Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > wat ter vervanging van kiemzaad Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : wat ter vervanging van kiemzaad
termaat
Website Member
Posts :61

Website Member
2008-01-18 - 17:36:34 send message to termaat

hallo, mijn vraag is of er hier ook mensen zijn die iets anders geven wat (bijna) gelijkwaardig is aan kiemzaad.
ik heb het afgelopen jaar wel kiemzaad gevoerd maar het voorjaar is voor mij een drukke periode (ik ben hovenier) hierdoor kan ik het kiemzaad niet regelmatig spoelen met alle risico's van dien.
is het ook zinvol om kiemzaad droog te verstrekken of eventueel andere droge zaden?
graag jullie ervaringen en advies hier over.
bvd termaatwink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-01-19 - 02:20:03 send message to tonnl

Als je een vriezer hebt die ook een invriesstand heeft, kun je kiemzaad ook veilig invriezen. Hoe sneller het bevroren is, hoe meer voedingsstoffen bewaard blijven.
Als je het per portie verpakt, bijvoorbeeld in een ijsblokjeshouder, is het erg handig voeren.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-01-19 - 18:31:07 send message to chrislaevers

In de volière gooi ik gewoon het dagoude zaad uit de bakjes op de grond op bepaalde plekken en daar giet ik het dagoude drinkwater overheen en zo heb ik altijd gekiemd zaad waar de kwartels en vele andere soorten van profiteren. Mijn ondergrond zit vol regenwormen dus de afbraak is constant.
Voor mijn St-Helenafazantjes die nog in een kweekkooi van 120 cm binnen zitten samen met twee zebra's die wat zwakjes zijn (niet ziek maar fysisch), heb ik een plastic bakje (van de wortelen) gevuld met potgrond en daar wat vogelzaad op en in gemengd en bewaterd. Als ik dat bakje op de vensterbank aan de radiator zet heb ik van die grijze schimmel (niet goed) maar alsik het van de radiator afzet heb ik die schimmel niet. Ik denk dat het te maken heeft met te weinig of te warme en/of beperkte luchtcirculatie.
He bakje staat spoedig vol groen en zelfs met dat 5cm hoge groen zijn er altijd zaadjes die nog in kiemfase zitten. De vogels moeten het bij mij wel gaan zoeken.
Hopelijk heb je hier iets aan.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-01-19 - 21:52:40 send message to roodmus

Hallo Termaat.

De clou van kiemzaad is juist dat de zaden waar net het kiem puntje uitkomt het best zijn.

Droog voer heeft misschien wel waarde maar nooit die van de kiemen.

Verder heb ik ook een baan met vreemde uren,maar ik pak s,middags een portie zaad,spoel dit goed met lauw water en zet het in de zeef in een bakje lauw water weg.
Om het uur spoelen met ruim lauw water,als ik om een uur of 12 naar bed ga spoel ik weer laat het flink uitlekken zet het in de zeef onder plastic op de vensterbank boven de verwarming.

Als ik de volgende dag thuis kom is het zaad gekiemd.
Ik geef wat aan de vogels en de rest gaat in de koeling.
Invriezen gaat ook zoals hierboven is beschreven.

Suc6


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-01-19 - 21:56:02 send message to Rogert

Je zou ook gevries-droogde doperwten kunnen voeren. Hierin zitten ook veel plantaardige eiwitten.

Deze zijn binnen 15 minuten ontdooid dus je kan ze best gevroren op je voer verdelen.

Zak van 450 gr kost 56 cent


De Tol
Website Member
Posts :179

Website Member
2008-01-20 - 09:12:51 send message to De Tol

Wat voor soorten kiemzaad geven jullie ingevroren of niet net zoiets als doperten
ik ben namelijk ook s morgens om 5.30 weg en pas om 17.00 weer thuis wat zou ik ze nog meer kunnen geven als vervanger van kiemzaad met het zelfde effect

mvg


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-01-20 - 10:55:22 send message to Rogert

Ik weet het niet zeker, maar ga eens de voedingswaarde van tofu opzoeken. Dit is ook makkelijk te bewerken en eiwitrijk.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2008-01-20 - 11:35:51 send message to hansbuffel

Als alternatief op gekiemde zaden kan je gekookte zaden geven. Een tiental minuutjes laten koken tot de zaden openbarsten. Daarna laten drogen. De voedingswaarde is wel iets anders dan de gekiemde zaden (minder vitaminen) maar het is misschien een interessant alternatief.

Hans


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-01-20 - 13:28:28 send message to meyer

Ik denk niet dat je gekookte zaden als een alternatief kunt zien van gekiemde zaden.
Als je zaden kookt,ook al is het maar 10 min. zullen deze zaden nooit beter worden dan ze al waren. Ik zie ze meer als een lekkernij voor vogels maar niet als alternatief.


Voedingswaarde van gekiemd zaad (vertaalde samenvatting uit “Der Stieglitz”)

Gedurende het kiemen worden de “potentiële” voedingsstoffen van het zaad geactiveerd en neemt de voedingswaarde enorm toe. Reeds na 24 uur kiemen verandert het zetmeel in eenvoudige koolhydraten (suiker), die sneller opgenomen worden en licht verteerbaar zijn.

Het vet vormt organische verbindingen, inleiders tot vitamine D. De mineraalzouten worden door het organisme beter opgenomen en nemen toe (algemene ijzertoename, verdubbeling van calcium, fosfor, magnesium en koper). Het caroteengehalte verdubbelt. Vitamine B2 neemt enorm toe tot 400%. Vitamine B5 en B6 verdubbelen. Vitamine C, in zaad heel weinig aanwezig, neemt opmerkelijk toe en overtreft zelfs procentueel de citrusvruchten. Er ontstaat zelfs iets dat normaal niet in planten aanwezig is, namelijk vitamine B12.

Een verder effect van het kiemen is de merkbare toename van eiwit (meer dan 20%), dat in aminozuren wordt opgeslagen en zodoende sneller opgenomen kan worden.


In mijn ogen is gekiemd zaad goed voor vogels en ik denk als je hier een vervanger voor wil zoeken je nog meer tijd kwijd bent met al de voorberijdingen om aan een gelijkwaardige vervanger te komen. Geef je vogels een gevarieerd voedsel en ze zullen niet veel te kort komen.

Groeten Meyerwink ;)


frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2008-01-20 - 15:43:04 send message to frehen

jullie moeten je vrouw vragen als je geen tijd hebt kan zij voor jullie toch wel een beetje kiemzaad maken.
Maar er zijn ook bakjes in de handel die kun je op het aanrecht in de keuken zetten en het is een ideale temperatuur om te kiemen.
groetjes freek.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede