Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vraagjes over Pracht Rosella's .... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


davikita
Website Member
Posts :16

Website Member
2007-06-22 - 15:06:19 send message to davikita

Ow okay tonnl, ze zitten nu binnen in een grote papagaaienkooi van 1.80m X 1m X 1m maar ik wil ze dus straks buiten doen.
@ daniel..dank je wel voor je uitleg... misschien dat de nieuwe foto's duidelijker zijn..
Is de rugkleur het enige verschil tussen gewone rosella en pracht rosella..?
Waar moet ik op letten als ik voor beide een nieuw partner wil halen..?

Ik vind ze allebei prachtig laugh :D ze zijn heel grappig en eigenwijs.


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-06-22 - 22:42:38 send message to hoogervorst

Hallo,
het klinkt misschien lullig, maar de pop is een gewone rosella, een prachtrosellapop heeft ook gewoon een gele bevedering op de rug en laten we dan over de zogenaamde goudmantels nog maar niet praten, want een prachtrosella is nog geen goudmantel al zie ik soms advertenties waar gewone rosella's als goudmantel aangeboden worden.
Ik zou de pop verkopen en daar een mooie po bij kopen die geel op de rug is en niet groen.

Succes.
PS Je kan wel gewoon kweken met dit koppel, maar je hebt al aangeven dit niet te willen, maar het is wel vruchtbaar.

Groet,
Ronald


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2007-06-22 - 23:39:53 send message to Daniel

Ronald ken jij misschien dan de latijnse naam van de goudmantel dan? Want ik dacht dat pracht en goudmantel dezelfde ondersoort zijn.

En zoals Ronald al aangaf koop een pop met mooie heldere gele rug. Want ik heb helaas nog nooit raszuivere rosella's gezien (qua ondersoorten dan)


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-06-22 - 23:49:20 send message to pietparkiet 10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2007-06-23 - 00:05:53 send message to hoogervorst

Daniel,
De goudmantel is een selectieve kwwek zonder latijnse naam, dus qua ondersoort valt hij onder de prachtrosella's. Het verschil op de rug tussen de pracht en de goudmantel is bij de goeie goudmantels goed te zien als je weet waar je op moet letten. Van alle goudmantels die op internet aangeboden worden, si helaas denk ik maar 10% ook een vogel die de naam goudmantel waard is. Ik heb goudmantels gezien die de naam prachtrosella nog geeneens zouden mogen dragen. Maar ja, het is maar wat je gelooft!
De rosella is groen op de rug, dus alles wat groen groen/geel is op de rug bij man en pop is de gewone rosella, alles wat geel tot goudgeel op de rug is kan de naam prachtrosella dragen.
Verschil prachtrosella en goudmantel.
De prachtrosella heeft (goud)gele rugdekveren die zwart omrand zijn. Goudmantels hebben goudgele rugdekveren met een zwarte kern, dus veercombinatie precies andersom dan de prachtrosella. Goudmantel dus zwarte veer met een gele rand. Een goede goudmantel heeft ook vaak een 75% gele rug. Ik hoop dat kwekers hun vogels is goed bekijken en dan de juiste naam aan hun vogels geven. zoals gezegd blijf ik bij mijn stelling dat de in dit topic getoonde pop een gewone rosella is en de man een prachtrosella en dat hooguit 10% van de aangeboden goudmantels ook echt goudmantels zijn.
www.vogelcafe.nl/photoplog/file.php?n=94&w=s
Google op afbeeldingen met zoekterm "goudmantelrosella" dan komt als 2e plaatje bovenstaande link te voorschijn, dit is een redelijke goudmantel maar nog geen topper.
Een groot verschil met een prachtrosella.
Oordeel zelf en je zult het met me eens zijn.

Ronald


davikita
Website Member
Posts :16

Website Member
2007-06-23 - 00:22:09 send message to davikita

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Golden-Mantled Rosella Stats


Scientific Name: Platycercus eximius cecilae
Size: Small, up to 13 inches
Native Region: Australia
Life Expectancy: up to 20 years
Noise Level: Low, loves to whistle
Talk/Trick Ability: Low

1. Platycercus eximius
Van het geslacht Platycercus eximius worden 3 rassen beschreven, te weten:

Platycercus eximius eximius (Gewone Rosella)
Platycercus eximius cecilae (Prachtrosella)
Platycercus eximius diemensis (Tasmanische Rosella).

2. Platycercus elegans
Van de Platycercus elegans worden maar liefst 7 rassen beschreven, het zijn:
A. Platycercus elegans elegans (= 'Gewone' Pennant Rosella
B. Platycercus elegans nigrescens (= Noordelijke Pennant Rosella
C. Platycercus elegans melanoptera (= "Donkere"* Pennant Rosella)
D. Platycercus elegans fleurieuensis (= Fleurieuse* Pennant Rosella)
E. Platycercus elegans adelaide (= Adelaide Rosella)
F. Platycercus elegans subadelaide (= Noordelijke Adelaide Rosella)
G. Platycercus elegans flaveolus (= Strogele Rosella)

3. Platycercus icterotis
Bij de Platycercus icterotis worden 2 rassen onderscheiden, te weten:
A. Platycercus icterotis icterotis (="Westelijke" Stanley Rosella)
B. Platycercus icterotis xanthogenus (= "Oostelijke" Stanley Rosella).
4. Platycercus adscitus
Bij de Platycercus adscitus worden de volgende twee rassen onderscheiden:
A. Platycercus adscitus adcitus (= Bleekkop Rosella)
B. Platycercus adscitus amathusiae (= Blauwwang Bleekkop Rosella).

De kleuren van de Prachtrosella komen in grote lijnen overeen met die van de 'Gewone' Rosella.
Ik volsta hier daarom met het aangeven van de (kleur)verschillen.
Bij de Prachtrosella zijn alle zwarte veren op rug met brede diepgele randen omzoomd (bij de Rosella zijn deze veel meer groenachtig
geel). Vooral bij zonnig weer geeft deze diepgele omzoming een prachtige goudkleurig effekt, reden waarom de Prachtrosella onder
kwekers ook wel wordt aangeduid met "goudmantel".

Wauw wist niet dat er zoveel verschillende waren.
razz :p
En piet ik ben niet boos, alleen jou berichtje kwam over als daar heb je weer zo een dom ding die nergens verstand van heeft en 2 vogels bijelkaar in een hok drukt omdat eitjes krijgen zo leuk is, zonder dat ze nadenkt over waar ze mee bezig is. Terwijl ik het juist vraag om te voorkomen dat ik verkeerde dingen doe...
happy :)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-06-23 - 00:39:42 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2007-06-23 - 09:49:42 send message to ROCIO

Hoi allemaal,
heb lang geleden pracht rosella's gekregen van een oom van me ,nog origineel import ze zijn 36 jaar geworden en tot ongeveer 32 jaar kuikens bij gehad, het was de tasmaan se onder soort ,en toen zijn de fouten gemaakt dat alles bij elkaar werd gezet, van daar nu een pot nat en ze zijn niet meer te vergelijken met nu, mensen die in australie zijn geweest weten wat ik bedoel ,vandaar mijn (strijd) tegen kruisen en mutaties. deze tasmaan en waren prachtige vogels en zijn nu niet meer te bezetten groot en altijd strak .
nu Davikita geniet maar van je vogels .

Gr Rocio


Gerrit H.Bos
Website Member
Posts :1

Website Member
2009-10-20 - 09:06:27 send message to Gerrit H.Bos

Hallo rosellakwekers,ik heb een paar stelletjes rosellas en deze zou ik graag in vluchten naast elkaar plaatsen om te kweken en wel met tussen schotjes er tussen is er iemand die hier ervaring mee heeft?groetjes Gerrit.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2009-10-22 - 20:27:22 send message to P.Rooth

Hallo

Kan alleen als de gehele tussenwand dicht is anders zoeken de mannen elkaar op bij de open stukken om daar mekaar door het gaas proberen te trekken .
Niets is dan veilig snavel,tenen en wat ze maar te pakken kunnen krijgen .

paul



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede