Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > driekleurglansspreeuwen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : driekleurglansspreeuwen
eckers
Website Member
Posts :94

Website Member
2007-11-17 - 02:06:35 send message to eckers

Hallo,
ik ben in het bezit van enkele driekleurglansspreeuwen,ik heb hier afgelopen jaar verschillende keren jongen van gehad,maar elke keer als de jongen op uitvliegen stonden,gingen ze dood,zijn er mensen die ervaring hebben met de kweek van deze vogels,alle tips over deze vogels zijn welkom,zoals de voeding enzv,
groetjes jan willem


eckers
Website Member
Posts :94

Website Member
2007-11-23 - 13:49:35 send message to eckers

hallo,waar zijn de mensen die ervaring hebben met driekleurglansspreeuwenhappy :)


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2007-11-23 - 21:36:42 send message to hj de graaf

in onze vogels heeft een paar nummers terug een aantal artikelen gestaan over diverse soorten glansspreeuwen

die atrikelen waren van de speciaalclub vruchten en insecteneters

zij hebben vast veel informatie

mvg HJ


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-11-24 - 10:43:23 send message to Picolet

Er kunnen allerlei factoren een rol speken.

De eerste plaats is natuurlijk de voeding, hier moet een goed universeel en eivoer als basis aanwezig zijn.

Daarnaast een aanbod van fruit en natuurlijk goed gevoerde insecten. tijdens de kweek wanneer er jongen zijn niet alleen meelwormen en pinky's. Het beste zijn zeker de eerste dagen wanneer er jongen zijn goed gevoerde insecten zoals krekels, wasmotten en sprinkanen bepoederde pinky's en buffalo's te geven, natuurlijk ook meelwormen, maar deze kunnen drijvend werken wanneer er teveel gevoerd wordt en worden de jongen te snel in de steek gelaten. Vaak wordt er op insecten bezuinigd doordat ze niet goedkoop zijn en wordt er te eenzijdig voer aangeboden. Grote spreeuwen eten ook runderhart maar pas op voor salmonella.

Dus veel afwisseling kan een beter succes geven.

Echter helaas heeft er nu een nieuw gevaar de kop op gestoken en zijn vooral spreeuwen gevoelig voor coccodiose, de ouders zijn drager en worden de jongen besmet en ziek. Juist bij het uitvliegen en jeugdrui wanneer de reserves worden aangesproken sterven veel jonge vogels.

De symptonen zijn lusteloosheid, evenwicht stoornis en niet meer kunnen vliegen en natuurlijk de opgezette buik en herkenbare darmlussen die het ademen bemoeilijken.

De oplossing is dan kuren en helaas blijven kuren
en wanneer er vogels verkocht gaan worden er dragers geleverd worden.

De toekomst?

Ruud


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2007-11-24 - 11:02:14 send message to tropic

Ruud,

En waarmee kan je deze vogels dan kuren??


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2007-11-24 - 11:54:56 send message to Picolet

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Even Gegoogeld,

Coccidiose



Coccidiose is een van de oudste bekende ziekten en wordt veroorzaakt door parasieten die zich in het inwendige van de vogel huisvesten. Het komt voor over een breed terrein. Vogels, duiven en ook in de konijnen wereld is het een gevreesde plaag.



Coccidiose behoren tot de groep van inwendige parasieten. Ze hebben dus direct of indirect een gastheer nodig om te kunnen leven. Zie hier het leven van een gezonde vogel, die van tijd tot tijd op de grond vertoeft in de buurt van de voerbakken (waar het mogelijk niet al te fris is) en zaden eet. Met deze zaden gaan ook enig besmette eitjes (oocysten) mee naar binnen. Eenmaal in de maag aangekomen word door het vertering proces de wand van de besmette eitjes kapot gemaakt en de parasieten (sporozoôten) komen vrij. Zij nestelen zich in de darmwand en slijmvlies en vernielen de darmvlokken. Ze vermenigvuldigen zich ongeslachtelijk, later geslachtelijk en ontstaan de oocysten die met de mest uitgescheiden worden. Eén oocyst al naar de weersomstandigheden "hoge temperatuur en vochtigheidsgraad" komt in 1 tot 4 dagen weer tot ontwikkeling. De beschadigde darmvlokken tasten deze aan en maken de weg voor micro-organisme vrij. De vogels gaan minder eten. De ontlasting zal bloederig en slijmerig worden. De darmlussen vertonen een roodachtige kleur. De vochtopname zal toenemen en omdat ze dan toch op de grond vertoeven nemen ze extreem veel steentjes op. De met eitjes besmette ontlasting komt weer op de grond terecht en de cyclus is rond. Droog zand werkt coccidiose tegen als er een ernstige aantasting is geen strooisel gebruiken.



Toch behoeven de andere vogels er niet ziek van te worden of zijn. Juist de jongen die net uit het nest komen zijn het meest kwetsbaar tot ze de periode van de eerste rui achter de rug hebben. Andere vogels kunnen via de ontlasting weer andere vogels besmetten. Bij twijfel gevallen kunt u een mest onderzoek (laten) doen en dan een gerichte kuur toepassen. Op advies verkrijgbaar bij uw dierenarts.



Waarom mest onderzoek? Omdat we ook nog met de parasiet atoo-plasmose te maken kunnen hebben. De levenswijze van deze parasiet is gelijk aan voorgaande. Alleen dringt deze via de darmwand door tot in de bloedbanen via de witte bloedlichaampjes en tasten de overige organen aan. Een levervlek zal links onder het middenrif zichtbaar worden.

Bloedzuigers (mijten e.d.) kunnen atoo­plasmose overbrengen.

Sulfaatpreparaten blokkeren de vitamine opname van de parasieten en gaan dood. Later weer vitamine preparaten aanvoeren.

De bloedbanen in de hersenen kunnen verstopt raken en de vogels tuimelen dan zo maar van de stok. Helaas betekend dat weer einde vogel.

Hoewel er altijd enige besmetting in een bestand aanwezig zal zijn, zal u moeten proberen de voerbakken zo te plaatsen dat de vogels zo min mogelijk met besmette mest in aanraking komen. Dit om nieuwe besmetting te voor­komen. En waak voor overbevolking in uw volière.

Vele malen hebben we nu al gehoord dat hygiëne in veel gevallen het beste geneesmiddel is. Maar waak voor overdosering. Vogel hokken hoeven geen steriele ziekenhuizen te worden. Ook dit werkt op de duur nadelig. Onze vogels bouwen dan te weinig weerstand op en blijken dan juist vatbaarder voor ziekten te zijn.



De volière ontsmetten doen we dus van tijd tot tijd. één tot twee maal per jaar met een goed ontsmettingsmiddel o.a. halamid Let hier vooral op de woorden "ontsmettingsmiddel" halamid. Een nadeel van dit middel is dat het geen diepte werking heeft. Men dient de volière eerst stof schoon te maken. Bij voorkeur met een stofzuiger. Verspreid in elk geval geen stof van de ontlasting van de vogels. Hierna water gebruiken, alles reinigen en dan pas water met halamid oplossing gebruiken. Dan is halamid een uitstekend ontsmettingsmiddel tegen bacteriën en virussen.


Heeft u problemen met water dan zijn er nog een rij droog ontsmetters in de handel verkrijgbaar. Het spreekt vanzelf dat in de meeste gevallen de vogels uit de kooien gevangen zullen moeten worden alvorens een goede ontsmetting toe te passen.



Kuren met Baycox??

Ruud


eckers
Website Member
Posts :94

Website Member
2007-11-24 - 18:06:55 send message to eckers

bedankt voor de reakties,
ik ga de spreeuwen nu een tijdje binnen in een voliere plaatsen,dan kan ik ze straks als ze weer jongen zouden hebben beter in de gaten houden,want nu buiten in de grote voliere is dat wat moeilijker,omdat er meerde vogels in de buiten voliere zitten,kan ik niet precies zien welke voeding ze tot zich nemen,binnen kan ik dit wel,ik probeer eerst nog eens wat aan de voeding te doen(meer levend voer,insecten),zou dit niet helpen,dan ga ik het maar eens proberen met kuren,al ben ik hier niet echt voor(is het nodig,dan moet het toch gebeuren),want ik weet dat dit bij goudvinken ook veel gedaan word,en ze zijn er niet bepaald sterker op geworden(maar zoals eerder gezegd,is het nodig,dan moet het gebeuren),want sinds de import dicht is moeten we er toch voor zorgen dat deze mooie vogels in ons vogelbestand blijven,nogmaals bedankt voor de reakties,
groetjes jan willem


eckers
Website Member
Posts :94

Website Member
2008-05-21 - 22:43:34 send message to eckers

ik heb nu weer twee jongen van de driekleurglansspreeuwen,ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen,ik hou jullie op de hoogte


eckers
Website Member
Posts :94

Website Member
2008-05-24 - 14:08:42 send message to eckers

de spreeuwen zitten met een groepje van 4 bij elkaar(ik denk 3 mannen en 1 pop),wanneer ik buffolowormpjes,pinkies enzv. geef,gaan ze om de beurt de nestkast in om de jongen te voeren,gaat de een uit de nestkast,dan volgt meteen weer de ander om te voeren,is mooi om te zien


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-02-27 - 20:06:13 send message to Max.Weijers

Hallo

Mijn opa en ik hebben al een pop van de driekleurglansspreeuw, maar we willen er nog een man bij kopen en nog een koppel. Kunnen we 2 koppels in een volière van ongeveer 6 à 7 m. lang en ongeveer 2 m. breed en lang? Of is het beter om ze koppelgeweis te zetten, want we willen er wel me kweken.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-02-27 - 21:43:29 send message to meyer

Als je er mee wil gaan kweken is het beter om ze per koppel te gaan houden. Ouders met jongen hebben heel veel levendvoer nodig, bij meerdere koppels in één voliére zal het andere koppel hier ook gretig van mee profiteren waardoor de kans bestaat dat er te weinig overblijft voor de jongen.

Groeten Meyerwink ;)


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-02-28 - 14:05:15 send message to Max.Weijers

Oké, maar er zit al een koppel lijsters in dus dan zet ik ze maar koppelgeweist en trouwens ik heb ook een koppel witwanggaailijsters die hebben een jong maar die hebben we niet overdreven veel levend voor gegeven. En hij is al een aantal jaar oud.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-09-09 - 20:23:03 send message to Max.Weijers

Is een volïère van 2 meter lang, 0,80 cm breed en 1,80 hoog. groot genoeg voor een koppel driekleuren?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 218 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede