Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wandelende takken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Wandelende takken
Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-08-02 - 20:42:58 send message to Zjurre

Weet iemand of wandelende takken een goede voedingswaarde hebben voor (Europese) insecteneters?

Bij mij op het werk worden ze opgevoerd aan onder andere beo's, roulrouls, driekleur glansspreuwen etc, die zijn er dol op! Maar of het iets toevoegt weet ik dus niet...

Als het iets toevoegt zet ik een eigen kweekje op, bovendien is het misschien wel een goede afwisseling op het normale dieet?

Zjurre


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-02 - 21:13:29 send message to Karel

Hoe voedzaam ze zijn weet ik niet, maar ik heb wel eens gehoord dat je heel goed moet opletten wat je ze te eten geeft, want sommige bladeren zijn prima voor de takken maar geconcentreerd zeer slecht voor de vogels.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-08-02 - 21:38:03 send message to chrislaevers

Bestaat er geen literatuur over want dit interesseert me ook wel. Heb als kind wandelende takken gehad en je kan ze dus in een vrij vroeg stadium aan de vogels aanbieden. Ze kweken als konijnen en hebben geen partner nodig (hermafrodiet of zoiets?). Zelfs de eieren zouden een aanvulling of diversiteit kunnen bieden.
Ik gaf ze toendertijd haagpalm te eten maar misschien lusten deze diertjes wel andere planten. Mischien zijn ze vrij van toxische plantensappen wanneer ze net uit het ei komen?
Woont niemand dicht bij een zoölogish universitair centrum om een laatste jaars student of iemand die aan een thesis of doctoraat werkt te verleiden af en toe vragen hier te beantwoorden? Vogels, planten en insecten horen bij elkaar. Het gaat er uiteindelijk om dat je equivalenten vindt voor wat er in de natuurlijke habitat voorhanden is.
Een prangend vraagje evenwel: bij mijn weten worden jonge wandelende takken die nochtans zeer gemakkelijk te kweken zijn niet aangeboden aan reptielen, wel krekels en zo. Is daar een reden voor of worden ze wel aangeboden maar dan op persoonlijk initiatief? Ik zou het graag allemaal willen weten.
Christine.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-02 - 21:44:46 send message to Niltava

Er wordt voor gewaarschuwd dat ze toxische stoffen kunnen bevatten door hun eigen voer(de planten die ze heten.
Ze zijn niet hermafrodiet, hetgeen wil zeggen dat ze mannetje en vrouwtje zijn zoals slakken.
Maar ze doen aan parthogenese net zoals bladluizen. Hetgeen wil zeggen dat ze jongen krijgen zonder paring/uitwisseliing van erfelijk materiaal. Leuk weetje, in kalkoenhouderij schijnt 4% partogenese voor te komen.

Terug naar de wandelende takken, kan zo snelholsheimer niet vinden en in het boekje van Zoo animal nutrition tables and guidelines staat het ook niet.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-08-02 - 21:49:35 send message to Zjurre

Ik zal zelf ook nog wat navraag doen, maar dacht, misschien zijn er hier wel mensen die er al ervaring mee hebben.

Ze kweken inderdaad heel makkelijk, met wat hedera en/of bramentakken redden ze zich prima, echt geen kunst aan.

In ieder geval al hartelijk dank voor de reacties!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-02 - 22:18:07 send message to Niltava

Dus geen hedra geven


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-08-02 - 22:27:25 send message to mijnkaketoes.nl

Even googlen leerde mij dat er nauwelijks sprake is van voedingswaarde. En bijvoorkeur bramenbladeren voederen.


jacarinevink
Website Member
Posts :17

Website Member
2007-08-02 - 23:04:00 send message to jacarinevink

ik voer ze al een paar jaar aan mijn vogels zijn er erg gek ophappy :)
ik geef ze taken van hedra nog geen vogel is er aan dood gegaan 1 keer in de 2 a 3 weken gaan er een 50 a60 inde voliere de cuba binse goulds bronzemannen en de jacarine zijn er gek op worden ook aan de jongengevoerd gaat heel goedhappy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-03 - 12:49:27 send message to Karel

Wat betreft het voeren aan reptielen heb ik even wat navraag gedaan en het blijkt dat ze inderdaad worden gekweekt en gevoerd aan met name kameleons.
Het gaat in dat geval om de Indische soort die zich voedt met bramenbladeren.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-03 - 13:36:13 send message to Niltava

quote
ik geef ze taken van hedra nog geen vogel is er aan dood gegaan 1 keer in de

Ok, ik gaf de waarschuwing omdat men vaak zegt dat hedra giftig is en dat in een voedseldier de giftige stoffen opgehoopt kunnen worden.
AL heb ik mijn twijfels over de giftigheid van hedra, aangezien ik dit al lang in mijn volieres heb.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-03 - 13:48:32 send message to Karel

Ik heb lang geleden hier al eens een topic gestart over wandelende takken, daar staat ook wel het een en ander:

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=730&recordnum=0


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-08-03 - 15:04:00 send message to Niltava

En nu je ervaringen Hanswink :)

Ook toen gaf ik dus de waarschuwing over hedra. Wat belangrijk is, is dat ze dus een hoog vit A hebben. Wat ik ooit begrepen heb is dat sterfte na plusminus een week(5-7dagen)bij jongen vaak te wijten was aan gebrek aan vit A. De jongen zouden tot die tijd nog teren op het vit A in de dooier. Gebrek zou te zien zijn aan bleke bekjes.

De waarschuwingen bij terrariumdieren (google) lijken mij te wijzen op eenzijdig voeren, dus moet je meerdere soorten voedseldieren geven.
Wat ik ook begrepen is, is dat spinnen/hooiwagens rijk aan vit A zijn, hetgeen de reden kunnen zijn dat volierevogels die daar de beschikking over hebben,wel vaak hun jongen kunnen grootbrengen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-08-03 - 16:20:56 send message to Karel

quote
En nu je ervaringen Hans


Mijn ervaringen zijn beperkt gebleven omdat ik je waarschuwing destijds ter harte heb genomen en het risico niet heb genomen.wink ;)happy :)

Wat levende insecten voor de vogels betreft, beperk ik me nu tot morio's, meelwormen en grote sprinkhanen.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2007-08-03 - 19:30:37 send message to Zjurre

Hans, excuses dat ik de "zoek" optie niet gebruikt heb happy :)

Ik ga het proberen met die wandelende takken, heb nog wat navraag gedaan en zolang ze geen hedera krijgen (of andere giftige plantensoorten) moet het goed gaan. Is het proberen waard denk ik!

PS: op mijn werk worden ze ook aan baardagamen gevoerd, die doen er een moord voor.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 150 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede