten. In ieder geval al snel veel beter dan in de vaak nogal stoffige, vochtige en donkere schuren zoals je die bij veel kwekers vind.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-04-05 - 16:58:39 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Diverse wetenschappelijke onderzoeken hebben inmiddels wel onomstotelijk aangetoond dat de kans op ongewenst afwijkend gedrag bij papegaaien vele malen groter is bij huiskamervogels dan bij papegaaien die op een andere wijze in avicultuur worden gehouden.

Het houden van papegaaien in avicultuur kan onder bepaalde omstandigheden goed plaatsvinden.

Daarbij hoort uiteraard wel enige algemene basiskennis over papegaaiachtigen.

Enkele voorbeelden

Hoewel papegaaien al honderden jaren worden gehouden zijn de meeste soorten verre van gedomesticeerd.
Om die reden staan de meeste soorten relatief gezien nog erg dicht bij de natuur.

Met de huidige wetenschappelijke kennis en kunde behoort het solitair houden van een papegaai(achtige) in avicultuur niet meer tot het verantwoord houden van dit soort dieren.
Alle papegaaiachtigen zijn uitermate sociale dieren en leven van nature altijd (24 uur per dag) in het gezelschap van minste een soortgenoot.

Daarnaast behoren Papegaaien tot de zogenaamde hoog ontwikkelde levensvormen.
Verveling is de grootste boosdoener ten aanzien van fysieke en psychische problemen bij huisdieren in het algemeen.
Voor hoog ontwikkelde diersoorten, zoals primaten en papegaaiachtigen, geldt dat zij extra gevoelig zijn voor impulsen, dan wel het ontbreken daarvan.
Gelukkig zijn er vele vormen van verrijking mogelijk om verveling tot het minimale te beperken. Helaas zien we dat verrijking nog veel te weinig in praktijk wordt gebracht.


De huiskamer als locatie voor het houden van papegaaien is onder bepaalde omstandigheden goed mogelijk, maar doorgaans niet ideaal.

In huiskamermilieu is het doorgaans te droog, te onregelmatig met lichtsetting en bovendien bestaan er teveel gevaren, waardoor men zich al weer gauw ‘genoodzaakt’ voelt om de vogel te kortwieken. Dit laatste zien ik meer als een nodeloze oplossing voor het gebrek aan juiste huisvesting! Bovendien is kortwieken een potentiële oorzaak van het ontwikkelen van afwijkend gedrag.

In de praktijk zal de gemiddelde huiskamer minder geschikt zijn dan een daarvoor speciaal ingericht vogelverblijf.



Pagina : 1 2 3 4 5 6
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede