Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > wilde tortelduif met verstopt keelgat Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : wilde tortelduif met verstopt keelgat
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-17 - 18:54:24 send message to chrislaevers

Enkele minuten geleden is er een wilde tortelduif in huis gevlogen. Ze zat vandaag in de kippenren en ik had ze kunnen pakken maar heb het niet gedaan.
Om ze terug buiten te zetten zonet heb ik even gekeken : ze heeft geen buikloop, heldere ogen maar in de bek zaten een viertal graankorrels. Die heb ik er uit gehaald. Haar krop is leeg, ze heeft een vrij scherp borstbeen en als ik in de bek kijk zie ik iets hard gelig dat lijkt op een stuk mais dat gekarteld is. Ik bel naar de veearts vroeg haar of dat gelig ding deel uitmaakt van de keel van de duif maar ze wist het niet. Ze is vandaag ook niet beschikbaar. Morgen wel.
Mijn vraag is aan houders van duiven, jullie hebben waarschijnlijk dikwijls in de bek van de duif gekeken. Is dat gelig ding een soort maalhuig of is het volgens jullie een obstructie. Zoals ik al zei : de krop is leeg en er zijn bovendien verdikkingen in de nek net onder de bek. Ik heb geen zin om er aan te prutsen maar wil eigenlijk weten wat dat gelig ding is en misschien proberen het er uit te halen als het een vreemd object is. Anders moet ik toekijken hoe die van de honger sterft. Misschien is die seffens al dood want een huis binnenvliegen betekent meestal niet veel goeds.
Als die morgen nog leeft, ga ik er mee naar de veearts.
Alvast bedankt voor reacties.
Christine.


afican parrot
Website Member
Posts :250

Website Member
2007-06-17 - 19:05:06 send message to afican parrot



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-06-17 - 19:28:47 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mooie site, heb je daar meer van?

Ik denk dat het 'het geel' is. Houd deze vogel maar goed weg van je eigen vogels. Als een wilde vogel dit soort ziektes op loopt dan zijn ze er echt slecht aan toe. Ik denk dat je het beestje gewoon een handje moet helpen, want dit is wel een infectiebron voor andere vogels. En hij is nu al op weg een hongerdood te sterven.

Succes


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-06-17 - 19:57:55 send message to mootje

Hoi,

Ik heb er inmiddels al vele gehad hier.
Het is besmettelijk, maar niet voor mensen.
Ik heb er nog nooit 1 in moeten laten slapen.
Voeren met een sonde met pap, en ronizol 2,5 procent halen bij de da.
Kost de hele wereld niet hoor, kuur goed afmaken.
bijna alle duiven dragen een vorm van trichosomiasis bij zich, wat zich bij verminderde weerstand of stress openbaard.
zorg wel dat ie zijn medicijnen goed binnenkrijgt!

Sucses ermee!

Groetjes Monica.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-17 - 20:22:47 send message to chrislaevers

Ja, het geel ding lijkt op de foto van African Parrot, alleen is het gelig gedoe niet verdeeld in slierten maar ronder van vorm. Ik denk dat het dat evenwel is.
Ik maak me eigenlijk geen zorgen daar er al jaren een dertigtal tortels bij mij van het kippeneten komt eten. Elk jaar is er wel eentje die blijft zitten en 's morgens vind ik dan de pluimen.
Deze had ik ook laten zitten was hij niet de huiskamer binnengevlogen.
Als hij morgen nog leeft ga ik er mee naar de veearts voor die kuur. Ik wil daar wel meer over weten en ben benieuwd wat de veearts er van zal zal zeggen.
Ik neem de hier voorgeschreven kuur in elk geval mee. Nu laat ik de vogel met rust. Morgen geef ik U het verder verloop.
Iedereen dik bedankt voor de snelle reactie.


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2007-06-17 - 21:28:11 send message to maikeltje

Als ik het goed heb heeft de duif ze ziekte van geel en als je geen geelkuur geeft of bs zal hij/zij sterven


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-18 - 12:39:44 send message to chrislaevers

Helaas is de vogel in coma geraakt toen ik hem vastpakte en de kuur wou beginnen.
Even de samenvatting van de gebeurtenissen zuiver ter informatie voor alle geïnteresseerden (situatie in Vlaams Brabant (België): de veearts heeft een zakje poeder verdeeld over 20 dagen (ik heb geen weegschaal die dat aankan). Eén portie per dag diende ik aan te lengen met 2 ml water.
De sonde was niet voorhanden. De veearts heeft gebeld naar een natuurcentrum in Oostende en zij geven op :3,3 mm doorsnede van de sonde voor een duif ter grootte van een postduif, 3mm doorsnede voor een kleinere duif zoals bv de tortelduif.
Die sonde was niet beschikbaar bij mijn apotheker en moest besteld worden.
Het insteken van de sonde is niet eenvoudig. Zit je juist dan zie je de sonde door het vel drukken in de krop. Zit je verkeerd dan zit je in de luchtwegen. Ik wilde dus eerst proberen met een spuitje in de keel en om 11u bellen om de sonde te bestellen.
Nog ter info : Het dichtsbijzijnde natuuropvangcentrum in Brabant (België) is gelegen in Beauvechain (net over de taalgrens), Place Communale 3. Tel: 010/868313.
Ik dacht dat ik naar de Limburg (B) moest gaan in geval van een noodsituatie. Is op een 20-tal km van bij mij. Nu nog uitvissen of ik van hun diensten gebruik kan maken want met het communautaire gedoe (Vlaams gewest en Franstalig gewest) in ons land weet je nooit.
Mijn persoonlijke evaluatie van mijn ingrijpen: gemengde gevoelens.
- ik had de vogel beter terug in de tuin gezet en vrijgegeven aan roofvogel of roofdier maar was misleid door een 'verstopt keelgat'.
- het is niet eenvoudig in mijn woonplaats om een veearts te vinden (gisterenavond op zondag) en het nodige medische materiaal te verkrijgen.
- ik heb veel info gekregen via dit forum en via de veearts naar aanleiding van het gebeuren.
- een andere optie was en misschien de beste : de duif deze morgen meenemen naar de veearts en laten inslapen.
Christine.


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2007-06-18 - 12:52:51 send message to mootje

hoi Christine,

Ik vind het al heel wat dat je zo je best hebt gedaan voor het duifjewink ;)
Helemaal gezien het feit, dat alles dan ook nog eens tegenzit!
Werken met sondes vereist een beetje handigheid, maar kan echt een oplossing bieden.
Afgelopen winter had ik zo een houtduif, ook met het geel.
Deze had de hele slokdarm bijna dichtzitten van het geel, tot in de krop toe.
Daar had ik echt een dunne sonde voor nodig, en dan nog moest ik de sonde op gevoel erdoor wurmen.
Toch heeft ook deze duif het gered, en heb ik hem toch weer de vrijheid kunnen geven.
Die heb ik dus wel ruim 2 maanden gehad, ook om te kunnen zien dat na de kuur de vogel schoon bleef.
Tof, dat je zo je best gedaan hebtwink ;).

Groetjes Monica.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 182 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede