Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vermoedelijk vederluis/mijt bij valkenpop met jongen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vermoedelijk vederluis/mijt bij valkenpop met jongen
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-07-16 - 22:05:12 send message to chrislaevers

Tijdens deze derde ronde, zie ik dat mijn valkenpop tijdens broed- en nu voederpauze toch overdreven haar pluimen zit te kuisen. Ze moet toch wel uitgeput zijn en de vederluis of vedermijt richt zich vooral op verzwakte of zwakke vogels. Ik vroeg aan mijn dierenarts een product waarbij ik een vogel individueel kon behandelen (druppeltjes in de nek). Ze zou moeten nagaan welke dosissen geschikt waren voor vogels omdat het product dat zij in gedachte had eigenlijk voor grote dieren wordt gebruikt.
Donderdag aanstaande zie ik haar terug omwille van een cavia.
Ondertussen heb ik gebeld naar een vervanger van een vogelarts in mijn regio en die sprak van Extospray (plantaardige basis). Heeft iemand daar al ervaring mee gehad?
Vervolgens belde ik op haar tip een vogelarts in Antwerpen en die raadde mij die druppels af (Ivomex) daar ze de jongen in de nestblok zouden kunnen ziek of dood maken. Enfin, dit was telefonisch en hij had het druk.
Situatie: ik heb een valkenpop met drie pas uitgekomen jongen en twee eieren in nestblok (derde ronde) en ze zit aan haar veren tijdens pauzes.
Mijn opties :1° ingrijpen en een wondermiddel vinden om haar een behandeling te geven die niet schadelijk is voor de jongen in nest... 2° wachten tot de jongen uitvliegen (als ze ook niet besmet worden ondertussen...) en ze dan allemaal een behandeling geven maar zeker de pop en de nestblok afsluiten om ze chemisch te desinfecteren.
Donderdag ga ik terug naar mijn veearts maar ik kan haar voordien bellen om enige wijziging te vragen van medicatie.
Heeft iemand een ervaringsgericht alternatief of wat zou ik in deze precaire situatie het best doen?
Alvast bedankt.
Christine.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-16 - 23:48:24 send message to tonnl

Luis kun je zien. Lukt het om de vogel in de hand te nemen nu? Dan tegen het licht houden en vooral de vleugels goed inspecteren.

je kunt ook met natuurlijke middelen luis weren (tabak, knoflook, camille), maar of je ze ook echt kunt bestrijden, weet ik niet.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-07-17 - 00:45:16 send message to chrislaevers

Ik vang regelmatig jonge vogels weg en wanneer ik de verkeerde vogel vang check ik die aan de binnenkant van de vleugels maar ik zie nooit iets. Met deze pop is het een tijdje geleden omdat ze zo druk was met haar broedsels. Maar ik weet dat er iets niet snor is.
Ondertussen heb ik via dit forum bericht reactie gekregen pb met nog meer vogelartsen in België wiens advies ik kan vragen. Het moeilijke is dat ik de pop niet kan laten zien omdat ze aan het voederen en het broeden tegelijkertijd is en omwille van de afstand. Telefonisch advies zonder betaling vind ik zelf wel genant. Dus de info die je krijgt is natuurlijk snel en oppervlakkig en ik begrijp dat volkomen. Enfin, ik zoek verder en hoop dat deze derde ronde een goed einde zal kennen.
Wat de tabak en de knofloof betreft... ik denk niet dat deze planten de vederluis elimineren. De vederluis verplaatst zich en gaat elders een zwak prooi zoeken. Alle nesten dit jaar zijn goed uitgekomen op een vijfde jong in nest na of een aanval van de rjstvogels (inmiddels verwijderd). Dus ik maak me alleen zorgen om deze pop die waarschijnlijk geen reserves meer heeft en daardoor lokaas is geworden voor de luis.
Christine


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-07-17 - 08:51:09 send message to ParkietenPeter

Christine,

De optie wormmiddel kan ik niet rijmen met vederluis???

Zelf zou ik, en heb ik al eens vaker gedaan, de jongen én de moeder in een nieuw blok zetten dat vantevoren ingespoten is met birdspray van bogena.

Lang wachten kan met luis vaak te laat zijn. De vogels kunnen zeker in enkele dagen enorm verzwakken. Je kunt wachten op donderdag of direct handelen.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-07-17 - 15:21:44 send message to tonnl

Er wordt niet gerept over een wormenmiddel maar over een wondermiddel. happy :)

Misschien een idee om de vogel zich volgend jaar wat minder te laten uitputten (2 rondes)?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-07-17 - 18:16:31 send message to ParkietenPeter

laugh :D Vandaar dat ik het niet rijmen kon. laugh :D



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 95 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede